Hoppa till innehåll

Måste vålda ner slutstycket.


josc72

Recommended Posts

Detta kanske avhandlats tidigare men... I alla min tre bössor som jag laddar till själv (6 XC, 284 Win, och 9,3x62)  är det tight när jag laddat om engångsskjutna hylsor. Fabrikssgjort är inga problem. Jag sätter kalibreringsverktyget så långt ner att det inte går att kalibrera mer. Hylsorna är trimmade så att marginal på maxlängd inte skall vara problem. Har jag fel prylar? Eller, kan hylshållaren (RCBS) vara för tjock så att hylsan/hylsorna inte kommer tillräckligt långt in i verktyget och inte kalibreras tillräckligt? Nu är jag lite less och konfunderad... :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kalibreringsverktyget så långt ner det går? För kolven i toppläge. Skruva ner verktyget så det bottnar mot hylshållaren. För kolven i bottenläge och skruva ner verktyget 1/6 varv och lås med muttern. Gör en kolvrörelse och kontrollera att du får motstånd i topp och att den "kammar över".

Då får du en helkalibrerade hylsa, förutsatt att inte pressen flexar.

Visst kan hylshållaren vara för tjock, kan du inte låna/köpa en annan att testa med?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hylsan kan sträckas när du drar ut utstötaren, har du smort insidan på hylshalsen ordentligt? Om hylsan sträcks kan det hjälpa att polera knappen som ger halsen sitt innermått.

Prova att kalibrera utan utstötaren monterad om det går trögt att kamra patronen i bössan efter det blir hylsan ej tillräckligt kalibrerad det kan bero på verktyget eller för hög hylshållare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för era inspel! Jag hoppas inte att min RCBS Rock Chucker Supreme sviktar. Sedan är det så jag gör. Får allt att bottna mot varandra. Smörjer även insidan hylshalsen. Får gå på hylshållaren med slippapper om ingen annan kan tala om vad jag gör för fel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan du kammra kalibrerade hylsor utan kula? Har du mätt hylslängden över bröstet och jämfört med en fabriksladdad?

Med samma fel på alla kalibrar skulle jag säga handhavandefel eller utrustningsfel på gemensam komponent. I det här fallet då hylshållaren.

Längdtrimmar du före eller efter kalibrering?

Hjälper ett bladmått under hylsan?

Mät dig fram till felkällan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trimmar efter kalibrering. Börjar misstänka att det är hylshållaren eftersom jag har samma problem med alla hylsor. Ska mäta, köpa en ny hylshållare och slipa ner den jag har. Vet att det finns sett med hylshållare i olika tjocklekar för att i olika grad trycka hylsbröstet. Får laborera vidare...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago killer_mouse sa:

Ändra rubriken för fasiken läser den varje gång som du måste våldta ner slutstycket. Arma bössa :ph34r:

Det går ju inte frivilligt så det finns likheter:o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äsch 

Förresten provat att backa ut verktyget lite? Typ 1/4-1/6 varv från stumt jag fick göra det med mitt verktyg till 6,5x55 annars vart det trögt som fan å stänga slutstycket upptäckte det vid en session där jag vart så förbannad så jag rev bort allt å körde lite 222R innan jag gick tillbaka till 6,5 å började om men tog fel på hållet när jag skruvat stumt 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

De nykalibrerade hylsorna passar ju hur jäkla bra som helst i patronläge. Men när kulan sitter på plats är det hur tught som helst. Varför? Bommarna och patronläge har jag koll på. Kan godset i hylshalsen vara för tjockt tillsammans med en del kluor?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kollat col:en på kulorna ? Låter som dom kan vara för långa. Kör du med col från recept eller frammätt från patronläge? 

för kamrar hylsan sen blir trög när du har tryckt i kulan så kan du avskriva hylsan då du inte ändrar hylsan nått mer om du inte crimpar fast kulan och då minskar du halsmåttet lite 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har 2,5 mm friflykt som jag måttat mig fram till. Mäter med löskstång från mynning till stängt slutstycke och sedan från mynning till kula som fått två lätta "tapptapp" i rumpan. Vilken COL jag har spelar ingen roll. Lika trögt i alla fall. 

1506788309170649634557.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

du har donuts i halsen .. har varit med om det en gång i min 22-250 . hylsorna gick i perfekt innan jag satte i kulan . men när jag satt i kulan så gick ej patronen i . kulan trycker ut mässingen i bröst hals vinkeln så att du ej får i patronen i bössan .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det för att jag inte får hylsan ända in i kalibreringsverktyget? Det ser ut som halsen inte kalibreras hela vägen ner till bröstet. Då måste jag väl slipa ner hylshållaren? Eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago furiren sa:

du har donuts i halsen ..  .

Betvivar inte detta, men på tre olika kalibrar samtidigt? Engångsskjutna, samtliga hylsor om jag uppfattat det rätt.

Tror inte halsen kalibreras helt. Sota en hylsa och kontroller. Lägg gärna in en bild. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den till höger är en oskjuten jaktmatch... Den går hur fint som helst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago josc72 sa:

Har 2,5 mm friflykt som jag måttat mig fram till. Mäter med löskstång från mynning till stängt slutstycke och sedan från mynning till kula som fått två lätta "tapptapp" i rumpan. Vilken COL jag har spelar ingen roll. Lika trögt i alla fall. 

1506788309170649634557.jpg

jag gissar att patronen till hö passar utan problem , den i mitten kärvar och den till vä går det inte att stänga slutstycket.

svaret har du här;  

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är bara normahylsor i alla tre. Den till höger är en jaktmatch och funkar bra. De andra, efter kalibrering kärvar oavsett COL. Måttet på hylshalsen är det samma oavsett Norma kulor eller Geco's. Ser ut som om hylsan inte gått hela vägen in i verktyget. Och i och med det är för tjock ner mot hylsbröstet. Bara där jag kan mäta viss skillnad. Det är där jag ändar upp i tanken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser ut som att hylshalsen är högre på dina egenkalibrerade hylsor prova att sota hylsorna och kör in dom så ser du om hylshalsen tar i patronläget.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste trycka tillbaka hylshalsen ännu mer. Nu har jag ändå slipat ner hylshållaren 0,7 mm och ändå är det tught!!!! Tror fan att det gick trögt innan. Skall det vara så eller har jag fått tag pp skitgrejor? RCBS hylshållare och Hornady verktyg.

1507488252651489374521.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har aldrig laddat till 9,3x62 men, jag har verktyg och hylsor, skicka din adress på PM så kommer det 5 helkalibrerade hylsor på posten så får vi se om felet kvarstår.

Mvh

h

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sota en hylsa och kalibrera, visa en före- och efterbild.

Har du crimpat hylsan eller är det bomkontakt?

Hoppas du inte sotade en laddad patron...

Redigerad med JohanL73
Dyac
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ej krimpad och 2,5 mm friflykt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...