Hoppa till innehåll

Bilderna på vilt och vapen..


Hipshot

Recommended Posts

Gruppen Jägarliv på Facebook svämmade över av bockbilder igår - höll på att spy ;) Men jag trycker Gilla på just de där någon har fällt sin första bock och/eller sitt första vilt - det är ju extra kul :)

En bössa är snyggare med stängt slutstycke.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jovisst ;)

Om jag är och jagar ensam och tar en bild på skjutet vilt med bössan så ser jag inte riktigt problemet. Är jag utan folk omkring mig så stänger jag slutstycket med tom bössa och håller in avtryckaren så att mekanismen slackas, så jag slipper tappa slutstycket ute i markerna.

Är det folk i närheten är slutstycket öppet förstås. Vet dock inte exakt vilka bilder du menar så svårt att uttala mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inga specifika bilder alls, går inte att vara sprecifik här för då kränker man ngn :whistling: 

Lyfter ämnet i helt generella termer.. Visst. Ensamjakt.. då har jag nog slutstycket i som du.. Men hundjakten eller vad som annars så åker det ur på samma sätt som jag bryter hagelbössan vid icke-jakt.. 

Jag tycker att bilden ser trevligare ut med utdraget slutstycke helt enkelt oavsett omgivning. Du tycker motsatsen och det är helt okay!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker ibland att det verkar viktigare att vapnet syns mer än nåt annat, nåt jag inte fattat.

Kolla en jägartidning där harjägarna sitter med dubbelhandsfattning runt lägerelden, å dom skjuter ju inte ens.

/Gubbgrinig

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade mitt slutstycke framskjutet senast. Jag jagar själv.. vapnet säkrat i ofarlig riktning... Då har jag större problem med jakttidningarnas bilder på jägare som sitter och siktar med bössan utan hörselskydd.. vem gör det?

Här är bössa och grävling.. 

20170816_202309.jpg

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago strävhår sa:

Tycker ibland att det verkar viktigare att vapnet syns mer än nåt annat, nåt jag inte fattat.

Kolla en jägartidning där harjägarna sitter med dubbelhandsfattning runt lägerelden, å dom skjuter ju inte ens.

/Gubbgrinig

Mmm men det kan jag förstå, det finns ju en hund som driver medans de kremerar korv... inte för att de skulle göra så mycket åt det iofs :whistling:

Man är väl lite skadad från hagelhanteringen där bössan i princip alltid är bruten när man inte står i skyddet typ.. 

Ingen ska i alla fall känna sig utpekad eller påtrampad på något sätt, det var inte ens nästan akt och mening med tråden utan enbart att väcka en tanke eller två.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago vildmark sa:

Jag hade mitt slutstycke framskjutet senast. Jag jagar själv.. vapnet säkrat i ofarlig riktning... Då har jag större problem med jakttidningarnas bilder på jägare som sitter och siktar med bössan utan hörselskydd.. vem gör det?

Här är bössa och grävling.. 

20170816_202309.jpg

Det är inte många jag jagar med som jagar med kåpor, förutom vid fågeljakten då. Men å andra sida så är det väl mest just gubbar jag jagar med:yes:. Och blir det bild med byte och vapen så blir det med öppet slutstycke eller bruten bössa.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte ens reflekterat över det. Men jag har nog jaktfoto i båda scenariona. Öppet/ stängd slutstycke. Bruten/ obruten bössa.

Tycker nog att det är viktigare om man försöker hedra viltet på bästa sätt istället för att visa ett utgångshål där det hänger blod och annat ut igenom när man fotar. Det har jag reagerat mer på den sista tiden att man bryr sig inte om att fota viltet ur dess bästa vinkel.

Gubbgrinig som jag är! ;)

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago vildmark sa:

Jag hade mitt slutstycke framskjutet senast. Jag jagar själv.. vapnet säkrat i ofarlig riktning... Då har jag större problem med jakttidningarnas bilder på jägare som sitter och siktar med bössan utan hörselskydd.. vem gör det?

Här är bössa och grävling.. 

20170816_202309.jpg

Ett vackert exempel på hur man hedrar viltet. Här bryr jag mig inte om att bulten är i. Hade grävlingen haft ett stort utgångshål med blod hängandes ut igenom hade jag inte alls tyckt bilden vare speciellt trevlig.

Grattis till grävlingen!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago Twinn sa:

Tycker nog att det är viktigare om man försöker hedra viltet på bästa sätt istället för att visa ett utgångshål där det hänger blod och annat ut igenom när man fotar. Det har jag reagerat mer på den sista tiden att man bryr sig inte om att fota viltet ur dess bästa vinkel.

Bra och värdiga trofébilder är en konstform i sig har jag märkt. Svårt ibland att ha den mentala skärpan att arrangera bilden lite bättre än att bara ta en bild på huvudet rakt uppifrån. Många bilder på bockar är ju såna, och med frågan "är det medalj tror ni?". Håller med om att det är en lite tråkig fokus på själv hornen stundtals men man är ju sällan vid sina sinnes fulla bruk precis efter att man har skjutit ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago exabit sa:

Bra och värdiga trofébilder är en konstform i sig har jag märkt. Svårt ibland att ha den mentala skärpan att arrangera bilden lite bättre än att bara ta en bild på huvudet rakt uppifrån. Många bilder på bockar är ju såna, och med frågan "är det medalj tror ni?". Håller med om att det är en lite tråkig fokus på själv hornen stundtals men man är ju sällan vid sina sinnes fulla bruk precis efter att man har skjutit ;)

Nej särskillt inte när man har ett lyckorus av att ha lyckats och vill dela sin glädje samtidigt som man är fullpumpad av adrealin. Själv gjort det... ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago HuggyBear sa:

Ett litet sidospår som ändå hör ihop med ämnet då...

Nåt som stör mig 1000ggr mer än hur bössa ha slutstycket eller är bruten/obruten... Det är när folk sitter vid, eller än värre på, det fällda viltet, oavsett om det är en trofé eller ej, å glor rakt in i kameran som helst är snett uppifrån också, utan att ens bju på ett litet léende. Ibland undrar jag "Varför sköt du eller varför jagar du då om du sitter där så jävla uttråkad å surmulen?" Finns väl absolut INGET macho med att INTE visa att man är glad för en lyckad jakt?! :down:

Bertil Pettersson ha tjatat otaliga ggr om detta med jägare vid troféfotografering i fototävlingen som Allt om jakt & vapen har. Tycker mig flera ggr ha läst han skrivit typ "Given vinnare OM skytten med glädje berömt hunden i fotoögonblicket istället för att med allvarlig min titta rakt in i kameran..."

Äre bara jag som refĺekterar över detta...?:ph34r:

Jo jag har tänkt på det också. Man är inte man om man visar känslor.

Kan tycka det är kul att se foto där folk ler vid ett nedlagt vilt och man ser glädjen i deras ansikte över att ha lyckats.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Var tvungen att gå in och kolla i "galleriet" och av 14st bilder med vapen på/vid viltet så var 2st med stängt slutstycke och 12st med öppet - tror det "sitter i ryggmärgen" ;):D

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har svårt att fatta hela grejen med att "jaga likes" på FB eller andra sociala medier genom att lägga upp bilder.

Jag jagar inte för att lägga upp bilder till andra, jag jagar för min egen upplevelse..

Men jag är nog gubbgrinig jag oxå:lol:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-08-17 at 14:30 strävhår sa:

Tycker ibland att det verkar viktigare att vapnet syns mer än nåt annat, nåt jag inte fattat.

Kolla en jägartidning där harjägarna sitter med dubbelhandsfattning runt lägerelden, å dom skjuter ju inte ens.

/Gubbgrinig

Det är väl en av definitionerna på harjägare: elda, inte skjuta. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...