Hoppa till innehåll

culot

Recommended Posts

Det här är troligen nåt säljaren inte vet om , en sk " Stelth sweet " dvs att den har de 4 urfräsningarna i lådan men inte Sweet sixteen ingraverat. Priset är rentav larvigt lågt även om stocken är fult skarvad, bara pipan är värd 3 x minst  speciellt om den den har de 3 lätthålen .. Sen har jag kollat lite mer, dom anger 16/65 men det ser ut som att pipan är ombyggd till 16/70 då den har det rörliga stoppet för avskjutna hylsan, 

http://egun.de/market/item.php?id=7232050 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago culot sa:

Det här är troligen nåt säljaren inte vet om , en sk " Stelth sweet " dvs att den har de 4 urfräsningarna i lådan men inte Sweet sixteen ingraverat. Priset är rentav larvigt lågt även om stocken är fult skarvad, bara pipan är värd 3 x minst  speciellt om den den har de 3 lätthålen .. Sen har jag kollat lite mer, dom anger 16/65 men det ser ut som att pipan är ombyggd till 16/70 då den har det rörliga stoppet för avskjutna hylsan, 

http://egun.de/market/item.php?id=7232050 

Skickas inte utomlands, skriver de väldigt stort i annonsen. Har du en lösning på det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago MarkusR sa:

Skickas inte utomlands, skriver de väldigt stort i annonsen. Har du en lösning på det?

Man låter schäfer & schäfer waffenwervertung  sköta exporten. 

Säljaren skickar till SkrS dom tar över licensen och skickar till dig, du anger S&S som säljare . Finns även andra firmor men den här rekommenderade  PMT och jag har mina sista 2 bössor där nu .

/P

 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago MarkusR sa:

Jag är allvarligt sugen 

Det finns ett flertal 16 just nu hos egun.de  Den i mitt tycke som är ett guldkorn är en Light 16  -70  för 299€  "köp nu " och jag hade köpt den rakt av om inte vart fullt och det även fast jag redan har en precis likadan, då den verkar vara i kanonskick och lär väga in på 3,250-3300g  lådan är " frostad " eller som jänkarna kallar det "crinkle finish"

sedan finns det en graverad Sweet sixteen för inte så många pengar,dock inget toppexemplar. 

Däremot är den i länken skitbillig om allt stämmer och om mankan ta den fula kolven men det finns nytt trä att köpa  i Italien.

/P

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago culot sa:

Det finns ett flertal 16 just nu hos egun.de  Den i mitt tycke som är ett guldkorn är en Light 16  -70  för 299€  "köp nu " och jag hade köpt den rakt av om inte vart fullt och det även fast jag redan har en precis likadan, då den verkar vara i kanonskick och lär väga in på 3,250-3300g  lådan är " frostad " eller som jänkarna kallar det "crinkle finish"

sedan finns det en graverad Sweet sixteen för inte så många pengar,dock inget toppexemplar. 

Däremot är den i länken skitbillig om allt stämmer och om mankan ta den fula kolven men det finns nytt trä att köpa  i Italien.

/P

 

Jag räknar kallt med att det dyker upp med jämna mellanrum, jag har nog inte möjlighet förrän framåt vårkanten. Först måste jag få plats i garderoben. Men en kaliber 16 A5a vore väldigt trevligt att ha på jaktlicens, 12an jag har är på målskytte. Jag kör ju 16 i drillingen så det blir inget extra krångel med ammo.

Hur mycket mer pengar blir totalt innan den är hemma, mellan tummen och pekfingret? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago MarkusR sa:

Jag räknar kallt med att det dyker upp med jämna mellanrum, jag har nog inte möjlighet förrän framåt vårkanten. Först måste jag få plats i garderoben. Men en kaliber 16 A5a vore väldigt trevligt att ha på jaktlicens, 12an jag har är på målskytte. Jag kör ju 16 i drillingen så det blir inget extra krångel med ammo.

Hur mycket mer pengar blir totalt innan den är hemma, mellan tummen och pekfingret? 

S&S tar 198€ ish sen kostar frakten fr säljaren tll s&S  typ 35€ är den sedan inte pluggad kanske nån will ha några spänn för det, men om säljren är en röv så kan den notan gå upp till 150 så rådet är att ha kontakt innan och skanna läget , jag har varnat för en firma och gubbjäveln heter willi becker som brukar ha kanonfina 16 men han är en riktig prick .... Det är ett jävla skit med vår  garderob och lång handläggning , man missar jäkligt fina bössor på det  , jag missade en motivgraverad grade 5 som gick för typ 500-550€  Och det svider ännu. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago MarkusR sa:

Jag räknar kallt med att det dyker upp med jämna mellanrum, jag har nog inte möjlighet förrän framåt vårkanten. Först måste jag få plats i garderoben. Men en kaliber 16 A5a vore väldigt trevligt att ha på jaktlicens, 12an jag har är på målskytte. Jag kör ju 16 i drillingen så det blir inget extra krångel med ammo.

Hur mycket mer pengar blir totalt innan den är hemma, mellan tummen och pekfingret? 

Det gör det,  Jag är faktiskt helsåld på 16 trots att de senaste  två jag köpt är 12:or 

( kan iofs bero på att det redan står fyra 16 i skåpet )   En av mina motiveringar var mindre kaliber = mindre hagelvikt = mindre miljöpåverkan B) 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...

Tänkte att jag ställer den här frågan här då den kan vara intressant för andra köpare.

Ska eventuellt iväg och kika på en A-5 om några dagar, men då jag har noll praktisk erfarenhet av dessa förutom att ha skjutit lite med en för evigheter sedan, så:  Är det något speciellt man ska hålla ögonen öppna efter, typ skador, tecken på felaktigt handhavande och liknande?

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago Patrik L sa:

Tänkte att jag ställer den här frågan här då den kan vara intressant för andra köpare.

Ska eventuellt iväg och kika på en A-5 om några dagar, men då jag har noll praktisk erfarenhet av dessa förutom att ha skjutit lite med en för evigheter sedan, så:  Är det något speciellt man ska hålla ögonen öppna efter, typ skador, tecken på felaktigt handhavande och liknande?

/Patrik

Vad vet du om modell och skick så här långt?  Ventilerad spång och kryssbultsäkring är i mitt tycke plus ,likaså halv borrning , extra pipa , hel framstock  och kolvhals , dock går det att laga oftast ich nya finns att köpa .   ALLA friktions ringar och fjädrar ska finnas , ofta sitter dom fel  , Brons ringens kona ska möta pipringens kona , friktionsringens kona ska ligga ovanpå stora rekylfjädern  med platta sidan mot fjädern och konan mot kantiga sidan på brons ringen , då är det sk 

” heavy setting ”  Light setting  så flyttas friktions ringen till mellan lådan och fjädern OBS ! Konan ska vara MOT lådan.   70 mm läge är ju i te fel heller ,  finns det länk m bild ? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

22 hours ago culot sa:

Vad vet du om modell och skick så här långt?  Ventilerad spång och kryssbultsäkring är i mitt tycke plus ,likaså halv borrning , extra pipa , hel framstock  och kolvhals , dock går det att laga oftast ich nya finns att köpa .   ALLA friktions ringar och fjädrar ska finnas , ofta sitter dom fel  , Brons ringens kona ska möta pipringens kona , friktionsringens kona ska ligga ovanpå stora rekylfjädern  med platta sidan mot fjädern och konan mot kantiga sidan på brons ringen , då är det sk 

” heavy setting ”  Light setting  så flyttas friktions ringen till mellan lådan och fjädern OBS ! Konan ska vara MOT lådan.   70 mm läge är ju i te fel heller ,  finns det länk m bild ? 

Du brukar ju klaga på att vissa handlare har svårt att svara på mail när du har handlat från Riket tidigare. I det här fallet så har jag lite samma problem, dessutom var jag rädd att datorn han använder verkar sakna returtangent då han enbart svarar med en mening. (tidigare försök till telefonkontakt har varit fruktlösa, jag skickade bara en mailförfrågan på vinst och förlust i förra veckan)

 

"Ja, en sån har vi"  slut meddelande.

 

Detta var 2 dagar sedan, jag har frågat om mer information, men  inte fått något svar ännu.

 

Jag fick igår telefonkontakt med en kollega till personen jag har pratat med tidigare, men denna hade ingen koll på något specifikt, men jag var välkommen att titta förbi efter överenskommelse om tidpunkt för detta. Det är bara 15 mil, så jag funderar på en roadtrip till veckan, jag har ändå semester. Det visade sig att personen jag har kommunicerat med tidigare har varit på resande fot i några veckor och bara sporadiskt kollade mailkorgen, så detta är förhoppningsvis en tillfällig frångång från det normala.

Websida är obefintlig ( Lindgrens Vapen ) och bilder finns det inga.

 

Så: Nej, jag har faktisk ingen som helst information. Är det inte lite spännande så säg ;)

 

/Patrik

Redigerad med Patrik L
Missade en länk
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

http://egun.de/market/item.php?id=7508416

För den skarpögde är detta en sk " stelth " Sweet  dvs att den har  urfräsningarna i lådan men inte gravyren "Sweet sixteen" 

Trycket kan vara bytt för den skall enligt uppgift vara en -60  och då BÖR speed load finnas, det skulle jag dock få bekräftat först.

Ett mkt fint ex  och det har nog de andra listat ut åxå  och försöker få den billigt , pipan ser fin ut m ventilerad spång och  har den hål i pipringen  är det en sweet pipa , kryssbult är plus  och trät verkar vara utan sprickor,  säljaren exporterar.

får man den för 250-300 euro har man en fin bössa,  ibland kan de andra banga ur snabbt  och jag " råkade" köpa en Sweet 16 för

123 euro 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Liten uppdatering: Jag har inte synat bössan i verkligheten pga diverse andra saker som har kommit emellan. Har dock lyckats få fram lite bilder och en prisuppgift. Tyvärr är kombinationen av dessa två inte särskilt roande då priset (2900) inte riktigt reflekteras i skicket. Den verkar inte vara särskilt sliten, däremot desto mer misshandlad... Lägger in bilder nedan, verkar vara minst 4 extra hål i lådan samt att man har plockat bort magasinsspärren och försökt fylla igen hålet med något som liknar lödtenn. Någon fantasifull själ kanske kan förklara varför man har gjort detta?

Visst, det hade iofs kunnat vara ett roande projekt att borra ur alla hål, löda igen med stålplugg och blånera om hela rasket samt montera tillbaka det som saknas. Men då jag misstänker att delar för att ersätta vad som saknas kommer att kosta en slant så är det nog inte värt det. Jag tror att jag nog kommer att leta vidare.

PART_1561986248699.thumb.jpg.016b0820de44dd8dd8354c68ad1f198d.jpgPART_1561995006372.thumb.jpg.71ef5699c6c2fc009e64bf3fd01c86e7.jpg

PART_1561995102375.jpg.e14b575ce0a284af988509c92387bc4d.jpg

 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago MarkusR sa:

Ojojoj, tragiskt.

Det är bara att väja och leta upp en ny. 

Japp, sökandet fortsätter annorstädes. Fick tips om en uppgraverad modell "full med gravyr, bladguld och sånt" men prisbilden (ca 35k) blev lite mer än jag ville vara med på.

/Patrik

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-07-02 at 21:12 Patrik L sa:

Japp, sökandet fortsätter annorstädes. Fick tips om en uppgraverad modell "full med gravyr, bladguld och sånt" men prisbilden (ca 35k) blev lite mer än jag ville vara med på.

/Patrik

 

Var finns den ? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-07-01 at 19:45 Patrik L sa:

Liten uppdatering: Jag har inte synat bössan i verkligheten pga diverse andra saker som har kommit emellan. Har dock lyckats få fram lite bilder och en prisuppgift. Tyvärr är kombinationen av dessa två inte särskilt roande då priset (2900) inte riktigt reflekteras i skicket. Den verkar inte vara särskilt sliten, däremot desto mer misshandlad... Lägger in bilder nedan, verkar vara minst 4 extra hål i lådan samt att man har plockat bort magasinsspärren och försökt fylla igen hålet med något som liknar lödtenn. Någon fantasifull själ kanske kan förklara varför man har gjort detta?

Visst, det hade iofs kunnat vara ett roande projekt att borra ur alla hål, löda igen med stålplugg och blånera om hela rasket samt montera tillbaka det som saknas. Men då jag misstänker att delar för att ersätta vad som saknas kommer att kosta en slant så är det nog inte värt det. Jag tror att jag nog kommer att leta vidare.

PART_1561986248699.thumb.jpg.016b0820de44dd8dd8354c68ad1f198d.jpgPART_1561995006372.thumb.jpg.71ef5699c6c2fc009e64bf3fd01c86e7.jpg

PART_1561995102375.jpg.e14b575ce0a284af988509c92387bc4d.jpg

 

/P

Tragiskt som sagt , men det skulle inte förvåna mig om den  funkar. 

Hade det vart kryssbult säkring och ventilerad spång hade den vart värd 2900kr som reservdelar 

/P

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

43 minutes ago culot sa:

Var finns den ? 

Jag ringde Berggrens Vapen i Alvesta och frågade om han hade någon gamal A5. Han sa då att han inte hade någon, men visste om att den graverade fanns och då borde vara till salu.

Slå en signal och kolla du, kan vara intressant att se vad du gräver upp ;) Numret är 0472-47103

/Patrik

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 3 juli 2019 at 23:59 Patrik L sa:

Jag ringde Berggrens Vapen i Alvesta och frågade om han hade någon gamal A5. Han sa då att han inte hade någon, men visste om att den graverade fanns och då borde vara till salu.

Slå en signal och kolla du, kan vara intressant att se vad du gräver upp ;) Numret är 0472-47103

/Patrik

 

Quote

Med tanke på att en toppfin grade 3 med gravyr ut på pipan gick för 6000 på walter borg aktionen så måste prislappen 35000kr innebära nåt i  hästväg 

/P

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...