Hoppa till innehåll
exabit

Tunga kulor i moderat hastighet

Recommended Posts

nuke    97
nuke

Kan det finnas ett samband mellan de kulor som användes när en kaliber togs fram och bra funktion?

/Markus

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
exabit    2 953
exabit
1 hour ago Mad Mike sa:

Jag missar ingen poäng,jag har dock en annan uppfattning än dig;)

Visst ger en grov,tung kula i regel alltid ett rejält utgångshål med blodspår som en blind kan följa,dock förstår jag inte varför jag ska välja att behöva leta efter viltet när jag kan få det att falla på plats eller runt skottplatsens absoluta närhet?

Vidare så tycker jag att mjuka kulor som visserligen ger lite mer skottskadat kött ändå ger mindre total köttförstöring pga djurets snabba kollaps än vad tyngre sämre expanderande projektiler ger då urblödningarna i hinnor och muskler under flyktsträckan oftast är mycket mer omfattande.

För egen del använder jag enbart konventionella kulor under jakt,så konventionella att ingen av dom ens har ett mekaniskt blylås;)

/Mike

Intressant - tackar :thumbsup:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
knappåsarn    13
knappåsarn

det borde ju helt klart ligga något i överskriften annars hade ju aldrig 12,7x44r fungerat på älg.

och att det finns ett klass ett vilt som inte dör av ett korrekt placerat skott av klass två kalibern 9,3x72r har jag svårt att tro.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
halvmiss    8
halvmiss
3 hours ago exabit sa:

Många verkar missa lite av poängen här. Vitsen med tunga kulor är inte att viltet ska falla som käglor - då funkar ju en splitterbomb bättre och man får grön sallad på köpet :D (låt oss glömma hjärnskotten på elefant för ett litet ögonblick...)

Vitsen är garanterad död inom x meter med blodspår som en blind kan följa, samt en angenäm upplevelse i slaktboden efteråt. Är denna inställning verkligen helt främmande nästan samtliga deltagare i denna tråd?

Jag kan se vitsen både med explosiva och hårdare kulor men det tarvar lite olika kulplacering. Lungskott bör ju ske med blöta kulor, t.ex. Har själv haft två mycket utdragna historier vid lungskott på rå med 30-06 och Accubond 180 - i princip helmantelfunktion. Bocken därefter råkade bli bogskott och då vart det knall och fall förstås.

På onsdag börjar jakten på allvar så vi kan sluta dryfta sånt här                    

Bra Exabit! Det är ju meningslöst att diskutera effekt om man inte samtidigt tar hänsyn till var träffen sitter. Jag "tror" inte att en Alaska tex är den bästa medicinen vid bloggträff.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
halvmiss    8
halvmiss
4 hours ago exabit sa:

Många verkar missa lite av poängen här. Vitsen med tunga kulor är inte att viltet ska falla som käglor - då funkar ju en splitterbomb bättre och man får grön sallad på köpet :D (låt oss glömma hjärnskotten på elefant för ett litet ögonblick...)

Vitsen är garanterad död inom x meter med blodspår som en blind kan följa, samt en angenäm upplevelse i slaktboden efteråt. Är denna inställning verkligen helt främmande nästan samtliga deltagare i denna tråd?

Jag kan se vitsen både med explosiva och hårdare kulor men det tarvar lite olika kulplacering. Lungskott bör ju ske med blöta kulor, t.ex. Har själv haft två mycket utdragna historier vid lungskott på rå med 30-06 och Accubond 180 - i princip helmantelfunktion. Bocken därefter råkade bli bogskott och då vart det knall och fall förstås.

På onsdag börjar jakten på allvar så vi kan sluta dryfta sånt här                    

Bra Exabit! Det är ju meningslöst att diskutera effekt om man inte samtidigt tar hänsyn till var träffen sitter. Jag "tror" inte att en Alaska tex är den bästa medicinen vid bloggträff.

Skottvinkel kan också vara intressant att upplysa om ibland. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
pmt    2 929
pmt
4 hours ago exabit sa:

Fast det är ju faktiskt vad som sker - plopp och stopp! Även om det sitter precis bakom bogen...... 

T

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
ÅlandsFilip    385
ÅlandsFilip

Min upplevelse av åtminstone rådjur är att endast ett rådjur sprungit sedan jag övergick till 178gr a-Max i .308. Inte hård laddad, men runt 750m/s. Dem bara trillar. Varje gång.

Kulvalet är A&O. En hårt laddad rhino 50gr i .222mag lägger också omkull bra, men överlag bäst erfarenhet har jag av ovannämnda kula i .308.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
exabit    2 953
exabit
1 hour ago pmt sa:

Fast det är ju faktiskt vad som sker - plopp och stopp! Även om det sitter precis bakom bogen...... 

T

I artikeln står det inget om rena lungskott. Däremot en hel del om rundnos vilket kanske är det centrala här? Ty en slik ger ju en bra punch direkt vid anslag till skillnad från en spetsig kula.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Mad Mike    4 729
Mad Mike
15 minutes ago exabit sa:

I artikeln står det inget om rena lungskott. Däremot en hel del om rundnos vilket kanske är det centrala här? Ty en slik ger ju en bra punch direkt vid anslag till skillnad från en spetsig kula.

Jag har haft en 7x57 mauser,enda studsaren i min garderob under några år,den matades med nickelstålmantlade norma alaska.

Visst,allt jag sköt mot dog men inte tillnärmelsevis så snabbt som det jag skjuter mot idag med andra kulor.

Jag vill påstå att det finns inget facit,det som en person fastnar för som det enda rätta blir totalfel för en annan.jag har vandrat på ganska många olika (kaliber)vägar i mitt jägarliv för att tillslut hittat ut ur labyrinten till där jag är idag.

Vågar påstå att bytandet av kalibrar och kulor i det närmaste är över då jag idag vet att inget är bättre än vad jag har idag.

/Mike

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Outdoorsman    402
Outdoorsman

Har inte skjutit många vilt större än rådjur med min 7x57R, men med gamla 170 grs Oryx för rå är det den kombination som jag haft som haft kortast flyktsträckor på klövvilt. Minns inte längre hur många i rad det var som föll ihop direkt, innan kulorna tog slut när Norma fokuserade på 156 grs. istället. Och då jag inte lyckades få den att skjuta hål i hål som 170 grs gjorde så blev det aldrig någon kärlek.

Samtidigt som den gylta jag sköt i natt med .308 och Nosler E-Tip också föll på plats. Märker ingen skillnad på lätta kopparkulor och bondade i .308, som är den kaliber jag använder mest. När jag sköt vilt med olika kulor för att studera spridning av blyfragment härom året så var Mega onekligen imponerande med avseende på flyksträckor. Men även när det gäller mängden fragment, och sambandet är knappast en slump...

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Urban    4 910
Urban

Jag har skjutit gissningsvis 80%av allt vilt med 13grams oryx, och tidigare mega i 3006. De senaste åren har jag gått ner i fart, och upplever att effekten är något bättre.....men framförallt så är tiden med skottrensning i slaktboden betydligt kortare.

Att snabba, mjuka kulor ger snabb effekt är ju odiskutabelt, men det är ingenting jag skulle rekomendera till drevjakt. Finns tiden att utvärdera vinklar mm så fungerar det ypperligt, men att rent instinktivt trycka av mitt i bogen....nja! Då tror jag med på tunga kulor i moderat fart.

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
tobe    80
tobe

Hur pass mycket ner i fart har du gått? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Urban    4 910
Urban
36 minutes ago tobe sa:

Hur pass mycket ner i fart har du gått? 

Ligger på runt 730 enligt tabellen tror jag. Kör med 204 krut om jag kommer ihåg rätt. Har inte mycket till mynningsflamma, trots 50cm pipa

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
exabit    2 953
exabit
På ‎2017‎-‎08‎-‎14 at 12:08 Urban sa:

Jag har skjutit gissningsvis 80%av allt vilt med 13grams oryx, och tidigare mega i 3006. De senaste åren har jag gått ner i fart, och upplever att effekten är något bättre.....men framförallt så är tiden med skottrensning i slaktboden betydligt kortare.

Att snabba, mjuka kulor ger snabb effekt är ju odiskutabelt, men det är ingenting jag skulle rekomendera till drevjakt. Finns tiden att utvärdera vinklar mm så fungerar det ypperligt, men att rent instinktivt trycka av mitt i bogen....nja! Då tror jag med på tunga kulor i moderat fart.

Hur placerar du kulorna?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Urban    4 910
Urban
Just now exabit sa:

Hur placerar du kulorna?

Olika....!;) mestadels i träffområdet!!:D

Skämt åsido.....eftersom jag mestadels skjuter för hund så blir det ingen finriktning, utan " mitt i bogen" är strävan!

Kan slinka in nåt halsskott med...

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

https://www.Reservdelar24.SE