Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
TekDr

Drönare med kamera för skogsutvärdering

Recommended Posts

TekDr

Farsan har varit på mig att han vill köpa en drönare för att kunna flyga över skogen och se status på vindfällen, avverkning mm. Jag kan inte ett skit om dylika tingestar men antar att någon bör ha lite koll. Farsan är inte så priskönslig så priser upp mot 15000 avskräcker nog inte om den filmar bra och är lättkörd för en gubbe i 65+ ålder :ph34r:

Så ös på med tips. 

T4bb3

Skulle kunna tänka mig att DJII Phantom 4 kan vara något. Har kört föregångare till den och är mycket imponerad över bilderna det blir samt hur lätt det är. Såg att det finns en Advance som verkar ha någon värre kamera. Landar på kring 15k. Med "vanliga" kameran som säkert duger bra med så ligger den på strax över 10k. Priser förutsatt att man har någon surfplatta. 

TekDr

Får ta en titt på den. Surfplatta har han ingen men det får han la räkna in i priset då.

simonarvestrand

tror också på phantom , bra "billiga" maskiner.

flyger själv Inspire vilket iofs är en fantastisk maskin men dubbelt så dyr , tror inte det krävs för detta arbete.

TekDr

Som lite input här så har jag föreslagit just DJI phantom till gubben. Primärt 4:an men med 3:an som budgetalternativ. Sist jag snackade med honom skulle han kolla var som var lämpligast att köpa en från. 

Älgflugornas Herre

Jag har ingen aning om drönare i den prisklassen, den vi har på jobbet kostar ett par gånger mer. Men jag kan ju nämna att när vi jobbade med stormskador efter Gudrun och Per för 12-13 år sedan så byggde vår systemförvaltare egna drönare som han monterade videolänk på så vi kunde inventera lite rationellare. Jobbade på skogsstyrelsen region väst på den tiden. Det var supersmidigt redan då och enklare har det blivit...

En kommentar bara, jag tycker det är enklare att styra drönaren med en padda än med en smartphone. 

redtop

Lite halv off-topic, men här är två filmer från när vi flög med DJI Inspire 2 och DJI/FLIR Zenmuse XT värmekamera över ett vildsvinshägn och ett hjorthägn på Roslagens jakt och vilt i våras:

Vildsvin:

Hjort:

Lite intressant var att djuren inte stördes av drönaren. Grisarna började reagera ungefär när man flög så lågt att det började blåsa i pälsen på dem. Hjortarna hade vi ett par hundra meter bort med vinden rakt från oss mot dem, så de var väl medvetna om att vi var där, men drönaren som flög rakt ovanför brydde de sig inte alls om.

redtop

Så, nu är länkarna till värmekamerafilmerna fixade.