Hoppa till innehåll

Skinnbyxor.. marknaden dött?


Hipshot

Recommended Posts

Funderar på att skaffa nya nu.. Slitit ut ett par Itab och har ett par som funkar men de är inte så hela längre. Tänkte småkika efter nya och upptäckte att Itab inte länger har dem... Nehe kanske läge att gå all-in och köpa dyrbyxor. Kollade Timmervik men de verkar ha upphört att existera?? Swedteam hade några som såg sådär ut.. och Dyrkila hade med men vart har Itabs tagit vägen? 

Ngn som testat Swedteams brallor?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Engelsson har på sin hemsida, hur de är irl vet jag inte men jag kan svänga förbi och kolla i nästa väcka om du vill. 

https://www.engelsons.se/byxor/alla-3/jakt/skinn-byxa

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sweadteam. Har Chevaliers men är väldigt tunna. Har haft 2 st Genzo men dessa är tunga.

 Dax igen blir de sweadteam.

S

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Slår ett slag för Deerhunter's variant i buffelskinn. Dom har hängt med i snart 4-år och bär spår av användning men fungerar fortfarande alldeles utmärkt. Har inte precis skött dem och definitivt aldrig behandlat dem. Tysta, sköna och funkar lika bra på sommaren som på vintern med ett par långkallingar under. Minns att jag pyntade 2700kr så inte särskilt billiga, och kollade för ett tag sedan på ett par nya då jag gått ned en del i vikt. Nuvarande är lite baggy/ pösiga nu...

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
På 2017-09-20 at 11:35 Maichel sa:

Slår ett slag för Deerhunter's variant i buffelskinn. Dom har hängt med i snart 4-år och bär spår av användning men fungerar fortfarande alldeles utmärkt. Har inte precis skött dem och definitivt aldrig behandlat dem. Tysta, sköna och funkar lika bra på sommaren som på vintern med ett par långkallingar under. Minns att jag pyntade 2700kr så inte särskilt billiga, och kollade för ett tag sedan på ett par nya då jag gått ned en del i vikt. Nuvarande är lite baggy/ pösiga nu...

/M

Är det dessa, @Maichel?

http://www.teamwildoutfitters.com/deerhunter-strasbourg-leather-trousers.html

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

42 minutes ago vandraren sa:

Både ja och nej. Modellen kanske har ändrats för jag har bara en benficka på mina byxor. Dock så är fickan framtill på låret väldigt bra att ha mobilen i. Där ena sidofickan är har jag på min modell ett litet fack som är perfekt att bära en kniv i. Som jag skrev, köp en storlek mindre eftersom byxan töjer sig lite - jag köpte en som var lite stor till mig och den är rätt baggy nu även om jag stormtrivs i mitt par ändå ^_^

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blev inspirerad av tråden så rotade fram mina 16åriga Masen. Inner fickorna + fodret i ena benet trasigt. Letat upp lokal skräddare som perfekt nog ligger granne med min sjukgymnast. 

kommer nog bli perfekta rabbis byxor ?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag letade efter skinnbyxor och som sagt är ju inte marknaden enorm. Har hört vissa negativa saker om både Chevaliers (tunna, håller dåligt)och Swedteams (pösiga, dessutom inga knappar för hängslen) byxor så det blev ingen av dom utan jag drog en chansning och beställde från Englessons. 

Jag drar mig för att köpa ”de billigare” alternativen då man oftast får vad man betalar för, men tänkte att det ju bara är att skicka tillbaka om det verkar vara tajkon-bajkon-kvalité.

Har fått dem nu och måste säga att dom verkar riktigt schyssta. Lädret ser bra ut och verkar inte vara dåligt på något sätt och sömmarna ser ordentliga ut, bra fickor och allt sånt. Hur bra dom håller över tid kan jag inte uttala mig om än men det får vi se. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Givdul sa:

Jag letade efter skinnbyxor och som sagt är ju inte marknaden enorm. Har hört vissa negativa saker om både Chevaliers (tunna, håller dåligt)och Swedteams (pösiga, dessutom inga knappar för hängslen) byxor så det blev ingen av dom utan jag drog en chansning och beställde från Englessons. 

Jag drar mig för att köpa ”de billigare” alternativen då man oftast får vad man betalar för, men tänkte att det ju bara är att skicka tillbaka om det verkar vara tajkon-bajkon-kvalité.

Har fått dem nu och måste säga att dom verkar riktigt schyssta. Lädret ser bra ut och verkar inte vara dåligt på något sätt och sömmarna ser ordentliga ut, bra fickor och allt sånt. Hur bra dom håller över tid kan jag inte uttala mig om än men det får vi se. 

Jag är riktigt nöjd med mina från engelssons :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-03-30 at 11:31 Ken1 sa:

Blev inspirerad av tråden så rotade fram mina 16åriga Masen. Inner fickorna + fodret i ena benet trasigt. Letat upp lokal skräddare som perfekt nog ligger granne med min sjukgymnast. 

kommer nog bli perfekta rabbis byxor ?

De är guld där, bra skinn håller avgjort bättre än Tex-mex i slånen!! 

Kollar Engelsson, haft kontakt med Itab.. de har lagt av med sina :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Hipshot sa:

De är guld där, bra skinn håller avgjort bättre än Tex-mex i slånen!! 

Kollar Engelsson, haft kontakt med Itab.. de har lagt av med sina :(

Rekommenderar Masens. Frågade skräddaren om dom va värda att laga svaret blev. Lätt 10år kvar om jag började sköta om dom ?

Han lär ju vara på tullgarn. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-09-20 at 09:09 Hipshot sa:

Funderar på att skaffa nya nu.. Slitit ut ett par Itab och har ett par som funkar men de är inte så hela längre. Tänkte småkika efter nya och upptäckte att Itab inte länger har dem... Nehe kanske läge att gå all-in och köpa dyrbyxor. Kollade Timmervik men de verkar ha upphört att existera?? Swedteam hade några som såg sådär ut.. och Dyrkila hade med men vart har Itabs tagit vägen? 

Ngn som testat Swedteams brallor?

Screenshot_20180413-183038.thumb.jpg.495eaa04d4a8e2ceccaeae40b59a809c.jpg

Här har du brallorna Hip!

Löp å köp!

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Vildand sa:

Jag är riktigt nöjd med mina från engelssons :)

Finns det nån rem längst ner för att snöra åt runt kängor? 

/Lars 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

48 minutes ago larze sa:

Finns det nån rem längst ner för att snöra åt runt kängor? 

/Lars 

Nej det gör det inte, men dom kommer i rålängd så man får lägga upp dom. Jag fällde in ett litet spännband och limmade fällen med med vanligt textillim. Det har har hållt i två säsonger nu och jag går i princip alltid som hundförare. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp! 

Det är ju lite en hygienfråga.. när man fått tag på skinnbrallor som man trivs i så flyttar man lixom in i dem. Sist jag hanterade Cress så konstaterade jag att de nog skulle bli väldigt varma sommartid, det var rejält tjockt material i dem. Så jag har valt bort dem därför.. Men de lär ju vara på Tullgarn de med så man lär ju kolla in dem igen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Vildand sa:

Nej det gör det inte, men dom kommer i rålängd så man får lägga upp dom. Jag fällde in ett litet spännband och limmade fällen med med vanligt textillim. Det har har hållt i två säsonger nu och jag går i princip alltid som hundförare. 

Ja just,smart! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tänkte skriva en första input om byxorna från Englessons. 

Jag har haft dem när jag jagat, tränat hundarna och satt tallplantor nu och börjar få en känsla för dem. Sitter väldigt bra och allt håller och känns rätt rejält. Har fettat in dem två gånger nu innan användningen också samt lagt upp och limmat med kontaktlim. Väldigt bra att det är knappar för hängslen också.

Lite varmare när det är riktigt varmt än tunna tygbyxor men luftar bra genom benen om man har lägre skor och öppen gylf. Fantastiska när man går genom sly och ris och man slipper alla satans frön som vill fastna. Blir dem riktigt skitiga tvättar man bara med vatten och galltvål så blir det skinande rent. Passformen är rymlig och bekväm utan att vara pösig och skinnet anpassar sig ju till viss del efter kroppen.

Helnöjd än sålänge. Dock vet jag inte om kvaliten är lika hög som på de som tillverkas i mindre skala men lättast köps på mässor då jag inte provat dessa. Skriver igen när jag använt dem längre.

Allt gott/ L

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...