Hoppa till innehåll

Skyddsväst!?


Urban

Recommended Posts

Efter dackes sprättning i lördags så lutar det nog åt att jag skaffar väst!!!

Nu finns det ju många olika typer......samtidigt som det finns olika typer av hundar. 

Hur resonerade ni i valet av väst? Vad är styrkan och svagheten med ett val? Vad har ni, och skulle ni köpa samma idag?

Av det jag sett så känns det idag som att Lisbeths syverkstad är en väst som skulle passa Dacke. Riktigt mjuk och följsam samt lätt! Vet flera med gråhundar som har den och är nöjda!

Det jag saknar är flytförmåga, samt att jag önskat att den skyddat lite längre när på låren. Är även lite tveksam på skyddet, då den trots allt är bra mycket smidigare och tunnare än mångra andra västar.....

Jag har även tittat lite på dog Tech, som bör vara raka motsatsen.....frågan är hur hunden klarar att röra sig i den....tycker den påminner om en pansarrustning. Tror jag har bra möjlighet att prova dog Tech några dagar och bilda mig en egen uppfattning!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nog för att varghotet är påtagligt, men det är främst gris jag vill skydda mot.

Det jag önskar är erfarenheter av er som kör med väst.  En produktsammanställning kan jag göra på egen hand....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har 3 st dogtech euro och dem har sparat pengar.Passform som ett stuprör. Bra flytförmåga. Jävligt tunga vid väta. Bra skydd. Bra reflexer. Yttertyget lämnar en del att önska. Kör 40 pound skydd på båda.

Har sytt om två av dem hos skräddare.

T bryr sig inte om dem. 

R var väldigt berörd och vart sprättad.

Hade valt samma idag vid tanke dem har varit utsatta för.

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago Herbert sa:

Finns en Mithril som varit till en gråhund på nån säljgrupp på Facebook om du vill letar jag reda på den, var utlagt med bild på måtten. 

Jo, har blivit tipsad om den. En kompis till en kompis som säljer.

Vet dock att per Gustavsson köpte en mitril till sin gråhund, och ångrade sig efteråt. Det är ju ganska stor skillnad i smidighet om man jämför mot Lisbeths!!, samtidigt är ju mitril väldigt smidig jämfört mot dog Tech!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago hs_merkel sa:

Har 3 st dogtech euro och dem har sparat pengar.Passform som ett stuprör. Bra flytförmåga. Jävligt tunga vid väta. Bra skydd. Bra reflexer. Yttertyget lämnar en del att önska. Kör 40 pound skydd på båda.

Har sytt om två av dem hos skräddare.

T bryr sig inte om dem. 

R var väldigt berörd och vart sprättad.

Hade valt samma idag vid tanke dem har varit utsatta för.

S

Har du testat någon annan....!?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Provat på hund ja! Jagat nej! Har inte funnits anledning med priset och då andra inte har haft flytförmåga.

Välj den väst hunden funkar i. Annars kan den göra mer skada än nytta. Vilket R råka ut för.

S

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är styrkan och bristerna med tuskproof? Den verkar höra till de mest använda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej 

Har haft Tuskproof

Browning 

Dogtech

Boetts

Nu kör jag Boetts väst förlängd bak där min vovve fått flest skador i vassen , är supernöjd med denna 

Browning västen helt ok men för kort 

Tuskproofen gillar jag

Dogtech för mig sämst 

En kompis har MIKUT västen som är bra med 

 

Så vad jag personligen opartiskt rekommenderar är Boetts Tuskproof Mikut västarna utan rangordning

Mvh Mlw

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Herbert sa:

Finns en Mithril som varit till en gråhund på nån säljgrupp på Facebook om du vill letar jag reda på den, var utlagt med bild på måtten. 

Jag tycker Mithrils verkar vara jäkligt varma och tjocka, likaså Brownings. Lisbets västar köpte jag som första väst och var igentligen nöjd med dem. Jag tror den västen är den som minst påverkar hunden i rörlighet och värmer minst samt att den inte tar upp vatten överhuvud taget. Nu när jag köpt nya så stod det mellan Tuskproof och Mikut och det vart den senare och både jag och hundarna är nöjda med. Hobbe kör ju med Tuskproof som han pratar varmt om. Han har även en mycket bra anledning att gå på Tusken, då de tydligen är mycket snabba med reparationer av västarna. Jag jagar på en mark tillsammans med Fredrik som har http://www.skogsmarken.com/hund/skyddsvast.html och kände på Hundi-Navi västen som verkar helt ok. Det kanske blir en sådan framöver om det skall bli en till.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago mlw sa:

Hej 

Har haft Tuskproof

Browning 

Dogtech

Boetts

Nu kör jag Boetts väst förlängd bak där min vovve fått flest skador i vassen , är supernöjd med denna 

Browning västen helt ok men för kort 

Tuskproofen gillar jag

Dogtech för mig sämst 

En kompis har MIKUT västen som är bra med 

 

Så vad jag personligen opartiskt rekommenderar är Boetts Tuskproof Mikut västarna utan rangordning

Mvh Mlw

 

Vad har du för hund?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

43 minutes ago faxe sa:

Jag tycker Mithrils verkar vara jäkligt varma och tjocka, likaså Brownings. Lisbets västar köpte jag som första väst och var igentligen nöjd med dem. Jag tror den västen är den som minst påverkar hunden i rörlighet och värmer minst samt att den inte tar upp vatten överhuvud taget. Nu när jag köpt nya så stod det mellan Tuskproof och Mikut och det vart den senare och både jag och hundarna är nöjda med. Hobbe kör ju med Tuskproof som han pratar varmt om. Han har även en mycket bra anledning att gå på Tusken, då de tydligen är mycket snabba med reparationer av västarna. Jag jagar på en mark tillsammans med Fredrik som har http://www.skogsmarken.com/hund/skyddsvast.html och kände på Hundi-Navi västen som verkar helt ok. Det kanske blir en sådan framöver om det skall bli en till.

Den såg ju lite intressant ut....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du ska juh hora åt mr.dogtech, varför inte prata med honom?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haft dogtech, kör nu med tuskproof. Mycket nöjd med tuskproof, mycket bra skydd, smidighet och grym service om något skulle behövas lagas/ sys om. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

33 minutes ago lindgren sa:

Du ska juh hora åt mr.dogtech, varför inte prata med honom?

Får låna och testa av honom, men är inte så sugen. Tror dom blir för otympliga på en gråhund. Tror dom gör sig bättre på en wachtel eller vorsteh eller dylik hund, som inte rör sig på samma sätt.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör med tuskproof till mina tyskar, beställde 2 till för ett tag sedan men drog tillbaka beställningen eftersom även när dom "puttade fram mig i kön"  så var det 8 veckors leveranstid...  Beställde 2 mikut som borde komma när som helst (3 veckors leverans).

Enda nackdelen med tuskproof och mikut är leveranstider eftersom dom sys upp på beställning.

Har provat lite olika västar men för mina hundar så är det just dom två ovan som dels skyddar bäst men även bäst rörlighet 

Fördelen med skyddsväst och fegis agria är att jag har noll i självrisk oavsett skada när västen är på under laglig jakt.

Hobbe fick sin ögonskada i vass under grisjakt och självklart med väst på och jag betalar ingenting för den skadan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tuskproof verkar intressant.... Den verkar skydda bakdelen riktigt bra, vilket verkar vara gråhundarnas utsatta ställe... Bägge gångerna för Dacke, och dessi ifjol satt i låret!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så är det väl ingen väst som skyddar baklåret/ytterdelen riktigt. 

Här är 2 bilder på polarens hund med den senaste från Lisbets.

131.thumb.JPG.d45065e52b363bb5efc146d0720e1072.JPG132.thumb.JPG.368f5c659e770255c9b24b0b51f378bc.JPG

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Värt att tänka på är att spetsarna kan bli bra varma i en väst. Har bara testat en dogtech för länge sedan och fick gamlingen överhettad. Så jag skulle inte släppa någon av mina med den på om det inte var under 5 grader ute. Helst svalare. Säsongen är ju lång så kan vara bra att ha i åtanke. Kan inte uttala mig om hur varma de andra västarna blir.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har 2 st majonnäser varav den ena behöver väst men inte den andra för vek samt fått stryk en gång för mkt

Hon är 22 kg lite osmidig oöm bufflar sig fram

 Fått mestadels av sina skador bakre partiet  i vassen 

Brasklapp på väst bara - Hon höll på att gå åt förra helgen när hon gick ner sig med gris i inlopp till sjö som var bara gyttjebad 

När jag kom fram såg man spår i gyttjan efter henne o grisen men grisen hade kommit upp inte hon såg bara huvudet på henne ,Helt färdig var hon  .

Utan väst hade hon kommit upp utan problem tror jag

Ska ta en bild hur hon ser ut med väst så ser du modellen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade en överskarp laika tidigare som jag var tvungen ha väst på körde dogtech på han

Idag hade jag valt nåt av  Mikut ,Tuskproof, Boetts

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

jag andvänder mithrill västen på min hund och är nöjd med den provade dogtech på honom men han ville inte röra sig i den det enda negativa jag upplevt med mithrillen var leveranstiden men det löste sig bra tillslut  efter lite påtryckningar och att man fick veta att förseningen berodde på sjukdom på fabriken men västen är jag nöjd med har en kompis som kör med engelssons västarna på sina å e nöjd  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...