Hoppa till innehåll

Vad kan man göra mer än att skaka på huvudet?


lsjonsson

Recommended Posts

Insändarskribenterna är snabba att smutskasta jägarkåren som egentligen bara exekverar myndigheternas beslut. Det skulle verkligen behövas sakliga motpoler i insändardebatten.

Och hur är det egentligen med korrekta fakta i den där insändaren? Troféjakt på rovdjur? Bryta mot bindande EU-direktiv?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En avdankad pinuppa och en urbaniserad 08 som uppenbarligen törstar efter uppmärksamhet, våra Jägareförbund borde ha en avsatt budget satt till att såga dylik dynga känd med fotknölarna. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg en intervju med han jaktkritikern där han på fullaste allvar menade att stadsmänniskor är mer empatiskt utvecklade än folk på landet. :blink: Tror det var det mest självgoda jag någonsin sett! :sick:

 

  • Like 2
  • Confused 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Va väl lika korkat som när AKB för ett gäng år sen sa att Stockholmare är smartare än lantisar. Men hon erkände ju sen att de va bland de dummaste hon sagt i hela sitt liv till skillnad från de där jubelidioterna...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är rätt underligt att de flesta människor som vurmar mest i denna fråga verkar vara skrivna på adresser vars postnummer startar på 1 och deras enda naturvana består av att se på Discovery Channel varvat med ett besök på Kolmården vart 10:e år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Personligen anser jag att de som skall leva med eller drabbas skall få bestämma huruvida varg är önskvärt i närliggande skogar eller inte.

Men jag måste säga som den 08 pinuppan jag är att jag många gånger undrat varför jägarkåren varken hörs eller syns som aktiva i debatterna.

Hur kommer det sig att ni sitter här på forumet och morrar istället för att ge er ut och högljutt skälla tillbaks? ;)

Man kan faktiskt kommentera debatterna på nätet i tidningen....

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago Lajka sa:

Personligen anser jag att de som skall leva med eller drabbas skall få bestämma huruvida varg är önskvärt i närliggande skogar eller inte.

Men jag måste säga som den 08 pinuppan jag är att jag många gånger undrat varför jägarkåren varken hörs eller syns som aktiva i debatterna.

Hur kommer det sig att ni sitter här på forumet och morrar istället för att ge er ut och högljutt skälla tillbaks? ;)

Man kan faktiskt kommentera debatterna på nätet i tidningen....

 

 

Egentligen är det ju ganska enkelt:

Svenska folket - väljer politiker till riksdagen
Riksdagen - antar Rovdjurspropositionen
Naturvårdsverket - har uppdraget från riksdagen att förvalta rovdjurstammarna enligt propositionen
Länsstyrelserna  - har fått beslutsrätt om licensjakt och skyddsjakt delegerat till sig från NVV
Jägarna - är de som får uppdraget att utföra licensjakten/skyddsjakten av LST

Hur många % av Svenne Banan känner till att det är så här? Tyvärr inget som lärs ut på samhällskunskapslektionerna i skolan.
Om vi hjälper till sprida kunskap tror iallafall jag vi kan göra skillnad. Om vi kallar folk för batikhäxor blir ingenting bättre...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det debatteras nog rätt flitigt men tyvärr har nog de flesta tröttnat då samma dravel upprepas gång på gång trots att argumenten som framförts har blivit motbevisade flera gånger. Men både SJF och individuella jägare har fått sina insändare och ledare publicerade ett flertal gånger när det publicerats liknande artiklar, men av din kommentar att döma verkar det som de flyger under radarn för väldigt många.

Generellt  gissar jag, baserat på det jag sett och hört i dessa debatter, är att det är först när man börjar bry sig om den faktiska sakfrågan som fakta och logiska resonemang blir intressant medan för de flesta andra så väger starka känsloargument, oavsett hur felaktiga de är, mycket tyngre...och där vinner ju jakthatarna tyvärr allt som oftast.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
På 9/26/2017 at 20:20 Holz sa:

Såg en intervju med han jaktkritikern där han på fullaste allvar menade att stadsmänniskor är mer empatiskt utvecklade än folk på landet. :blink: Tror det var det mest självgoda jag någonsin sett! :sick:

 

Resultatet av disneyfieringen utav populaset. Uppfödda på "Micke & Molle" och förlorad kontakt med livet på landsbygden, ja då blir resultatet prententiösa individer som sätter sin moraliska förträfflighet på pedestal samtidigt som man ser ned på andra som har en kontrasterande syn..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

för egen del anser jag att gybs på råttor i Tokholms innerstad är enl följande formel; befintligt antal * 2.

Där kan man (väl) snacka om inavel. De måste bli fler. Många fler.

Vidare behöver regelverket kring mördandet av råttor (som iofs skall upphöra helt) stramas åt betänkligt. - inget gift, inga fällor - inhumant. - möjligen kulgevär med anslagsenergi minst 7000 J vid 100 m. Eftersökshund på plats, som är certifierad av ngn EU-myndighet (som inte finns). Vidare, så eftersök kan komma att gå över stort område, måste samtliga fastighetsägare inom 1 km inför varje jakt godkänna  råttmördandet.

Bara ett kort axplock av de regler som måste införas för att stävja lustmördandet av råttor i Tokholm.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...