Hoppa till innehåll

Bockjakten 2017


otterdalen

Recommended Posts

På pass 04.50. Bara en lätt bris som ligger i ansiktet och uppehåll. Med lite flyt så kan det komma bock eller räv. Såg en fin 6a här i fjol som jag inte kom åt. Förhoppningsvis kom ingen annan åt honom heller :D

DSC_0760.thumb.JPG.ae271b4a8b14c5e9411053a2800f7cd6.JPGDSC_0759.thumb.JPG.9fdeb7d54192fc2bbc7b920c9f3e1285.JPGDSC_0761.thumb.JPG.0106a84b85f058956854842e96483875.JPG

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Ryberget sa:

På pass 04.50. Bara en lätt bris som ligger i ansiktet och uppehåll. Med lite flyt så kan det komma bock eller räv. Såg en fin 6a här i fjol som jag inte kom åt. Förhoppningsvis kom ingen annan åt honom heller :D

DSC_0760.thumb.JPG.ae271b4a8b14c5e9411053a2800f7cd6.JPGDSC_0759.thumb.JPG.9fdeb7d54192fc2bbc7b920c9f3e1285.JPGDSC_0761.thumb.JPG.0106a84b85f058956854842e96483875.JPG

Lycka te! Glider ut strax jag med. Smyger runt. Orkar inte vara still :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Flintbüchse sa:

Smög mig i rätt kraftig motvind ner genom skogen till ett område med massa grova frötallar och nästan ingen undervegetation annat än lingonris och nån enstaka stubbe. 

Området har en yta på kanske 300x150 meter som kantas av en liten myr och tät vegetation.

När jag kom ut bland tallarna såg jag nåt ljust på ca 250m som jag började smyga på. Jag tänkte att det måste vara ett rådjur. När jag kommit 50 meter framåt ser jag en bock gå bland tallarna ner mot myren. Så jag lade mig ner och tog stöd på en stubbe, men medan jag gjorde detta tappade jag bocken ur sikte.

Medan jag låg där i lingonriset hörde jag nåt svagt knak i tätningen bredvid myren och plötsligt kom han gåendes på andra sidan myren. Vred mig om och tog stöd i lingonriset, tröck av när han gick förbi en liten glugg i slyet. 120m cirkus. Skottet tog lite långt bak i lungan. Bocken tecknade genom ett högt hopp rakt upp men drog iväg så jag bestämde mig för att hämta hunden. Bocken gick kanske 150m. Hade aldrig hittat den i tätningen utan hunden.

Grattis Flintbübusche!:) Fina horn på bocken!:thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis och tack detsamma Flintbuchse :). Inleder säsongen med vakjakt och tar en pursch imorgon vid åkrarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

H-vete, lr fyll i med valfri 'franska'.

Sitter med 222:an å sen kommer... 

Inte 1:a gången. Suck.

Hm.... Ja var ju tyst nog i alla fall. Klen tröst, jä****t klen tröst.

Bara ja inte håller på å transformeras till vegan. /P

DSC_0058.JPG

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago PAS sa:

H-vete, lr fyll i med valfri 'franska'.

Sitter med 222:an å sen kommer... 

Inte 1:a gången. Suck.

Hm.... Ja var ju tyst nog i alla fall. Klen tröst, jä****t klen tröst.

Bara ja inte håller på å transformeras till vegan. /P

DSC_0058.JPG

Därför har man en 6,5:a laddad till klass 1 även när man jagar bock ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Tuffhund sa:

Fick skjuta mig en bock ikväll. En herre som överlistat mig tidigare men idag drog jag längsta strået. :)

Grattis Tuffhund :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago PAS sa:

Ja ä inte vegxxxxxx!           Så mycke i alla fall.

Efter att ha släppt några juniorbockar, ej 6:or, så fick jag möjlighet på denna. Nu är inte detta tungviktskungen direkt, men likväl en 6:a. Å vill du ha 6:or så skjut 6:or.

Efter att någon timme passat av en specifik åker, taktiskt val pga vind, å klockan började närma sig ’dags å gå hem’ . Tänkte jag att ja bara måste kika på nästa åker, trots att vinden är fel,  där jag sett djur fler gånger tidigare. Smyger i väg i skydd av stenmuren för att längre fram kika lite diagonalt över till den andra åkern. Å mycke riktigt kommer det ut en bock på ’bort sidan’. Provar anläggning men känns inte ’rätt’. Bocken betar vidare ifrån mig, ganska varsk. Hmmm. Bestämmer mig för att komma närmare innan tillfället är över. Jag ’glider’ mycket försiktigt  över stenmuren på kortsidan å ner på marken. Nu i skydd av lite vegetation bestående av glest utspridda ung träd. Nu är det nog mer tur än skicklighet om bocken inte drar, för vinden har jag egenteligen i ryggen. Lyckas ta mig fram så jag har fritt skottfällt. Bocken står helt still å kikar åt mitt håll. Avstånd: 70m. Helt klart vet han att något är i görningen, men ej vad. Skymningen kommer mer å mer. Beslut. Smyger sakta upp bössan, å med stöd av en ungbjörk tar jag sikte.  Grenar i vägen. Korrigerar min position så inget är i vägen för kulan. Avstånd: 80m. Han står nu 5m från hörnet på åkern med bredsidan mot mig helt still å undrar …………. Ögonblicket efter undrar han inte mer. 222:an levererar och jag har med mig ett minne jag förhoppningsvis ej kommer att glömma. /P

Fin bock! Grattis Pas!:)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago MarkusR sa:

Översiktsjaga är förbannat kul, mycket roligare att sitta med handkikaren när dottern skjuter än att hålla i bössan själv. :wub: En morgon med  spöregn i ett torn vid en slagen vall förra helgen. En liten bock kom smygande ur skogen och drog sig bortåt, 150 meter blev det innan den stod rätt och dottern samlat sig till att skjuta. Klockren hjärtträff och hennes lilla 8x57a lämnar ett tydligt budskap. 

Grattis till dottern Markus!:)

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Ryberget sa:

Idag var det min tur att få ett leende från Diana.

Blev en udda 6a som gäckat mig i ett par veckor nu. Idag klev han fram på 75m med fint kulfång och det var det sista han gjorde.

Grattis Ryberget!:)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...