Hoppa till innehåll

Bisam - spara eller utrota?


TokTammas

Recommended Posts

I den närliggande sjön har det upptäckts bisam. Nu är det en del bybor som tycker att de ska skjuts bort.

Men gör bisam någon större skada?

Kan det inte t.o.m. vara bra att den motverkar igenväxning?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://svenskjakt.se/start/nyhet/bisam-med-pa-eus-svarta-lista/

Enligt EU bör den utrotas. Personligen håller jag nog med. Anser inte att det är en art som hör hemma här och därför bör vi hålla den kort, även om det säkert är ett trevligt jaktvilt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

32 minutes ago Järven sa:

Vildsvin, Bäver, Bisam, Mårdhund Tvättbjörnar och liknande arter kommer innom en inte alltför avlägsen framtid förmodligen att vara Jägarnas bästa vänner tyvärr.  <_<

Hellre dem alla än varg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Järven sa:

Ja...och Miljöpartister, trädkramare och andra Rewiding-talibaner.

Håller med. På riktigt. /P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-09-10 at 15:41 BollnäsViktor sa:

Efter som EU tycker dom ska utrotas så tycker jag tvärtom :lol:

Såg nån gammal film för längesen, tror de var typ Dianas stigar, och det såg riktigt roligt ut, som bäver jakt fast mera pang pang :thumbsup:. Skicka dom till Bollnäs 

Jag har skjutit 2 bisam i bäverbäcken men bägge gick till botten. Den ena sköt jag mellan ögonen med 308:an o den andra i typ halskotpelaren när den simmade i bäcken.:thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Betning av vattenväxter är knappast ett problem där jag jagar iallafall. (Växer ihop mer och mer varje år). Där "känns" det som att lite bisam bara skulle göra gott. Däremot kan jag inte bedömma om de konkurrerar med sjöfåglar om någon speciellt "god" planta. Men i norrbotten har ju som sagt stammen krachat totalt. Inte sett en bisam på flera år trots att jag jagar rätt mycket på områden där det tidigare var gott om dem.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

40 minutes ago Malx sa:

Betning av vattenväxter är knappast ett problem där jag jagar iallafall. (Växer ihop mer och mer varje år). Där "känns" det som att lite bisam bara skulle göra gott. Däremot kan jag inte bedömma om de konkurrerar med sjöfåglar om någon speciellt "god" planta. Men i norrbotten har ju som sagt stammen krachat totalt. Inte sett en bisam på flera år trots att jag jagar rätt mycket på områden där det tidigare var gott om dem.

Nej, det är verkligen inte mycket bisam kvar här uppe.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

För några år sedan kryllade det av dem men nu är det åratal sen sist jag såg någon, än mindre sköt. Fantastiskt rolig jakt men ångrar att jag inte sparade fler skinn när möjligheten fanns.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skjutit flera stycken, men är ju omöjligt att utrota någonting som lever under mark och vatten med etiska metoder. Vartenda litet vattendrag kan ju hålla en sådan. Förr slog man eld i gångarna när dem förstörde åkrarna, men då fanns det mycket mer av dem, åtminstone här.

Visst den är inte naturlig, men den är ju inte genetiskt korsad av människan så den äter allt i sin väg, även om den blivit avlad på och härstammar ifrån pälsfarm. Har man kräftor är den inte rolig, men har man en igenvuxen sjö eller ett dike så gör den ju mer nytta än skada.

Det farligaste är väl att den ger ett komplement till rovdjuren. Rovdjuren sägs ska följa sorkbestånden, men om det finns mycket bisam när det är dåligt med sork tar väl rovdjuren inte lika stor smäll.

Skulle säga att den på många ställen ger en fin mångfald i naturen, i små skogssjöar osv. Precis som bävern. Bisamen har ju naturliga fiender här och slår inte ut andra bestånd som mink och mårdhund gör. Mink och mårdhund har inte ens naturliga fiender här.

Men den ska skjutas om man ser den.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
På 2017-11-02 at 08:58 ÅlandsFilip sa:

Skjutit flera stycken, men är ju omöjligt att utrota någonting som lever under mark och vatten med etiska metoder. Vartenda litet vattendrag kan ju hålla en sådan. Förr slog man eld i gångarna när dem förstörde åkrarna, men då fanns det mycket mer av dem, åtminstone här.

Visst den är inte naturlig, men den är ju inte genetiskt korsad av människan så den äter allt i sin väg, även om den blivit avlad på och härstammar ifrån pälsfarm. Har man kräftor är den inte rolig, men har man en igenvuxen sjö eller ett dike så gör den ju mer nytta än skada.

Det farligaste är väl att den ger ett komplement till rovdjuren. Rovdjuren sägs ska följa sorkbestånden, men om det finns mycket bisam när det är dåligt med sork tar väl rovdjuren inte lika stor smäll.

Skulle säga att den på många ställen ger en fin mångfald i naturen, i små skogssjöar osv. Precis som bävern. Bisamen har ju naturliga fiender här och slår inte ut andra bestånd som mink och mårdhund gör. Mink och mårdhund har inte ens naturliga fiender här.

Men den ska skjutas om man ser den.

 

Om jag minns rätt så har man stora problem med bisamråttor som underminerar invallningarna mot Atlanten i Holland (tråkigt om ca 40 % av ett lands areal, som är beroende av invallningar, riskerar att hamna under vatten p.g.a. en invasiv art).

Läser man längst ner på jägareförbundets hemsida om bisam så förefaller det inte som något att gynna:

https://jagareforbundet.se/vilt/vilt-vetande/artpresentation/daggdjur/bisam/

 

MVH
Alias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago alias sa:

 

Om jag minns rätt så har man stora problem med bisamråttor som underminerar invallningarna mot Atlanten i Holland (tråkigt om ca 40 % av ett lands areal, som är beroende av invallningar, riskerar att hamna under vatten p.g.a. en invasiv art).

Läser man längst ner på jägareförbundets hemsida om bisam så förefaller det inte som något att gynna:

https://jagareforbundet.se/vilt/vilt-vetande/artpresentation/daggdjur/bisam/

 

MVH
Alias

Jo, som sagt. Den kanske gör sig i en liten skogstjärn här på Åland eller i någon sjö uppe i norra Sverige, men i det exemplet du ger är den ju skadlig.

Det som slår mig är att ett naturligt djur som togs in till Finland för 113 år sedan klassas som invasiv där medan rådjur, hjort osv inte gör det, det är inte heller ditvandrade djur. Bisamen i Finland ställer inte till med viltolyckor och förstör skogen heller...

Var drar man gränsen? För mig är det när man kan klassa djuret som onaturligt eller skadligt för ekologin. Jag tycker inte bisamråttan uppfyller kraven fullt ut för varken det ena eller andra i Finland. Det enda som slår mig är om t ex ett rinnande vattendrag får det naturliga erosionsskyddet förstört av bisam och det bildas en våtmark. Det kanske har hänt någon gång...

Det finns säkert allt mellan 200-400 invasiva arter i Finland och Sverige som påverkar ekologin mer eller lika mycket som bisam.

Som jag skrev ovan så skjuter jag om jag ser en ändå, av princip. Skjuter ni vild fasan direkt ni ser en?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bisam är ett underbart jaktvilt. Jakten på Bisam är även det som för mig talar om att våren kommit och på något sätt är den jakten
starten på det nya jaktåret.

Jag ger inte mycket för EU, NVV, jägarförbunden alla gånger. Jag tycker som jägare att Bisam ska förvaltas om man har den på sina marker så den kan skänka mycket jaktglädje.

Vi har haft mycket Bisam men nu senaste 3 åren finns det inte många. Läste någonstans att den är ett sorkdjur vilket innebär att populationen kan skifta enormt från år till år.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago dptrapper sa:

Vi har haft mycket Bisam men nu senaste 3 åren finns det inte många. Läste någonstans att den är ett sorkdjur vilket innebär att populationen kan skifta enormt från år till år.

Stämmer.

Angående att man ska förvalta den är jag benägen att hålla med. Som jag skrev. Skjuter ni all vildfasan också?... Dem tillför mångfald i vår söndertrasade ekologi. Både bisam och fasan har funnits så länge att den redan påverkat dem naturliga bestånden av någonting annat. Och dem passar lika bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-01-16 at 22:13 alias sa:

 

Om jag minns rätt så har man stora problem med bisamråttor som underminerar invallningarna mot Atlanten i Holland (tråkigt om ca 40 % av ett lands areal, som är beroende av invallningar, riskerar att hamna under vatten p.g.a. en invasiv art).

 

MVH
Alias

Undrar vilka som är mest invasiva, Holländare som leker omvänd bäver och trotsar alla naturlagar eller bisamen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago strävhår sa:

Undrar vilka som är mest invasiva, Holländare som leker omvänd bäver och trotsar alla naturlagar eller bisamen?

 

Du tänker att det skulle vara en oförlåtlig synd att byta plats på markyta och vattenspegel, ungefär som när man gräver ett viltvatten? ;)

 

MVH
Alias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago alias sa:

 

Du tänker att det skulle vara en oförlåtlig synd att byta plats på markyta och vattenspegel, ungefär som när man gräver ett viltvatten? ;)

 

MVH
Alias

Behöver man hålla undan vattnet sedan för boningshuset så skulle jag anse den korkat, ja.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...