Hoppa till innehåll

Rådjur, hagel och träffområde


redtop

Recommended Posts

Funderar över det här med jakt på rådjur med hagel och träffområde. Har letat runt på nätet men tycker inte jag hittar några tydliga svar.

Förra hösten sköt jag ett stillastående bockkid med hagel på kanske 10m. Riktade nog lite mer mot halsregionen än det vanliga träffområdet hjärta/lungor. Vet egentligen inte riktigt varför jag gjorde så. Allt gick bra, kidet föll på plats, men jag funderar på om jag gjorde rätt? Bör man rikta mot samma område som när man jagar med kula eller är det något annat som gäller med hagel?

Vad säger den samlade erfarenheten i forumet? På söndag är det dags för småviltjakt igen... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror väl lite på läge, men stående eller lugnt gående på bra håll så riktar jag nog i halsen utan att skämmas.

"Är man kapabel att träffa det vitala området på en flygande morkulla så är man kababel att träffa hjärnan på ett löpande rådjur"

citat: PMT.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago redtop sa:

Funderar över det här med jakt på rådjur med hagel och träffområde. Har letat runt på nätet men tycker inte jag hittar några tydliga svar.

Förra hösten sköt jag ett stillastående bockkid med hagel på kanske 10m. Riktade nog lite mer mot halsregionen än det vanliga träffområdet hjärta/lungor. Vet egentligen inte riktigt varför jag gjorde så. Allt gick bra, kidet föll på plats, men jag funderar på om jag gjorde rätt? Bör man rikta mot samma område som när man jagar med kula eller är det något annat som gäller med hagel?

Vad säger den samlade erfarenheten i forumet? På söndag är det dags för småviltjakt igen... :)

Har man möjlighet att göra ett säkert halsskott på rådjur är det ju mkt bra ur " kött-synpunkt "  Kruxet är när man för söker göra samma

Sak på djur som springer så blir det lätt bom ( been there done that ) 

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago sidelock sa:

Beror väl lite på läge, men stående eller lugnt gående på bra håll så riktar jag nog i halsen utan att skämmas.

"Är man kapabel att träffa det vitala området på en flygande morkulla så är man kababel att träffa hjärnan på ett löpande rådjur"

citat: PMT.

Hade några morkullor som flög över när jag satt på grisvak i somras. Kommer ihåg att jag tänkte "Hur tusan ska man kunna träffa dem?" :)

Jag funderar inte så mycket på träffläget ur "köttsynpunkt" utan mer ur "dödsynpunkt".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago redtop sa:

Hade några morkullor som flög över när jag satt på grisvak i somras. Kommer ihåg att jag tänkte "Hur tusan ska man kunna träffa dem?" :)

Jag funderar inte så mycket på träffläget ur "köttsynpunkt" utan mer ur "dödsynpunkt".

Håller du dig inom hagelhåll spelar det ingen roll. Sett rådjur stupa av skall, hals och bogskott. Är haglen, borrningen och avståndet rätt är det klart oavsett vad du väljer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du skall följa Strävhårs råd så vänta inte för länge för då är dom borta (fåglarna alltså)

Redigerad med thjona
Tillägg av info
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Liten kapning men inom samma ämne !!

Ändrar ni som jagar rådjur med hagel max avstånd under den kallare delen av året med tanke på tjock vinterpäls eller är det hugget som?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago Tjörnbon sa:

Liten kapning men inom samma ämne !!

Ändrar ni som jagar rådjur med hagel max avstånd under den kallare delen av året med tanke på tjock vinterpäls eller är det hugget som?

Pälsens tjocklek är av smärre betydelse. Däremot minskar utgångshastigheten vid kyla varvid avstånden kan behöva minskas. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

56 minutes ago trumpetarn sa:

Pälsens tjocklek är av smärre betydelse. Däremot minskar utgångshastigheten vid kyla varvid avstånden kan behöva minskas. 

Inte om man väljer ordentlig ammunition..... 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Tjörnbon sa:

Liten kapning men inom samma ämne !!

Ändrar ni som jagar rådjur med hagel max avstånd under den kallare delen av året med tanke på tjock vinterpäls eller är det hugget som?

Nej det är väldigt få stora hagelvilt som inte bromsar av en bra us3 inom 30m.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är då ordentlig hagelammunition??

Us nr styr väl tydligt men det är inte dit ämnet pekar gissar jag!?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sådan ammo som man vet, genom egna eller andras testskjutningar inte tappar ohemult mycket Vo i kyla.

Jag vet med mig att ha jagat med Saga 36 grams laddning en vinter dag, vid skott var det som om någon fes, den dagen klarade sig haren oskadd. C 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var inte svartkrut bättre i kalla förhållanden runt -25 grader än vissa rökfria alternativ i tester alltså mer etiskt att skjuta svartkrutladdningar men inte lagligt.

Men till ämnet har du bra skottläge på stillastående rådjur så funkar huvudet bra eller hals men är du osäker gör det inte när du skjuter på rörande mål ganska illa om det blir eftersök osv och du har pangat rådjuret i huvudet och tagit ett öga osv ser inte bra ut direkt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago killer_mouse sa:

Lite som att den om gässens fjäderdräkt är skottsäker framifrån med hagel 

Finare hagel och skjuta mot huvud och hals funkar bra på gässen. Ett hagel i kotpelaren och dom kommer ner.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago thjona sa:

Den där myten om vinterpäls är seglivad.

Det är väl för att den logiskt sett borde vara riktig!

Samma som med rävens päls som man inte kan jämföra i tjocklek/täthet sommar och vinter!?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago killer_mouse sa:

Lite som att den om gässens fjäderdräkt är skottsäker framifrån med hagel 

Gäss är ganska hårdskjutna!

Jag har skjutit ett skapligt antal med 222;an och jag får sällan genomslag med V-max på dem medan räven får genomslag på nästan alla skott utom de som slår in rakt framifrån.

Dessutom lägger sig räven platt direkt medan gässen oftast röjer runt lite innan de fattar att det är kört.

Men skottsäkra är de ju så klart inte!!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Tjörnbon sa:

Det är väl för att den logiskt sett borde vara riktig!

Samma som med rävens päls som man inte kan jämföra i tjocklek/täthet sommar och vinter!?

 

Nja det är haglet som funkar dåligt du kan tappa upp till 25% i effekt på grund av kylan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag kan gå med på att muskulaturen på en gås är kraftigare än på en räv men att just fjäderdräkten är orsaken att man måste skjuta gässen bakifrån pga att haglen kan ta sej igenom fjäderdräkten då första

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago Tjörnbon sa:

Det är väl för att den logiskt sett borde vara riktig!

Samma som med rävens päls som man inte kan jämföra i tjocklek/täthet sommar och vinter!?

 

Jo tjockare päls håller väl emot lite men det är ju andra saker som påverkar mer vid kyla än pälsen. Men det är inte alla som vet hur mycket som kylan påverkar prestandan på patronen. De två sakerna infaller ju vid ungefär samma tid på året, det blir kallt djuren får tjockare päls och prestandan på ammunitionen sjunker så blir ju två saker som samverkar till ett sämre resultat. Sen vilken som är orsaken till den uteblivna effekten i viltet verkar vara av delad mening.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja! Jag bor på en ö där vädret är råkallt men inte så kallt annars. 

Runt nollan kanske! 

Att gässen inte trillar direkt för v-maxen tror jag beror på att den svampar redan mot fjäderdräkten.. Allt når inte fram.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...