Hoppa till innehåll
faxe

Men vad fan, gå till Specsavers!!!

Recommended Posts

hs_merkel    4 475
hs_merkel

Var på en jakt i vintras där en dov spets sköts. När såten är bruten går skytten fram. Och de visar sig vara en hygglig 6a.

Händer alltid någe varje år men. Brukar endast va glad att de inte är människa eller hund.

S

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
pmt    2 929
pmt
14 hours ago faxe sa:

Jag tror/hoppas att det att någon talar om för mig när det är dags att lägga av, om jag inte inser att det är dags .

Ärligt talat tycker jag det är långt bättre att du lär dig kontrollera och styra din perception - för dels lär du göra mindre misstag redan i dag, dels lär det dröja längre innan det är dags att lägga jakten och skyttet på hyllan. Och du blir en långt mindre risk till den dagen väl kommer. 

Det finns tre saker jag bara inte kan begripa i jägarexamensutbildningen:

1 varför man har sådan panisk skräck för skjut utbildning och vapenutbildning? Ibland verkar det som om vi ska viltvårdaihjäl ihjäl djuren.... 

2 varför man överhuvudtaget inte pratar om riskområden vid skytte/jakt. 

3 varför man aldrig nämner ordet perception och förklarar hur den funkar INNAN folk gör misstagen. 

Om skjututbildningen är obefintlig så är säkerhetsutbildningen ännu sämre. Hur illa är inte det om man tänker efter. 

T

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Twinn    12
Twinn

Misstag gör vi alla, för eller senare.

Det man kan göra är att träna skyttet och säkerhet. Dvs lära dig att hantera vapnet och lära känna sig själv.

Älgbaneskyttet anser jag är direkt förödande och boven till många skadeskjutningar.

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår    13 891
strävhår
55 minutes ago Twinn sa:

Misstag gör vi alla, för eller senare.

Det man kan göra är att träna skyttet och säkerhet. Dvs lära dig att hantera vapnet och lära känna sig själv.

Älgbaneskyttet anser jag är direkt förödande och boven till många skadeskjutningar.

Ett misstag är att vara nödig och missa skylten och springa in på damernas.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Raggarö    194
Raggarö
20 hours ago pmt sa:

Ärligt talat tycker jag det är långt bättre att du lär dig kontrollera och styra din perception - för dels lär du göra mindre misstag redan i dag, dels lär det dröja längre innan det är dags att lägga jakten och skyttet på hyllan. Och du blir en långt mindre risk till den dagen väl kommer. 

Det finns tre saker jag bara inte kan begripa i jägarexamensutbildningen:

1 varför man har sådan panisk skräck för skjut utbildning och vapenutbildning? Ibland verkar det som om vi ska viltvårdaihjäl ihjäl djuren.... 

2 varför man överhuvudtaget inte pratar om riskområden vid skytte/jakt. 

3 varför man aldrig nämner ordet perception och förklarar hur den funkar INNAN folk gör misstagen. 

Om skjututbildningen är obefintlig så är säkerhetsutbildningen ännu sämre. Hur illa är inte det om man tänker efter. 

T

Eftersom jag har förlorat ett antal vänner på "perceptionens altare" så ser jag allvarligt på dessa s.k. felskjutningar: Vad hade t.ex. hänt om skytten kommit fram till grisen och upptäckt att det låg en människa där istället istället för älgkalven? Skytten har ju bevisligen inte vetat vad han skjutit på.....

Jag  lärde mig: Om osäker, utgå från att du har en människa på kornet - uteslut att det är en människa - vid skjutbart djur och läge - skjut 

Somliga har levt i villfarelsen att vapensäkerhet, perception mm skulle vara avhängigt av ålder och vana, de tre senaste dödsskjutningarna på Nya Zeeland har dock utförts av ytterst erfarna jägare mellan 45-65.  Orsak. avslappnad attityd.

Inom den korta tidsram som finns till förfogande vid utbildning är det bättre att lära sig om pmt:s punkter ovan än att veta hur ofta en sugga grisar eller när älgen fäller hornen. Missförstå mig rätt, det sistnämnda är inte onödigt men den informationen kan inhämtas ändå.

Raggarö

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Twinn    12
Twinn
14 hours ago Dansken sa:

Jag tror du har rätt: Jag har hört många som inte träffar pappälgen säga: det här visar inget- älgarna faller i skogen.......

Eller :huh:

Hört en del bortförklaringar när man bommat älgar på 20m i lätt trav, "fattar inte hur jag kunnat missa! Jag höll ju precis som på älgbanan ju!"

Dvs samma framförhållning på 20m som på 80m med resultat att kula passerat framför älgen.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
LGH    164
LGH

Handkikaren är vapen nr ett. Vapen nr två, som skott lossas med, kommer fram först när målet är hundraprocentigt identifierat.

Men jag kanske bara är töntig rookie.

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
PAS    18
PAS

Ja, mycket klok har skrivits.

Skytten hade nog svårt att hantera den inre stressen när önskemonstret dök upp. Man behöver INTE ångra ett icke avlossat skott. Rätt troligt har han inte tillräckligt med observationer under mörkrets inbrott än för att tygla sig själv. Det är nyttigt med flera sittningar från dag till natt. Då man 'ser' att de skuggningarna som blir under övergång från kväll till natt kan innehålla en hel del önskegrisar, lägg där till månens speglingar mellan molnen å vips så har man en parad. Har själv låtit bli att skjuta många såna.

Handkikare är bra. Har haft samhällsnära jaktmarker förut och under bockajakten med tillhörande bärsäsong är det inte alltid så kul med folk i skogen.

Så händerna på täcket / från avtryckaren tills man vet på riktigt vad man siktar på.

/P

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Finn Inge Vidare    19
Finn Inge Vidare
På ‎2017‎-‎08‎-‎13 at 00:23 strävhår sa:

Ett misstag är att vara nödig och missa skylten och springa in på damernas.

Är du säker på att det är ett misstag!

Man kan bli tvungen att fråga uppretade damer -Usch otäcka kvinna vad vill du göra med mig, hoppas jag?

Fast det är ju klart en del jag känner är känsliga för att bli kallade kärringar

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
henke67    1 102
henke67

Jag hade egentligen tänkt låtabli att kommentera, men nu har diskussionen blivit lite mer givande och då vill jag gärna bidra. 

Jag tror nog att dylika misstag händer oftare om man tror att det bara händer andra! Jag är övertygad om att användande av handkikare minskar risken. Jag tror även att man skall vara extra försiktig på nya platser. Man lär sig alltid lite om hur skuggor faller osv. Och höjden på den där stubben, balken osv!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Järven    222
Järven

Det är lustigt vad sinnerna kan spela en spratt ibland.

Jag tyckte jag var ganska säker att jag såg skuggan av en fejande råbock en gång på andra sidan ett hygge,Det visade sig vara en liten rotvälta och en av vinden vajande buske vid närmare undersökning.

Det viktiga är ju att inte skjuta innan man är helt säker.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Holz    383
Holz

Har en bekant som när han kom ut på pass var helt säker på att han såg en älg på ca. 80 meter men som sen torrt konstaterade att det bara var en rotvälta. Efter att ha suttit och tittat på den där rotvältan i två timmar i väntan på att få älg i pass ser han plötsligt hur rotvältan reser på sig och traskar därifrån utan att han hinner få upp bössan...så viss kan perception spela en ett spratt alltid! <_<

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
JimmyTtilja    34
JimmyTtilja

vet man inte vad man skjuter på , då skjuter man inte så enkelt är det!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
oordning    106
oordning
På 8/16/2017 at 14:03 JimmyTtilja sa:

vet man inte vad man skjuter på , då skjuter man inte så enkelt är det!

helt klart, problemet i det här ärendet är nog att kände sig helt säker på vad det var, just därför är det så lurigt.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
JimmyTtilja    34
JimmyTtilja
På 2017-08-17 at 15:28 oordning sa:

helt klart, problemet i det här ärendet är nog att kände sig helt säker på vad det var, just därför är det så lurigt.

fast då borde han sett att det var en älg han sköt på

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

https://www.Reservdelar24.SE