Hoppa till innehåll

Hundfundering.


Urban

Recommended Posts

Har kommit med i ett nytt jaktlag, som kommer bedriva klassisk sörmlandsjakt......dvs släppa ett gäng hundar utan sök och förföljande, som ska springa runt och bjäbba lite!

Står i valet och kvalet om jag ska skaffa dylik hund.... Har extremt svårt att sitta på pass, men har samtidigt ingen hund att släppa...

Är det någon som vet av något som skulle funka...tänker mig en hund runt året eller äldre, någorlunda stabil i psyket, ska väl jaga runt 10 min. Behöver definitivt inte vara renrasig, men jag tänker inte eller betala några fantasisummor!! Kan erbjuda en hel del jakt åt hunden......då grabben håller på att utbilda sig inom jakten, och förmodligen kommer att delta på dylika jakter i hög omfattning....!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago hobbe sa:

Urban skall köpa Wachtel:D:lol::P:ph34r:

Jag skrev någorlunda stabil i psyket..!;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan ta min ! Det enda det kommer kosta dig är en Garmin pejl, sätt halsbandet på dig själv och så ger du handenheten till hunden så hon kan hitta tillbaka till dig. :thumbsup: skämt å sido så ska jag hålla lite koll, finns rätt gott om lite kortare hundar (skåne hundar) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara sån, men jag tar gärna en skånehund som är lite lång isf!!;)

Min gammal finnspets Nisse....som jag tyckte var alldeles för kort i förföljandet flyttade ner till skåne.....och där var han på gränsen till för lång!:o 

Kolla gärna upp det.... Hellre att den jagar 30 min, än 2-3 min... Den hund jag har nu....Dacke, brukar inte släppa förrän efter 2mil...eller 5-6 timmar, så gärna kortare än det dock!:)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

44 minutes ago strävhår sa:

"Vilken gathund som helst duger till sådan jakt" tänkte jag på :D

Lite så var väl min tanke också....fast gränsen får väl dras någonstans!;)

Får väl i värsta fall släpa med mig atlas....!^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade faktiskt inte förkastat detta med hundstallet helt dock. Tycker mig ha sett de har en del hundar med inblandning av jaktraser. Tror gemene man inte riktigt uppskattar dessa jaktegenskaper som vi jägare gör utan istället blir de klassade som problemhundar och placeras om eller hamnar på ställen som hundstallet.

Kanske inget för den som vill ha väldigt specifika egenskaper eller något renrasigt, men med tanke på hur du beskrev din kravbild så hade iaf. jag kikat på vad de har inne. I värsta fall har de inget och i bästa fall kan du ge en "fellow hunter" det liv som den var ämnad att leva. Har för mig att man får en prövotid med hunden där så då kan du ta hem och testa hur den går innan du bestämmer dig. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

https://hundstallet.se/hundarna/hundar-for-omplacering-skane/pluto-5/

Pluto är en blandras av olika jaktraser. Han är dock valp (på gott och ont).

https://hundstallet.se/hundarna/hundar-for-omplacering-stockholm/hero/

Hero är en flatcoated retriever. Kanske att han kan få fram lite skall vid viltkontakt?

http://www.vorsteh.se/kmparningar.html

2-årig vorstehtik säljs. Pris ej angivet. 

 

Annars får du kanske invänta någon annons på någon av jaktforumen. Det händer att hundar behöver omplaceras med jämna mellanrum. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blocket är ju fullt av möjligheter. Många upptäcker ju allergier när valparna är runt 8månader. :rolleyes:

En snabb scanning gav följande:

https://m.blocket.se/sodermanland/Jakt_sallskapsvalpar_75460608.htm?ca=12&w=1

https://m.blocket.se/ostergotland/Jack_Russel_75406851.htm?ca=12&w=2

https://m.blocket.se/uppsala/Jack_Russel_blandning_75511127.htm?ca=12&w=2

Sedan hittade jag denna juvel som vill sälja en karelare men INTE till jakt... https://m.blocket.se/stockholm/Jag_heter_Gaija_och_ar_en_mini_karelare_75481437.htm?ca=11&w=1

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag läser alla annonser blir jag mår tveksam till vad jag egentligen söker.... 

Finns mycket skumma hundar därute, kanske får bli atlas trots allt....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ha lite is i magen och se hur det utvecklar sig. Dom lär ju komma till insikt att den marken inte är lämplig för korta hundar. För så är det ju i verkligheten. Då är det fritt fram för Svea och Dacke ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago JPA sa:

Ha lite is i magen och se hur det utvecklar sig. Dom lär ju komma till insikt att den marken inte är lämplig för korta hundar. För så är det ju i verkligheten. Då är det fritt fram för Svea och Dacke ;)

Jo....fast nu blir det runt 20 passkyttar, ett gäng hundförare....och såtarna blir hälften så stora!!!<_<

När jag berättade hur vi brukade jaga...och hur många vi var, tittade han bara konstigt på mig!:huh:

Släpper jag Dacke lär han ju bara först att hitta vilt!.....men med lite hjälp av andra hundar kan det ju bara risk att det hamnar långt bort!!;)

Kan dock bli utrymme för lite busjakt i slutet av säsongen!:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom kommer att fodra betydligt mer...samt väldigt lågt jakttryck!

Dock har det några år innan det blir ett påtagligt resultat.....;) 

Hänger väl iaf på att tag och ser hur det utvecklas...!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Chihuahua Urban! Skaffa ett helt gäng, alla jag stött på är urbota blåsta och tror dom är skitstora. Skäller på allt, gällt och obehagligt - fyll fickorna med sådana och ut och spring i markerna. Försvinner en öppnar du bara fickan och kastar ut nästa :lol:

Eller dvärgschnauzer. Jobbar bra med nosen i spår. Skäller på allt men är livrädd för stenrösen och vågar inte gå över. Hararna har skitkul med morsans odågor på fälten hemma och när haren börjar tröttna skuttar den över stengärdena och in i skogen för att slippa hunden! Gillar för övrigt grodor och hjortpungkulor <_<

Fast eftersom du har dåligt passlim så är det väl bättre du ökar träningsdosen och ränner runt själv istället...

/M

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago pfrep sa:

var helt 100 på att du menade hämta hos Hobbe ... 

Det var jag också övertygad om! :D Men är det inte lönt att försöka få till ett sådant upplägg för dig Urban (inte nödvändigtvis med Hobbe men själva idén.), känns inte som det egentligen är din typ av jakt så kanske inte optimalt att ha en egen sådan hund då det heller inte blir så många tillfällen på en säsong? Så kan ju kanske grabben skaffa en sådan hund om det blir aktuellt för honom sen. Bara en tanke eftersom jag, liksom du gillar hundar som söker och håller i lite mer! :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...