Hoppa till innehåll
TokTammas

Bisam - spara eller utrota?

Recommended Posts

TokTammas

I den närliggande sjön har det upptäckts bisam. Nu är det en del bybor som tycker att de ska skjuts bort.

Men gör bisam någon större skada?

Kan det inte t.o.m. vara bra att den motverkar igenväxning?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
lasse_c

http://svenskjakt.se/start/nyhet/bisam-med-pa-eus-svarta-lista/

Enligt EU bör den utrotas. Personligen håller jag nog med. Anser inte att det är en art som hör hemma här och därför bör vi hålla den kort, även om det säkert är ett trevligt jaktvilt.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Järven

Vildsvin, Bäver, Bisam, Mårdhund Tvättbjörnar och liknande arter kommer innom en inte alltför avlägsen framtid förmodligen att vara Jägarnas bästa vänner tyvärr.  <_<

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Flintbüchse
32 minutes ago Järven sa:

Vildsvin, Bäver, Bisam, Mårdhund Tvättbjörnar och liknande arter kommer innom en inte alltför avlägsen framtid förmodligen att vara Jägarnas bästa vänner tyvärr.  <_<

Hellre dem alla än varg.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Järven
16 minutes ago Flintbüchse sa:

Hellre dem alla än varg.

Ja...och Miljöpartister, trädkramare och andra Rewiding-talibaner.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
PAS
2 hours ago Järven sa:

Ja...och Miljöpartister, trädkramare och andra Rewiding-talibaner.

Håller med. På riktigt. /P

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MagnusN

Men skarvarna ska vi tydligen ha kvar i mängd???? EU...

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson
På 2017-09-10 at 15:41 BollnäsViktor sa:

Efter som EU tycker dom ska utrotas så tycker jag tvärtom :lol:

Såg nån gammal film för längesen, tror de var typ Dianas stigar, och det såg riktigt roligt ut, som bäver jakt fast mera pang pang :thumbsup:. Skicka dom till Bollnäs 

Jag har skjutit 2 bisam i bäverbäcken men bägge gick till botten. Den ena sköt jag mellan ögonen med 308:an o den andra i typ halskotpelaren när den simmade i bäcken.:thumbsup:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Malx

Betning av vattenväxter är knappast ett problem där jag jagar iallafall. (Växer ihop mer och mer varje år). Där "känns" det som att lite bisam bara skulle göra gott. Däremot kan jag inte bedömma om de konkurrerar med sjöfåglar om någon speciellt "god" planta. Men i norrbotten har ju som sagt stammen krachat totalt. Inte sett en bisam på flera år trots att jag jagar rätt mycket på områden där det tidigare var gott om dem.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson
40 minutes ago Malx sa:

Betning av vattenväxter är knappast ett problem där jag jagar iallafall. (Växer ihop mer och mer varje år). Där "känns" det som att lite bisam bara skulle göra gott. Däremot kan jag inte bedömma om de konkurrerar med sjöfåglar om någon speciellt "god" planta. Men i norrbotten har ju som sagt stammen krachat totalt. Inte sett en bisam på flera år trots att jag jagar rätt mycket på områden där det tidigare var gott om dem.

Nej, det är verkligen inte mycket bisam kvar här uppe.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Havakko

För några år sedan kryllade det av dem men nu är det åratal sen sist jag såg någon, än mindre sköt. Fantastiskt rolig jakt men ångrar att jag inte sparade fler skinn när möjligheten fanns.. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
ÅlandsFilip

Skjutit flera stycken, men är ju omöjligt att utrota någonting som lever under mark och vatten med etiska metoder. Vartenda litet vattendrag kan ju hålla en sådan. Förr slog man eld i gångarna när dem förstörde åkrarna, men då fanns det mycket mer av dem, åtminstone här.

Visst den är inte naturlig, men den är ju inte genetiskt korsad av människan så den äter allt i sin väg, även om den blivit avlad på och härstammar ifrån pälsfarm. Har man kräftor är den inte rolig, men har man en igenvuxen sjö eller ett dike så gör den ju mer nytta än skada.

Det farligaste är väl att den ger ett komplement till rovdjuren. Rovdjuren sägs ska följa sorkbestånden, men om det finns mycket bisam när det är dåligt med sork tar väl rovdjuren inte lika stor smäll.

Skulle säga att den på många ställen ger en fin mångfald i naturen, i små skogssjöar osv. Precis som bävern. Bisamen har ju naturliga fiender här och slår inte ut andra bestånd som mink och mårdhund gör. Mink och mårdhund har inte ens naturliga fiender här.

Men den ska skjutas om man ser den.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

https://www.Reservdelar24.SE