Hoppa till innehåll

Tips på kulor?


NRG

Recommended Posts

3 minutes ago Urban sa:

Tror scenar är den vanligaste kulan till toppjakt, men vad jag förstått så är den hård på fågeln på kortare håll.

Vad gäller precision så brukar mega vara ett säkert kort i 6,5. Jag har inte testat någon blyspets som skjutit bättre i de 6,5or jag haft.

Scenar blir det och förmodligen mega :) har ammohållare på kolven som jag brukar ha mä ett par av varje kulor utifall att så får ta nån vanlig övningsammo där till dom närmare hållen då :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Både och. Jag har skjutit sönder några men det är nog mest för att de slagit i någon kvist eller vinge först. Det är inte alltd den slår sönder. Men den är långt ifrån en varmint. Dock tycker jag att en spetsig helmantel ofta lämnar för lite energi och fåglarna hinner slå ut vingarna och segla iväg för långt för att bli återfunna. Jag har tänkt testa Hornady ELD i vinter. En tjäder är tillräckligt liten på 200 m...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Urban sa:

Jag har alldrig testat oryx i 6,5, men det verkar efter vad man hör att den inte funkar där..

Har skjutit skapligt med vilt med oryx i 30-06 och alldrig haft en separation. 

Dom dödar bra upp till 150m med 6,5 och .308 men precisionen är som sagt inte jättehög och skulle inte skjuta på ett rådjur över det avståndet med oryxen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago josc72 sa:

Både och. Jag har skjutit sönder några men det är nog mest för att de slagit i någon kvist eller vinge först. Det är inte alltd den slår sönder. Men den är långt ifrån en varmint. Dock tycler jag att en spetsig helmantel ofta lämnar för lite energi och fåglarna hinner slå ut vingarna och segla iväg för långt för att bli återfunna. Jag har tänkt testa Hornady ELD i vinter. En tjäder är tillräckligt liten på 200 m...

Har skjutit några tjädrar och orrar på 200m med både .308win och .222 12x samt 9x zoom utan problem med spetsig övningsammo och alldrig skadeskjute någon, närmsta har varit att några har flaxat när dom dampit ner i marken men dörr direkt därefter. Säger absolut inte att du inte har rätt men vi har väll olika gränser :) Dock så ska jag gå ifrån övningsammo till jakten när jag laddar själv :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago NRG sa:

Jag har tänkt testa Hornady ELD i vinter

Dom såg lockande ut om det dom säger på reklamfilmerna är sant det vill säga ;) dock inte till fågeljakten :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får se hur hårda eller mjuka de är. Kan funka. Annars bränner vi dem på gässen som skitar ner så förbannat. 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago Urban sa:

Vad gäller precision så brukar mega vara ett säkert kort i 6,5. Jag har inte testat någon blyspets som skjutit bättre i de 6,5or jag haft

Samma här. Tre skott i en treklöver på 10-11mm på 100m med mega 6,5

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...