Hoppa till innehåll

Fågelvingar sökes


alexb

Recommended Posts

Halloj gänget, jag skulle vilja få tag på vingar från skogshöns och ripor om någon har att avvara. Behöver låta hundstackarn känna lukten av dessa då jag inte lyckas ha ihjäl några själv. :unsure:

Kan betala med kaffe och/eller kulor passande 22-hornet (och kanske 222/223?), alternativt finöl av märkligare sort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago Sun Flower sa:

Ska ju jaga till helgen och om jag har lite tur med mig så kan jag skicka nån vinge efter det. Lovar inget dock! ;)

Då önskar jag ännu mer skitjakt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Istället för att starta en egen tråd frågar jag här, hur tränar ni med ripvingar? Vill börja så smått med min 15v valp, har både rip och tjädervingar. Hon har stått för vinge hos uppfödaren och bekantat sig med hel ripa tidigare. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag brukar helt enkelt fästa vingen i ett fiskespö och använda det i stoppsträningen. Jag rycker upp vingen när hon nästan är framme vid den och blåser stopp. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uppfödaren gav ungefär samma tips, vill ju helst se att hon stannar i uppfoget :) Hur ser ni på att låta valpen busa med vinge/hel fågel? Risk att hunden blir för hårdhänt med apporterad fågel? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

37 minutes ago Havakko sa:

Uppfödaren gav ungefär samma tips, vill ju helst se att hon stannar i uppfoget :) Hur ser ni på att låta valpen busa med vinge/hel fågel? Risk att hunden blir för hårdhänt med apporterad fågel? 

Frågan är vad du vinner på att den får leka med den?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago strävhår sa:

Frågan är vad du vinner på att den får leka med den?

Tanken var att låta den bekanta sig med doften av viltet som ska jagas men kanske inte lämplig metod? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Havakko sa:

Tanken var att låta den bekanta sig med doften av viltet som ska jagas men kanske inte lämplig metod? 

Det kommer jycken komma underfund med ändå, utan att behöva tugga i sig fjädrar. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppar över det då och håller mig till vinge och fiskespö -_-

Rent konkret lyfter jag alltså  helt enkelt upp vingen och ger stoppkommando när valpen nästan är framme. Har lite kvar att jobba med stoppet innan det sitter helt, så får nog fokusera mer på det först.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...