Hoppa till innehåll

Vilket kylaggregat ska man välja?


Lapua mega

Recommended Posts

Tjenare vi håller på med ett kylrum i slakhuset och undrar vilket aggregat man ska köra på? Har kollat på 3 märken och det är från refrigman, RO Trading och norcool från nima och undrar om nån av dom nämda är något att satsa på och vilken man får mest kylaggregat för pengarna? Eller har ni några andra märken ni tycker man ska kolla på? Priset som är tänkt är mellan typ 14000 och 20000 kr. Och kylrummet är på ca 18m3. Och sen undrar jag hur kylaggregaten klarar sig mot kyla? För kylrummet kommer att stå i ett oisolerat slakthus.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag sitter i ca samma sits, ca 10m2 "matkällare" och hängrum i kalksten som finns inne i mitt slakt och brygghus, ovan mark. Det blir ej minus i hängrummet men dock i rummet brevid, dvs "varma" sidan. 

Höll på att beställa ett norcool, men insåg sen att jag har ca 50cm vägg och norcool aggregaten får max sättas i 23cm vägg. 

Har ngn testat split modellerna, hur är de att installera? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago husqvarna 1640 sa:

Tjenare vi håller på med ett kylrum i slakhuset och undrar vilket aggregat man ska köra på? Har kollat på 3 märken och det är från refrigman, RO Trading och norcool från nima och undrar om nån av dom nämda är något att satsa på och vilken man får mest kylaggregat för pengarna? Eller har ni några andra märken ni tycker man ska kolla på? Priset som är tänkt är mellan typ 14000 och 20000 kr. Och kylrummet är på ca 18m3. Och sen undrar jag hur kylaggregaten klarar sig mot kyla? För kylrummet kommer att stå i ett oisolerat slakthus.

Jag jobbar ju på Frigadon AB (som också skulle kunna vara ett alternativ för dig). En Minicool-20 är den modellen du ska gå på i vårt sortiment - klarar upp till 20m3 vid 4°. Kylan vid utedelen är inget problem då man kan välja till en värmare som kommer att värma upp luften som ska skickas in. Jag tror dock att med värmare så hamnar du en bit över budget. Köper man direkt av George som säljer för oss så tror jag att ett slikt aggeregat ligger kring 25000kr - det vågar jag dock inte ta gift på, det kan vara både dyrare och billigare då det är en översyn av prislistorna nu. 

Skicka ett pm om det låter intressant så kan du få Georges direktnummer. Den stora fördelen med Frigadons aggregat är servicen, minsta krångel så kommer det antingen ut en gubbe eller så får du grym telefonsupport om vi tror att du kan lösa det själv och det gäller lääääänge - inga 3 eller 5 eller 10år. Servicen och garantierna är marknadsledande, så är det bara, vissa är beredda att betala för det, andra inte.

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago Joacim sa:

Jag jobbar ju på Frigadon AB (som också skulle kunna vara ett alternativ för dig). En Minicool-20 är den modellen du ska gå på i vårt sortiment - klarar upp till 20m3 vid 4°. Kylan vid utedelen är inget problem då man kan välja till en värmare som kommer att värma upp luften som ska skickas in. Jag tror dock att med värmare så hamnar du en bit över budget. Köper man direkt av George som säljer för oss så tror jag att ett slikt aggeregat ligger kring 25000kr - det vågar jag dock inte ta gift på, det kan vara både dyrare och billigare då det är en översyn av prislistorna nu. 

Skicka ett pm om det låter intressant så kan du få Georges direktnummer. Den stora fördelen med Frigadons aggregat är servicen, minsta krångel så kommer det antingen ut en gubbe eller så får du grym telefonsupport om vi tror att du kan lösa det själv och det gäller lääääänge - inga 3 eller 5 eller 10år. Servicen och garantierna är marknadsledande, så är det bara, vissa är beredda att betala för det, andra inte.

Mvh Joacim 

Joacim, har du en bra länk eller liknande till specar/info på era aggregat? 

Hur ser det ut med vägg tjocklek mm med dem? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago schlinge sa:

Joacim, har du en bra länk eller liknande till specar/info på era aggregat? 

Hur ser det ut med vägg tjocklek mm med dem? 

Hejsan, 

Har du en mailadress så kan jag sända över en PDF med specar på aggregaten. 

En Minicool-20 klarar 430mm väggtjocklek som max. Du behöver dock bara ett Minicool-10 storleksmässigt för att nå 5-7° - det får dock bli ett Splitaggeregat. Personligen har jag inte varit med vid installation av något splitaggregat men det är rördragning mellan inne och utedel om jag fattat det hela rätt (jag är bara delaktig i plåtkonstruktionen och är stand-in som montör ibland om det krisar bland montörerna). 

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

45 minutes ago Joacim sa:

Jag jobbar ju på Frigadon AB (som också skulle kunna vara ett alternativ för dig). En Minicool-20 är den modellen du ska gå på i vårt sortiment - klarar upp till 20m3 vid 4°. Kylan vid utedelen är inget problem då man kan välja till en värmare som kommer att värma upp luften som ska skickas in. Jag tror dock att med värmare så hamnar du en bit över budget. Köper man direkt av George som säljer för oss så tror jag att ett slikt aggeregat ligger kring 25000kr - det vågar jag dock inte ta gift på, det kan vara både dyrare och billigare då det är en översyn av prislistorna nu. 

Skicka ett pm om det låter intressant så kan du få Georges direktnummer. Den stora fördelen med Frigadons aggregat är servicen, minsta krångel så kommer det antingen ut en gubbe eller så får du grym telefonsupport om vi tror att du kan lösa det själv och det gäller lääääänge - inga 3 eller 5 eller 10år. Servicen och garantierna är marknadsledande, så är det bara, vissa är beredda att betala för det, andra inte.

Mvh Joacim 

Ja jag har sneglat lite på dom också men har då tyckt att dom har varit lite för dyr men det är kanske billigare att köpa direkt från er. Men det ska absolut kollas mer på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago husqvarna 1640 sa:

Det börjar se ut som det blir ett aggregat från frigadon för ser ut som det är det enda som uppfyller våra krav. 

Nice ;)

När jag gick hem idag så stod det 4st Minicool 10 och 4st Minicool 20 på ihopmontering :thumbsup:

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Joacim sa:

Nice ;)

När jag gick hem idag så stod det 4st Minicool 10 och 4st Minicool 20 på ihopmontering :thumbsup:

Mvh Joacim 

Låter bra det! Hur är det där med värme tillvalet, Behöver man det eller? För jag mejlade med någon från frigadon som hette Björn och han påstod att det funkade bra med ett standard aggregat. För jag har inte fått tag på han du tipsade om på mejl, vill ta frågor och sånt på mejl först så man har allt ner skrivit. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago husqvarna 1640 sa:

Låter bra det! Hur är det där med värme tillvalet, Behöver man det eller? För jag mejlade med någon från frigadon som hette Björn och han påstod att det funkade bra med ett standard aggregat. För jag har inte fått tag på han du tipsade om på mejl, vill ta frågor och sånt på mejl först så man har allt ner skrivit. 

Björn är VD:n - duktig han med (han som gör de flesta beräkningarna osv på maskinerna). 

Värmare är till för OM det är kallare vid utedelen än vad rummet som ska kylas är. Men säger Björn att ett standardaggregat ska funka så får det ju stå för honom och då gör det med största säkerhet det med, det kan vara så att de nya aggregaten klarar sig utan värmare. 

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Vet inte om detta är inom "Betala för reklam din idiotajävel" men då får moderatorerna  moderera lite ?

Har kommit ett nytt kylaggeregat från Frigadon AB som heter Jaktkyl 20191127_142937.thumb.jpg.bf5361d5cebe9e229aef2399f8ebfd4f.jpg

Finns i 2 storlekar 0-30m3 samt ett för 24-90m3 storlek på rummet. Har fått väldigt bra vitsord av de som börjat använda. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte ett begagnat frigadon minicool men det verkar inte kyla så bra. Sänker någon grad bara i rummet. 

Är det så enkelt som att köldmediet är slut kanske? Kan man fixa själv?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago Steinbok sa:

Köpte ett begagnat frigadon minicool men det verkar inte kyla så bra. Sänker någon grad bara i rummet. 

Är det så enkelt som att köldmediet är slut kanske? Kan man fixa själv?

Kan du ta lite bilder och PM:a, typ på maskinskylten och helhetsbild inne/ytter? 

Nog inga problem utan att vi löser det. 

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-11-27 at 17:35 Joacim sa:

Kan du ta lite bilder och PM:a, typ på maskinskylten och helhetsbild inne/ytter? 

Nog inga problem utan att vi löser det. 

Mvh Joacim 

Toppen, jag hör av mig :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Kan Jaktkylen både höja och sänka luftfuktigheten till istället värde? 

Anledningen till att jag frågar är att jag också vill kunna lufttorka kött vid 8grader, 80%luftfuktighet och 14grader, 70%luftfuktighet. 

Har Jaktkylen inbyggd ventilation? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
  • 1 month later...
2 hours ago karelsk blandning sa:

Vad är mest prisvärt om man ska kyla ner 25m3 och vad landar ett vettigt aggregat på?

Nyfiken som jag är så kollade jag lite på Google finns ett norcooler cu 350 som fixar 5000 liter (5 m³) luft för 11papp visst långt ifrån dina luft volymer men bra pris ändå 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now killer_mouse sa:

Nyfiken som jag är så kollade jag lite på Google finns ett norcooler cu 350 som fixar 5000 liter (5 m³) luft för 11papp visst långt ifrån dina luft volymer men bra pris ändå 

Vafan när byttes m2 ut mot m3? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago karelsk blandning sa:

Är inte m2 kvadrat och m3 kubik?

Mer likt att jag läste först och svarade på m² men sen hade du ändrat till m³

28 minutes ago exabit sa:

Lite så va? :D 

Nej då så kan det väl aldrig va 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago killer_mouse sa:

Mer likt att jag läste först och svarade på m² men sen hade du ändrat till m³

Nej då så kan det väl aldrig va 

Nä jag skrev m3 från början. 

Såg att det fanns ett aggregat för 20m3 till rätt hyfsat pris om det är fungerande.

 

Måste mäta rummet och kolla vidare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...