Hoppa till innehåll

Renovering/ombyggnad av mina styrda verkstadsmaskiner


tecno

Recommended Posts

  • 3 months later...
13 hours ago tecno sa:

Hej å hå me fabbo Bengt
 

Nu har jag äntligen fått grunderna i svarven på plats, här en första *torrkörning* med test av synkronisering spindel/Z-axel dvs gängning.

Finns en hel del kvar att göra men det fungerar i alla fall, alltid något efter att svarven stått stilla länge nu.

Även fräsen är nu funktionsduglig, återstår en hel del även på den för att kunna köras fullt ut. Men även där sitter gängning cykeln på plats så det går att köra sk. rigid tapping utan behov av flytande gängtapps hållare men jag kör ändå den typen av hållare iom jag har det.
Kommer lite Youtube framöver även på den maskinen.


Ett Gott slut och ett Riktig framgångsrikt 2018 tillönskas alla här på forumet.

 

Hade jag bott nära dig hade jag blivit din allra  jättebästa kompis kosta vad det kosta ville :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är bara att komma på besök culot & andra för den delen, kaffemaskin står på 24/7 och städattiraljer finns att tillgå för röjning i verkstan så vi får plats att bjäla ;) 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska man skratta eller gråta?? PostMord!!

Bilderna talar ju klarspråk, paketet har med största sannolikhet stått och badat i vatten ute på Arlanda.
Knappast fel förpackat av Kineserna utan misshandlats av postmördarna.

Funderar på att skicka bildsviten till någon skandalblaska men till vem?

Behöver man säga att man är :angry: i ²

DSC_1578xx.jpg

DSC_1579xx.jpg

DSC_1580xx.jpg

DSC_1581xx.jpg

DSC_1582xx.jpg

DSC_1584xx.jpg

DSC_1585xx.jpg

DSC_1586xx.jpg

  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Anmäl till PTS, klaga hos posten och berätta för någon blaska. Viktigast är PTS så att de får veta hur illa PostNord sköter sig!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Pysslat lite med att få grunderna till centralsmörjning till svarven, väntar på delar men snart klart.
En manuell pump monterad på vänster gavel gör den lätt åtkomlig och där är den inte i vägen.
 

DSC_1611.thumb.jpg.61e719ba8d70ebf3eddbf55eb5e3329e.jpg

 

Fördelningsanordning med doserare monterad på änden av X axeln där den löper med bekymmersfritt

DSC_1612.thumb.jpg.221b3abccc4b7e04fe5f6ebb3535c645.jpg

 

Mera framöver....

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Gjort i ordning nya verktyg/fästen och flera nya är på G.

Har nu sk rigid tapping fungerande i svarven så därav denna gängtapps hållaren med expanderande tapphållare.

DSC_1731.thumb.jpg.87af30f101684e0fd55767c17839d037.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Ja tiden den bara rusar iväg ser jag, har nu fixat en helt ny RF kylvätske tank till svarven. Större volym än originalet och nu med snabbkopplingar till locket med pumpmotor (3-fas handske) och returslangen med snabbkoppling (trädgårds slang).

Nu kan man börja svarva lite mera allvarligt då man har kylning ;)
 

DSC_1998.jpg

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Utöver upprustning av mina maskiner så har jag grävt fram gamla ritningar och börjat föra över dessa till 3D.
Dessa har legat dryga 20 år så det är dags att damma av pensionärs projektet som givetvis skall tillverkas ;)
 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Haft lite strul med njursten igen så det har inte blivit att sitta ute på jakt tyvärr.

Tog tag i min lilla mät maskin som till och från har trilskats och hoppas nu ha hittat felet. Återstår att se ;)
Här nedan själva dator delen till maskinen.

DSC_0006.thumb.JPG.d2379fb925fd30c8657645b23928e133.JPG

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske skulle visa hela maskinen ;)

En liten kompakt manuell mät maskin som framöver skall bli CNC styrd, 3st servomotorer och lite styrelektronik som läser av befintliga glasskalorna i denna Mitutoyo MXF 203. Första anhalt blir nog Mach3 för styrning/mätning då jag har ett plugin till programmet.
Framtida plan är att få det hela att fungera under LinuxCNC och förhoppningsvis får jag hjälp att knyckla ihop ett mät program.

1761711154_MitutoyoMXF203.thumb.jpg.a6d2f2c76a3371b8da39d164115d641b.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...