Hoppa till innehåll

Mauser M98 "orginal" nu till salu!


alle

Recommended Posts

Då jag varit på jakt efter en m98 köpte jag en "orginal" mauser M98 i 30-06 osedd på blocket. Bössan är köpt "ny" från torsbo 2013 och ska enligt torsbo varit ombyggd i mauserfabriken kring 1997. Den är byggd på en orginal M98-låda stämplad oberndorf. I lådan sitter en nyare 52cm pipa med mauserloggan ovanpå och "mauser M98 orginal 30-06" stämplat på sidan. Pipan har recknagelriktmedel monterat, trycket är utbytt och systemet ligger i en rak helstock i valnöt.

Någon som hört talas om om ombyggda M98:or från mauser innan? fick ner den en del i pris så kommer kosta mig långt mindre än att byta kolv och trycke mm på en gammal hva 640.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att svara halvt på egen fråga: Mailade mauser. Nuvarande Mauser Jagdwaffen i Isny köpte företaget och rättigheterna från Mauser Oberndorf 1999 så de hade tyvärr ingen info vad som gjorts där innan dess. Men hade varit spännande att höra om någon annan råkat ut för ett liknande bygge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bilder!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago alle sa:

För att svara halvt på egen fråga: Mailade mauser. Nuvarande Mauser Jagdwaffen i Isny köpte företaget och rättigheterna från Mauser Oberndorf 1999 så de hade tyvärr ingen info vad som gjorts där innan dess. Men hade varit spännande att höra om någon annan råkat ut för ett liknande bygge.

"Orginal Mauser" indikerar lite tidigare än 1997. Efter kriget så var det lite slagsmål om de tyska tillverkarna mellan Tyskarna, ryssarna och engelsmän/fransmän. Sauer är välkänt att de gjordes i både öst och väst. Men det fanns även fransk produktion namnad Sauer, jag har aldrig sett en fransk Sauer men de ska tydligen finnas. 

Samma med Mauser.... Där var det tydligen Manufrance som gjorde Mauser pistoler. Men även en del jaktvapen fram till 1962 om inte speciellt avtal reglerade annat på lokal marknad. I fallet Sauer så var det ett lokalt avtal som gjorde att en importör ägde rätten att sälja Sauer&Sohn i Sverige bra bit in på 1970-talet. Därav alla östtyska Sauer vi ser här i landet. Utöver de som Thälmann sålde fram till 1962 under namnet Sauer eftersom de ansåg sig äga alla namnen som varit verksamma i Suhl 1945.

1962 gick man till domstol i Schweiz och Östtyskland fick rätten till Merkel, Henael och Simson (Gustloff Werke). Resten fick man erkänna att de hörde till eventuella efterlevande. Merkel fick man för att Lina Merkel boende i Östtyskland gav rätten till företaget till den östtyska staten som redan expropierat det. Simson och Henael för att de var så betydande för den tyska upprustningen 1933-1945, och man ville på inga villkor se tysk revanschonism med tyskar beväpnade med vapen från Henael och GustloffWerke. Kan ju delvis bero på att familjen Simson var judar och väldigt döda redan innan 1939....

Mauser hamnade lite i lumppåsen tillsammans med Krupp och namnen var en period förbjudet för alla att använda. Därav att Heckler&Koch heter H&K och inte Mauser som de borde. 

Mauser werke överlevde kriget och fortsatte i med samma ägare, just det oberndorf hamnade i Västeuropa. När namnet fick användas återtog man det. Sedan köptes man så småningom upp av Blazer....... 

Kolla datumstämpeln på bössan så vet du när den är "uppsnofsad". 

T

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min M98 har samma stämplar

På 2017-10-04 at 09:07 alle sa:

Då jag varit på jakt efter en m98 köpte jag en "orginal" mauser M98 i 30-06 osedd på blocket. Bössan är köpt "ny" från torsbo 2013 och ska enligt torsbo varit ombyggd i mauserfabriken kring 1997. Den är byggd på en orginal M98-låda stämplad oberndorf. I lådan sitter en nyare 52cm pipa med mauserloggan ovanpå och "mauser M98 orginal 30-06" stämplat på sidan. Pipan har recknagelriktmedel monterat, trycket är utbytt och systemet ligger i en rak helstock i valnöt.

Någon som hört talas om om ombyggda M98:or från mauser innan? fick ner den en del i pris så kommer kosta mig långt mindre än att byta kolv och trycke mm på en gammal hva 640.

Min borde vara av samma Orginal. Torsbo ville inte ge en krona för denna häromdagen i inbyte.

20171008_072302.thumb.jpg.a4bdb5999a5836e8eac3117e06411ae5.jpg20171008_072254.thumb.jpg.652d4e528b9c71a06e6aa22062bcb447.jpgthumbnail_20171008_072316.thumb.jpg.dbc6e7ccd03ebeb308eac0f8dcd59bac.jpg

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago pmt sa:

Provad i Ulm 98 om jag fick bokstäverna tätt..... Ulm var lite förvånande..... 

T

Ulm berätta mer?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Vestjakt sa:

Ulm berätta mer?

Ulm, en hyfsat stor stad i Tyskland som även råkat ha ett provhus ett gäng år. 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago pmt sa:

Ulm, en hyfsat stor stad i Tyskland som även råkat ha ett provhus ett gäng år. 

T

Det kunde jag googla fram själv! trodde  du satt på mer info .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Vestjakt sa:

Det kunde jag googla fram själv! trodde  du satt på mer info .

Visst, men tror du på allvar att jag ska skriva en roman? En generell fråga får ett generellt svar.....

/T

  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago Vestjakt sa:

Det kunde jag googla fram själv! trodde  du satt på mer info .

Det där var ju ett bra sätt att få svar senare i andra trådar hädanefter kommer jag alltid svara med korta enkla svar som kan googlas när du frågar nått och kritisera dig när du svarar med svar som man enkelt kan googla fram.

Låter det bra eller vill du bli bemött på något annat sätt kanske lite trevligare?

Och som pmt skrev vad förväntade du dig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago pmt sa:

Visst, men tror du på allvar att jag ska skriva en roman? En generell fråga får ett generellt svar.....
 

Ja det brukar du ju göra ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago Vestjakt sa:

Min M98 har samma stämplar

Min borde vara av samma Orginal. Torsbo ville inte ge en krona för denna häromdagen i inbyte

Kul! Märkligt, en 98 i hogue och trevlig griskaliber borde ju inte vara svårsåld men svårt att få nån marginal på den kanske.

På tal om Ulm! 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

http://www.jaktjournalen.se/mauser-orbendorf/

hittade denna länken. Våra bössor i tråden vara tillverkade i samband med jubileet 1998 enligt artikeln då min har stämplar från 1998. Fick hem bössan häromdagen, trevlig balans och kolven passar mig perfekt med de öppna riktmedlen.

saknas bara en pistolgreppsrosett, nån som vet var man får tag på en?

20171212_193703.jpg

20171214_103647.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Pga drillingköp så får denna pärla ev lämna skåpet innan jag skjuter mer och fäster mig vid den för mycket. :ph34r: ligger ute på grannforat med. Hojta till om intresse finns. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nån måste ju vilja ha en oberndorfmauser i skåpet!? Påskpris på 4900:- eller byte mot nån trevlig optik :)

 

tapatalk_1522524652648.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...