Hoppa till innehåll

3 frågor om skytte /nybörjare


Hunt86

Recommended Posts

Hej!

Jag är en kvinna som ska snart ta jägarexamen , förra veckan var jag övade kulskytte och hagel för första gången.
Vill ha lite koll på vapenhantering och sånt innan själva jägarexamen. Så man inte verkar helt bakom flötet..

Men 3 problem som jag behöver svar på.

1: Jag har problem att blunda med vänstra ögat vid kulskytte. Tvärtom går hur bra som helst men när jag ska blunda med vänster öga så kisar jag med höger.
Så när jag sköt kula så tejpade jag igen ögat. Så min fråga får man ha ögonlapp vid uppskjutningen och på jakten?


2. När jag skjuter med hagel så får jag fan mig dubbelseende. För mitt vänstra öga är det som är dominant och dominerar ut höger öga.
Har frågat vänner och dom säger att jag måste ha båda ögonen öppna vid hagel. 
Så jag gjorde ett test. Först sköt jag mot lerduvan med båda öppna och skottet gick för långt åt vänster( alltså missade duvan med flera meter ), andra gången tejpade jag igen vänster öga och satte duvan på första skottet.
Så hur ska jag göra? Går det att träna bort dubbelseendet^^?

Trots att vänster öga är dominant så har jag inga problem att sikta med höger. För som sagt förra veckan när jag testade kulskytte för första gången. Hade en lätt klass 4 vapen.
Och jag prickade mitt i målet på 50 meters avstånd. Det var lekande lätt att träffa mitten.
Har testat att skjuta ifrån vänstersida men jag är högerhänt så blir dubbelt så svårt att ladda med vänster hand och jag träffar inte rätt när jag siktar med vänster öga^^. Det känns helt felvänt liksom.
Så jag försöker få mitt höger öga att bli dominant.

3: Hur känns rekylen på ett klass 1 vapen? När man ser typ jaktfilmer så verkar det vara en bra rekyl i vissa. 
Om man jämför det med hagel med den grövsta haglet 12. hur mycket mer rekyl är det på ett klass 1 vapen?
Vet att det är olika beroende på vilken kaliber och så. Jag är så jävla rädd att inte klara av rekylen ifrån ett klass 1 vapen..typ att jag ska trilla baklänges haha.
För när man skjuter med 12 på hagel så ger det en viss rekyl ändå. Jag var väldigt väldigt öm i axeln dan efter mitt hagelskytte och ett gigantiskt blåmärke haha. Och jag insåg om man står fel med föttera så tappar man balansen när rekylen kommer.
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1. Ja. Ett varningens finger för att jaga med ett öga dolt dock. Skaffa hellre ett aimpoint som fungerar lika bra med både ögonen öppna för att lösa det problemet eller hitta någon annan lösning som gör att du använder båda ögon under jakt. Det är viktigt att man inte missar saker i skottriktninen som drevfolk, hundar, bärplockare. Det är också viktigt att man avståndsbedömer korrekt och det försvåras avsevärt av att bara använda ett öga.

2. Jag är som dig och är vänsterdominant. Jag har löst det genom att blunda/kisa med vänster öga för jag kunde aldrig ställa om till att använda högeröga på något annat sätt.

3. En klenare klass 1 är likvärdig en normal jaktladdning ur en 12a. Det går alldeles utmärkt för de flesta att lära sig skjuta med rekylen vi talar om här. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago trumpetarn sa:

1. Ja. Ett varningens finger för att jaga med ett öga dolt dock. Skaffa hellre ett aimpoint som fungerar lika bra med både ögonen öppna för att lösa det problemet eller hitta någon annan lösning som gör att du använder båda ögon under jakt. Det är viktigt att man inte missar saker i skottriktninen som drevfolk, hundar, bärplockare. Det är också viktigt att man avståndsbedömer korrekt och det försvåras avsevärt av att bara använda ett öga.

2. Jag är som dig och är vänsterdominant. Jag har löst det genom att blunda/kisa med vänster öga för jag kunde aldrig ställa om till att använda högeröga på något annat sätt.

3. En klenare klass 1 är likvärdig en normal jaktladdning ur en 12a. Det går alldeles utmärkt för de flesta att lära sig skjuta med rekylen vi talar om här. 

 Jo det vet jag. Nu när jag har övat så har jag inte satt på ögonlappen först jag ser att allt är ok framför och på sidan. Och att vapennet är laddat och säkrat. Så själva ögonlappen åker bara ner i själva skottögonblicket. Just för att jag måste ju ha vänster synfält öppet när jag laddar och har koll på min omgivning.
Men ska ta och kolla upp en sån där aimpoint :) 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som du skriver är ditt vänstra öga dominant, det medför ju att du är vänster skytt. Valet av sida man håller bössan på har med ögonen och göra och inte vilken hand man är hänt på. Dvs du skall skjuta med bössan mot vänster axel och inget annat.

Det medför ju att kulskytte i punkt ett blir enklare då du kikar med det dominanta i kikaren och sen håller du det andra öppet och får med mycket mer i periferin. Vid jakt skytte skjuter man med båda ögonen öppna.

Vad gäller rekylen är anläggning A och  dvs, det gäller att få bössan rätt till axeln och stå rätt, skjuter man med kal 6,5x55 eller .308W så är rekylen inte mycket kraftigare än en hagel i kal 12. Själv upplever jag knappt någon större skillnad på min studsare och hagelbössa då jag är inne i skyttet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad gäller vänsterdominansen så är det enklast att blocka vä öga med liten tejp som skymmer pupillen, det gör att du ser mer fram tills dess bössan ligger där den ska, då blockeras ögat. Får du lite dubbelseende kan det finnas skelning med i bilden också, om än litet. 

Det kan hjälpa med ett aimpoint men inte garanterat. 

Vad gäller rekylen är det stockning och anlägg som gäller. En bra stockad klass 1 slår inte mycket, en felstockad 6,5 kan slåss ganska mycket. 

Som Galne skriver kan det vara värt att skifta sida även om det känns ovant, om du är så markant vä-dominant. 

Dock ska man vara medveten om att man kan tvingas bli vä-dominant med för lång alt för låg kolv. Kan även bero på anläggs-fel och felaktigt teknik. 

Var nånstans i riket finns du? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är högerskytt och har ett dominant vänsteröga.

Jag vill hävda att jag är en ganska okey skytt och upplever inga problem med att blunda med vänster när jag skjuter, varken på jakt eller på bana. Må hända jag har sämre bredd på synfältet än nån som skjuter med båda ögonen öppna, det kan kvitta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Galne sa:

Som du skriver är ditt vänstra öga dominant, det medför ju att du är vänster skytt. Valet av sida man håller bössan på har med ögonen och göra och inte vilken hand man är hänt på. Dvs du skall skjuta med bössan mot vänster axel och inget annat.

Det medför ju att kulskytte i punkt ett blir enklare då du kikar med det dominanta i kikaren och sen håller du det andra öppet och får med mycket mer i periferin. Vid jakt skytte skjuter man med båda ögonen öppna.

Vad gäller rekylen är anläggning A och  dvs, det gäller att få bössan rätt till axeln och stå rätt, skjuter man med kal 6,5x55 eller .308W så är rekylen inte mycket kraftigare än en hagel i kal 12. Själv upplever jag knappt någon större skillnad på min studsare och hagelbössa då jag är inne i skyttet.

Jo men har testat att skjuta ifrån vänster sida. Och det går helt åt skogen ^^. Ser nämligen sämre på långt håll med vänster pga synfel. Medan höger öga har minimalt synfel med att se på långt håll. Så jag ser tydligare när använder högeröga. Därav att jag väljer att bli högerskytt istället. och försöka få mitt höger öga dominant..som går med mycket träning och fokus.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Upplever inga problem med att jag blundar med vänsterögat i kulskyttet, hagel har jag lyckats träna bort det på något konstigt
vänster men kula gör jag det fortfarande , dock är det bara vid den sista justeringen innan skott som jag blundar vilket inte blir många sekunder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago charlie sa:

Vad gäller vänsterdominansen så är det enklast att blocka vä öga med liten tejp som skymmer pupillen, det gör att du ser mer fram tills dess bössan ligger där den ska, då blockeras ögat. Får du lite dubbelseende kan det finnas skelning med i bilden också, om än litet. 

Det kan hjälpa med ett aimpoint men inte garanterat. 

Vad gäller rekylen är det stockning och anlägg som gäller. En bra stockad klass 1 slår inte mycket, en felstockad 6,5 kan slåss ganska mycket. 

Som Galne skriver kan det vara värt att skifta sida även om det känns ovant, om du är så markant vä-dominant. 

Dock ska man vara medveten om att man kan tvingas bli vä-dominant med för lång alt för låg kolv. Kan även bero på anläggs-fel och felaktigt teknik. 

Var nånstans i riket finns du? 

 Aha smart tips =).
Som sagt har testat att skjuta ifrån vänster sida och skottet går inge vidare. Om man ska jämföra stillastående mål så skjuter jag perfekt med höger öga men inte med vänster.
Kan ha att jag  synfel på vänster öga (kan inte se en vägskylt på långt håll exempel) och har ett felfritt höger öga.

Jag finns i Sthlm.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skyddsglasögon/glasögon måste ju nu mera användas på skjutbanor.  Sätt en liten klister lapp på vänster glas så vänster ögat får något annat att fokusera på. Många som gör så inom tävlingsskyttet har jag sett.

vilken bana tränar du på?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Hunt86 sa:

 Aha smart tips =).
Som sagt har testat att skjuta ifrån vänster sida och skottet går inge vidare. Om man ska jämföra stillastående mål så skjuter jag perfekt med höger öga men inte med vänster.
Kan ha att jag  synfel på vänster öga (kan inte se en vägskylt på långt håll exempel) och har ett felfritt höger öga.

Jag finns i Sthlm.

Jupp, visst kan det va ett synfel inblandat, men även ren vä dominans. 

Testa med tejpen till att börja med å se om det hjälper 

Slå en signal (nummer i pm) lättare å ta förklaringen den vägen

 

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago charlie sa:

Jupp, visst kan det va ett synfel inblandat, men även ren vä dominans. 

Testa med tejpen till att börja med å se om det hjälper 

Slå en signal (nummer i pm) lättare å ta förklaringen den vägen

 

/M

Sorry C såg inte att du redan tipsat om tejp :wacko:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och skjut/öva inte med ett litet lätt kulgevär av anledningen att du är tjej (eller hagel för den delen). Det finns "En liten (utmärkt) bok om hagelvapnet v 2.0" som går in i detalj på de fysionomiska anledningarna till varför, men ett lätt vapen ("tjejbössan") knuffar också mer. Så använd skjutkäpp om det blir för tungt. Eller ja, använd skjutkäpp helt enkelt. I alla fall.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Ken1 sa:

Skyddsglasögon/glasögon måste ju nu mera användas på skjutbanor.  Sätt en liten klister lapp på vänster glas så vänster ögat får något annat att fokusera på. Många som gör så inom tävlingsskyttet har jag sett.

vilken bana tränar du på?

Känns som Ken1 inviterar till skjutträning.. :rolleyes: Är så fallet bör du nappa på erbjudandet!! :D

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-09-20 at 21:41 JohanL73 sa:

Och skjut/öva inte med ett litet lätt kulgevär av anledningen att du är tjej (eller hagel för den delen). Det finns "En liten (utmärkt) bok om hagelvapnet v 2.0" som går in i detalj på de fysionomiska anledningarna till varför, men ett lätt vapen ("tjejbössan") knuffar också mer. Så använd skjutkäpp om det blir för tungt. Eller ja, använd skjutkäpp helt enkelt. I alla fall.

Min instruktör tyckets jag skulle börja med det först. För att få träna in säker vapenhantering och känna hur det känns att hantera ett vapen. Men nästa gång ska jag få testa ett klass 1 vapen nu när jag är 100% säker på säker vapenhantering.
Och vet hur en rekyl kan kännas.

Hagel måste jag ju öva med eftersom det kommer ju på jägarexamen provet.
Men får se om man kommer skaffa sig en hagelpuffra efter. Andjakt lockar nämligen lite--även om jag har rätt svårt att skilja fågelarter när dom flyger 25 meter upp.

Har läst teorin nu i 1års tid och kan alla svaren på frågorna utan till. Men det är ändå ruskigt svårt att se vilken fågelart det är på 25 meter avstånd i luften.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag menade inte att du ska låta bli att skjuta 22:a. För det ska du. Så mycket och ofta du bara kan. Även efter avklarad examen.

Jag menar att du inte ska skjuta med en lättare modell av gevär, till exempel Tikka T3x Lite/Superlite. Gevär som väger mindre för att de är tillverkade med avsikten att väga mindre än motsvarande med trästock.

Detsamma gäller hagelgevär. Även där finns det lättare och mindre modeller.

Lätta vapen ger mer kännbar rekyl eftersom massan i vapnet inte håller emot när skottet går. Ett tungt vapen håller emot mer. 

Jag jagar inte änder och gäss med hagel, bara lerduvor. Men det övar rörligt skytte som är användbart även då man jagar klövvilt. Men jag har fått förklarat för mig att även lätet är till hjälp, när man ska artbestämma till exempel gås. Dessutom går man kanske inte ut och skjuter vilt efter första bästa and som kommer flygande över trädtopparna. Änder skjuts på uppflog och gäss/sjöfågel med bulvan/vette (om jag minns rätt, och det finns säkert de som gör annorlunda), så det ska finnas tid för artbestämmning innan man låter skottet gå.

Det viktiga för jägarexamen, den praktiska delen, är avståndsbedömningen. Är det en and eller en gås och är avståndet lämpligt för att skjuta eller ej. Inte om det är en grå-, säd- eller fjällgås.

Lycka till med skyttet!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-09-22 at 00:23 JohanL73 sa:

Jag menade inte att du ska låta bli att skjuta 22:a. För det ska du. Så mycket och ofta du bara kan. Även efter avklarad examen.

Jag menar att du inte ska skjuta med en lättare modell av gevär, till exempel Tikka T3x Lite/Superlite. Gevär som väger mindre för att de är tillverkade med avsikten att väga mindre än motsvarande med trästock.

Detsamma gäller hagelgevär. Även där finns det lättare och mindre modeller.

Lätta vapen ger mer kännbar rekyl eftersom massan i vapnet inte håller emot när skottet går. Ett tungt vapen håller emot mer. 

Jag jagar inte änder och gäss med hagel, bara lerduvor. Men det övar rörligt skytte som är användbart även då man jagar klövvilt. Men jag har fått förklarat för mig att även lätet är till hjälp, när man ska artbestämma till exempel gås. Dessutom går man kanske inte ut och skjuter vilt efter första bästa and som kommer flygande över trädtopparna. Änder skjuts på uppflog och gäss/sjöfågel med bulvan/vette (om jag minns rätt, och det finns säkert de som gör annorlunda), så det ska finnas tid för artbestämmning innan man låter skottet gå.

Det viktiga för jägarexamen, den praktiska delen, är avståndsbedömningen. Är det en and eller en gås och är avståndet lämpligt för att skjuta eller ej. Inte om det är en grå-, säd- eller fjällgås.

Lycka till med skyttet!


Jaha Den hagelgeväret jag fick testa på är min killes vapen. Så Det var ingen liten jävel inte och rekylen kändes mycket fel.
Speciellt när jag tappade balsen bakåt för jag stod fel med fötterna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du behöver byta sjutinstruktör...

Korrigering:

Du behöver skaffa en sjutinstruktör.

Redigerad med JohanL73
Felaktigt ordval.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Hunt86 sa:


Jaha Den hagelgeväret jag fick testa på är min killes vapen. Så Det var ingen liten jävel inte och rekylen kändes mycket fel.
Speciellt när jag tappade balsen bakåt för jag stod fel med fötterna.

Det mest kontraproduktiva man kan göra om man vill att ens sambo/hustru/partner ska tycka att det är roligt. 

Att prova med en hagelbössa som inte passar alls och dessutom med jaktskott för "det var det som fanns hemma" är inget som skapar habegär.... 

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago charlie sa:

Det mest kontraproduktiva man kan göra om man vill att ens sambo/hustru/partner ska tycka att det är roligt. 

Att prova med en hagelbössa som inte passar alls och dessutom med jaktskott för "det var det som fanns hemma" är inget som skapar habegär.... 

/M

Jo, det är alldeles för många jaktliga banor som både börjat och slutat just där tyvärr...... 

T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-09-23 at 23:45 charlie sa:

Det mest kontraproduktiva man kan göra om man vill att ens sambo/hustru/partner ska tycka att det är roligt. 

Att prova med en hagelbössa som inte passar alls och dessutom med jaktskott för "det var det som fanns hemma" är inget som skapar habegär.... 

/M

Men det vapnet passar mig,men inte honom. Så han kan inte skjuta med den alls mohaha.
Vi använde övningsammution.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är din skytteinstruktör utbildad på inom detta ska denne kunna hjälpa dig med dessa frågor! Verkar som du ska låta bli din killes åskkäppar å använda såna som passar dig. Jägareförbundet brukar ha kvinnliga nätverk med egna träffar/jakter å jag tror du kan få bra tips från tjejerna där så du kan känna å prova deras vapen om du hittar nån lokal grupp. Jag tycker inte att du ska slösa pengar på att öva skytte från vänster axel då du är högerhänt å högerskytt i grunden redan då det finns trix å hjälpmedel för att få bukt med ditt vänsterdominanta öga. :)

Sen vill jag bara säga att jag tycker det är otroligt kul att du som Stockholmstjej vill börja jaga å förhoppningsvis inspirera fler tjejer till detsamma!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...