Hoppa till innehåll

Tunga kulor i moderat hastighet


exabit

Recommended Posts

Ja jag har valt 358 winchester som huvudkaliber för högviltsjakt i Sverige...enough said :thumbsup: Började jaga mer aktivt i mitten av 80-talet när 'magnumvågen' var som starkast. Det var inte alltid trevligt att rensa i slaktboden då kan jag säga...farsan besiktningsveterinären svor titt som tätt ;) Det var ju också före de bondade premiumkulornas tid...Nosler PT var high tech :rolleyes: De bättre kulorna som finns idag gör ju att många magnumkalibrar ändock är 'drägliga' i detta avseende B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Dr Krall sa:

Ja jag har valt 358 winchester som huvudkaliber för högviltsjakt i Sverige...enough said :thumbsup: Började jaga mer aktivt i mitten av 80-talet när 'magnumvågen' var som starkast. Det var inte alltid trevligt att rensa i slaktboden då kan jag säga...farsan besiktningsveterinären svor titt som tätt ;) Det var ju också före de bondade premiumkulornas tid...Nosler PT var high tech :rolleyes: De bättre kulorna som finns idag gör ju att många magnumkalibrar ändock är 'drägliga' i detta avseende B)

Vad skjuter du för kulor i den? Du får upp på A-Frame 280 grains (SD .312) innan du når tvärsnittsbelastningen hos en 175 grains 7mm-kula (SD .310).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Allt är inte bara siffror. En tung långsam kula som lämnar energin mer lugnt och kontrollerat penetrerar också djupare, även om SD inte är extremhögt. Oryx 250 gn och TTSX 200 gn har matat på rakt genom alla älgar jag skjutit.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago Dr Krall sa:

Allt är inte bara siffror. En tung långsam kula som lämnar energin mer lugnt och kontrollerat penetrerar också djupare, även om SD inte är extremhögt. Oryx 250 gn och TTSX 200 gn har matat på rakt genom alla älgar jag skjutit.

Det finns en teori som bla DiMaio stundligen hävdar: om energiavlämningen sker under längre tid ger den annan påverkan som en snabb inte kan ge. Hjärtat stannar och blodtrycket rasar.... Det är en förklaring som kanske förklarar varför 45ACP har ett oproportionerligt stort dödsfall statistiskt sett jmf med 9mm P. 

T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago exabit sa:

Va f-n - på grannforat hade denna tråd varit låst nu :D

Folk här är en smula mindre ivriga att förespråka korrektheten i sina egna uttalanden och lite tolerantare gentemot andras åsikter. ;-)

/Johan - Som gärna skulle vilja utforska ämnet praktiskt i sin mest extrema form med relativt tunga projektiler i underljudshastighet...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sak med riktigt långsamma projektiler är att framförhållning blir knepigt vid skott på vilt i rörelse.

självfallet en träningsfråga men också, för mig ett bekymmer om jag skiftar mellan olika kalibrar/lösningar.

Jag tror iofs på SD och rundnosiga kulor men brukar inte den lösningen idag. Men visst var det nästan löjligt bra död i de där 178 ish?? grains Hornady kulorna ur 7 mm pipan på drillningen. 

C

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago JohanL73 sa:

 

/Johan - Som gärna skulle vilja utforska ämnet praktiskt i sin mest extrema form med relativt tunga projektiler i underljudshastighet...

då är vi två

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago Dr Krall sa:

Ni får åka till Alaska och jaga med svartkrut grabbar :thumbsup:

och bli rumphumpad av en ilsken grizzlybjörn nej tack :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago killer_mouse sa:

och bli rumphumpad av en ilsken grizzlybjörn nej tack :ph34r:

Verkar ju bita på svartbjörn...men värre med en stor grizzly kanske... ;)

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dr Krall sa:

Ni får åka till Alaska och jaga med svartkrut grabbar :thumbsup:

:wub: Drömmjakten :wub:

/Willy 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

59 minutes ago Dr Krall sa:

Ni får åka till Alaska och jaga med svartkrut grabbar :thumbsup:

Tack! En infallsvinkel som helt gått mig förbi. En lösning så löjligt enkel, när man vet svaret! :-)

Fast det var inte riktigt vad jag hade i åtanke. Och björn är aldrig något jag varit sugen på att jaga.

Enhetspatron, röksvagt krut och räffling tack.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gick upp till .308 BST i "bra sula" för att jag tyckte rådjuren sprang för långt på .223 (cirkus 30m) samt lämnade aldrig något synbart eftermäle på skottplatsen.
Med 308 BST så fick ett rådjur ett sådant optimalt genomskott att det lämnade ett markant och tydligt lungmos på skottplatsen, men det gav ändå den längsta flyktsträckan jag någonsin varit med om... cirkus 100m.  De övriga få sprang de sedvanliga ~30 metrarna.
Så jag lyckades optimerade både sårkanal och genomskott utan att kompromissa för mycket på hastighet, men jag vet inte riktigt vad vunnit annat än feel good när man kommer fram till skottplatsen och ser rosa skum istället för den oönskande grön-bruna besvikelsen eller det intetsägande ingeting alls.

För övrigt tror jag det sämsta alternativet är en kula som är för hård för den givna hastigheten.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så, nu har jag läst hela artikeln på datorn eftersom min telefon inte ville vara med och scrollade texten i sidled hela tiden.

21 minutes ago mr Snok sa:

Jag gick upp till .308 BST i "bra sula" för att jag tyckte rådjuren sprang för långt på .223 (cirkus 30m) och lämnade aldrig något eftermäle på skottplatsen.

Fast "bra sula" var väl det som inte behandlades i artikeln. Tunga kulor i moderat hastighet är överskriften på tråden, och med snabb huvudräkning och data från artikeln skulle den önskvärda hastigheten var ca 750 m/s med en blyspets-/rundnoskula.

Personligen tror jag på, och jag vet att det fungerar, med tyngre långsamma kulor. 9,3x57 är ett utmärkt exempel.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många verkar missa lite av poängen här. Vitsen med tunga kulor är inte att viltet ska falla som käglor - då funkar ju en splitterbomb bättre och man får grön sallad på köpet :D (låt oss glömma hjärnskotten på elefant för ett litet ögonblick...)

Vitsen är garanterad död inom x meter med blodspår som en blind kan följa, samt en angenäm upplevelse i slaktboden efteråt. Är denna inställning verkligen helt främmande nästan samtliga deltagare i denna tråd?

Jag kan se vitsen både med explosiva och hårdare kulor men det tarvar lite olika kulplacering. Lungskott bör ju ske med blöta kulor, t.ex. Har själv haft två mycket utdragna historier vid lungskott på rå med 30-06 och Accubond 180 - i princip helmantelfunktion. Bocken därefter råkade bli bogskott och då vart det knall och fall förstås.

På onsdag börjar jakten på allvar så vi kan sluta dryfta sånt här ;)

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Går kulan igenom är den för hård och har för lite fart;) 

Tycker farten på kulan är mer avgörande för flyktsträckor. 

S

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...