Hoppa till innehåll

ÅKSJUK


Mattias Skåne

Recommended Posts

Hej jag har en Laika som blir väldigt åksjuk så fort vi sätter oss i bilen. 

Får skura hennes bur efter varje biltur. 

Är det värt att prova åksjuktablettet när man ska köra längre? 

Vilka ska man i så fall använda? 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min gammel-basset lärde sig aldrig åka bil, hon blev ALLTID åksjuk men jag gjorde vad jag kunde för att lindra hennes bekymmer. Det är tillräckligt länge sedan så det var OK att ha en hund i bilen som inte satt fast så golvet på passagerarsidan gav god effekt. Låg tyngdpunkt och slippa se naturen swisha förbi utanför var nog en del av lösningen. Jag körde dessutom försiktigare då hon var med, raktframkörning var ganska OK det var guppiga och krokiga vägar som var bekymret så där fick man ta det lugnare helt enkelt.

Matade dessutom dagen innan i god tid innan natten, alltid med högenergifoder så att mängden foder kunde minskas och gav dessutom frukost efter bilresan, man fick helt enkelt vara ute i god tid så hunden hann äta efter bilresan men före jakten, åter igen, högenergifoder som håller ner volymen.

Detta är ju långt ifrån någon patentlösning men det funkade för mig och funkade ganska bra för den stackars hunden. Annars finns det väl en uppsjö med åksjukepiller för hundarna, vad jag minns så användes det plegisil då för sådär 15 år sedan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är hunden ?
Vill hunden gå in i bilen eller är det med obehag hon hoppar in i bilen?
Om det är en unghund så ställ bilen på tomten med luckan öppen med en filt i, låt hunden hoppa in och få en godis, och sen hoppa ut igen. Låt henne sen vara där lite längre stunder undan för undan- och få 2 godis...
Efter ett tag får hon ligga 5 minuter med luckan öppen och du sitter och kliar på henne- sen efter ännu lite längre tid med luckan stängd och du sitter i baksätet och kliar på henne tills hon är trygg och bilen blir ett roligt ställe att hoppa in (som hon sätter i samband med att få en godis ;) )
När det känns bra kan du åka runt en ganska kort sväng med henne i bilen- och fort ut ur bilen och få en godis innan hon mår dåligt...
Och sen lite längre......
Och så vidare

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade absolut INTE gjort någon större grej av en biltur, ingen smörande, mjäkande och godismatande utan använt målet dit man ska som en trigger och gjort bilturen till en del av vägen dit. Risken är om du berömmer hunden är att du bekräftar för den att "fy usch detta var otäckt".

Börja med att varva upp hunden "ska du leka med husse" och ta fram en boll eller något hunden gillar. Sen tar du in hunden i bilen och kör 10 meter, släpper ut hunden och leker med den. På så sätt kommer du inte leka med hunden för att den åkt bil utan hunden fokuserar annorlunda för att den vet att det är lek på G. Helt plötsligt är bilen bara ett verktyg för att ta sig till målet, nämligen lekandet.

Sen bygger du på hundens förväntningar och sträckan i bilen. Varvar hunden upp tokmycket på att ni ska jaga så kommer hunden mest troligt förvänta sig jakten i närtid och fokusera bort illamåendebiten i bilen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej tack för tipsen! Hon är inte rädd eller svår att lasta för hon hoppar rakt in i bilen för hon vet ju att det vankas jakt:)

Men tyvärr blir hon åksjuk direkt och spyr ganska omgående. 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...