Hoppa till innehåll

Appropå vita älgar


HuggyBear

Recommended Posts

Ni ha säkert sett den värmländska politikerns filmklipp från Koppom på en rätt så bastant knallvit oxe me fin hornkrona...

De vita älgarna verkar ju mestadels va ett värmlandsfenomen men OM en sån kommer framför er mynning under jakten å är skjutbar, hur tänker ni då? 

Släpper ni den pga det mytomspunna runt den eller skjuta den som vilken älg som helst? Skulle ni kanske skjuta tveklöst just för att det vore "lite extra coolt" (vet inte va jag ska använda för uttryck men hoppas ni fattar) att skjuta just en vit älg?

Själv skulle jag aldrig tveka om hunn stå å skäller på en lovligt skjutbar vit älg oavsett kön eller om det va en med rejäl hornkrona likt den på filmen. Ensamma stora kossor skjuter jag aldrig på annars heller om inte nån hunn är inblandad men övriga vita älgar, fjolingar å kalvar skulle jag garanterat fundera en gång till innan jag sköt men varför jag gör den skillnaden må jag klura ut själv först... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med risk att stöta mig med forumets albinosar så hade jag skjutit om den haft de karakteristiska röda ögonen eftersom det kan vara lämpligt att minska spridningen av dessa gener, de är ju inte så uv tåliga!! annars hade jag troligen bara njutit av stunden.

Jägarna har ju även här ett ansvar för selektiv avskjutning.

Med tidigare erfarenheter så hade jag utan vidare skjutit exempelvis hornbärande råget för att det inte är bra gener för kommande generationer.

Något jag reagerat på i Jaktmedia där de tycker det är fantastiskt kul <_<

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Tjörnbon sa:

Med risk att stöta mig med forumets albinosar så hade jag skjutit om den haft de karakteristiska röda ögonen eftersom det kan vara lämpligt att minska spridningen av dessa gener, de är ju inte så uv tåliga!! annars hade jag troligen bara njutit av stunden.

Jägarna har ju även här ett ansvar för selektiv avskjutning.

Med tidigare erfarenheter så hade jag utan vidare skjutit exempelvis hornbärande råget för att det inte är bra gener för kommande generationer.

Något jag reagerat på i Jaktmedia där de tycker det är fantastiskt kul <_<

 

ps sorry för ot

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag personligen skulle behandla den som vilken annan älg som helst i själva skottögonblicket. Dock hade det nog fått blivit ett bogmontage efteråt mest bara för att det är såpass udda.

/Willy

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det medför otur att skjuta ett "vitt" djur, typ som livet kommer bli bra jobbigt otur.

Då jag inte måste fälla en vit älg, är varken svältande, tysk eller rysk så får den passera. Dock gör var och en efter egen vilja och vana i detta. C 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Christian N sa:

Det medför otur att skjuta ett "vitt" djur, typ som livet kommer bli bra jobbigt otur.

Då jag inte måste fälla en vit älg, är varken svältande, tysk eller rysk så får den passera. Dock gör var och en efter egen vilja och vana i detta. C 

Skogsharen går mao fri på vintern ^_^

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ripan är väl så vitt jag vet naturligt vit, prova att skjuta en vit elle svart kanin på Gotland så får du se vad det medför i frågan om Ooops:D /C 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skogsharen går alltid fri, har den alltid gjort dock inte på grund av vinterpäls utan ovanlighet. C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tillhör nog den minoriteten (antar jag) som ser de vita älgarna som en genetisk oönskad anomali.  På flera sätt och vis gynnad av människan. Framförallt genom att vi konkurrerat ut flera andra predatorer som skulle upptäckt den enklare. Och ersatt med bilar och jägare som mer vanligt än ovanligt gynnar de vita. Hade vi haft snö på större områden 8-10 månader om året hade jag sett det som en evolution.

Summa summarum, får jag chansen smäller det!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller nog med angående det naturliga urvalet.

Finns ingen överenskommelse att spara en specifik individ så, då kramar jag av utan tyngt samvete.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle förmodligen bli så pass paff att jag blev ståendes att bara fån-glo.

Sen håller jag med lite i föregående resonemang om otur, magkänslan säger...skjut inte på Hästar, Enhörningar eller vita Älgar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast om situationen gavs mig å om jag känner mig själv rätt, så skulle jag nog först fingra efter kameran. Då mötet får ses som ganska extraordinärt. Sen .....

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
På 2017-08-14 at 13:08 Christian N sa:

Då jag inte måste fälla en vit älg, är varken svältande, tysk eller rysk så får den passera. Dock gör var och en efter egen vilja och vana i detta. C 

Håller med till etthundra procent.

Min jakt är avsedd att sätta mat på bordet och är därför inte nödvändig, så den kan gott få gå. Att sedan passgrannen tänker annorlunda...

Att djuret har en genetisk variation som gör att det avviker från normen, innebär inte nödvändigtvis att det är sämre. Det kan ju även vara mer motståndskraftig mot sjukdomar. Inte för att djuret är vitt utan för att det har den egenskapen också. Men det kan ju vilket djur som helst utan att visa några yttre tecken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...