Hoppa till innehåll

Ladda kaliber 20


millen

Recommended Posts

Jag har ju laddat .410 i några år nu samt kaliber 12 i någon mån. Köpte en AYA svs så nu vill jag börja ladda kaliber 20 (70 mm).   

Jag vill ladda med fiberförladdning samt helst i papphylsor  men plasthylsa fungerar också.

De krut jag har tillgång till är Vectan SP3, VV n320, VV n340 samt Lovex S015.

Jag har hittat ett par recept för plasthylsa och fiberförladdning med VV krut och stjärnstukning men annars hittar jag inte så många recept. Behöver jag kanske köpa fler sorters krut?

Tänkte ladda bly 20-28g för fågel och hare.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago millen sa:

Jag har ju laddat .410 i några år nu samt kaliber 12 i någon mån. Köpte en AYA svs så nu vill jag börja ladda kaliber 20 (70 mm).   

Jag vill ladda med fiberförladdning samt helst i papphylsor  men plasthylsa fungerar också.

De krut jag har tillgång till är Vectan SP3, VV n320, VV n340 samt Lovex S015.

Jag har hittat ett par recept för plasthylsa och fiberförladdning med VV krut och stjärnstukning men annars hittar jag inte så många recept. Behöver jag kanske köpa fler sorters krut?

Tänkte ladda bly 20-28g för fågel och hare.

 

De små rören föredrar tröga krut men det vet du ju redan fr 410 .

med SP3 kan du nog ladda rejält tungt  om du så vill . VV 340 är nog inte dumt för 

28g , annars om du ska shoppa nåt mer krut så skulle jag säga Vectan A0  som är det trögaste av Vectans A- krut. Fiberladdat är lite pillrigare att få till rätt höjder på förladdningen men vill man så går det att få till mycket bra, det finns flera bra trådar på italienska Forumet polveridosecartucce.com 

min kompis Marre laddar 20 med sk PACI stukning 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi får väl se om jag hittar fler recept. Jag tycker det är ganska svårt att hitta på sidan polveridosecartucce.

Jag har väl lite tid på mig eftersom licenserna fortfarande tar en månad eller så.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago millen sa:

Vi får väl se om jag hittar fler recept. Jag tycker det är ganska svårt att hitta på sidan polveridosecartucce.

Jag har väl lite tid på mig eftersom licenserna fortfarande tar en månad eller så.

Det tar lite tid att lära sig hitta i trådarna men det är den överlägset bästa källan av data  med europeiska komponenter 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag fastnade för en stjärnstukad 70 mm patron med fiberförladdning i fiocchihylsor samt 1,25g N320. 24g hagel nr.6. Denna patron ger fina träffbilder med halv borrning och fina men  lite glesa med cylinderborrningen.  Denna patron verkar duga fint för fasan och hare ..... och tydligen rådjur också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 21 januari 2018 at 00:14 millen sa:

Jag fastnade för en stjärnstukad 70 mm patron med fiberförladdning i fiocchihylsor samt 1,25g N320. 24g hagel nr.6. Denna patron ger fina träffbilder med halv borrning och fina men  lite glesa med cylinderborrningen.  Denna patron verkar duga fint för fasan och hare ..... och tydligen rådjur också.

Du får inte vara så blyg !  Så var lite mer utförlig så de som vill ladda 20 får nåt att frossa i , min kompis Marre har mycket att delge den som vil ladda 20 , dock sätter kruten begränsningar 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blyg och blyg.

Här kommer en utförligare beskrivning.
 
Hylsa: Fiocchi plast T1 70 mm (Shived)
Tändhatt: fiocchi 615
Krut: VIHTAVUORI- N320 (1,25g)
Krutförladdning: Nitrocard 3 mm
Fiberförladdning Diana 20mm (plastskikten borttagna) + pappskiva ovanpå fiber.
Hagel: 24 g Italienska nr 6 förnicklade.
Stjärnförslutning (sexuddig)
Slutligen körd med stålverktyg ned till 61mm totalhöjd för patronen.
Stålkrimper: OT OMPS
Recept: VV N320: 20/70 PLASTIC 615/CX MIL plast:1,20g fiber 1,25g bly: 24/25 g STAR closure.    mitt tillägg: stäng till 61 mm
Liknande recept anger att man bör stänga till 60 mm men jag stannade vid 61mm eftersom patronen började deformeras om jag gick längre.

Jag har ingen kronograf och min bössa har 70mm patronläge men är semimagnum-provtryckt.
Vid test gav patronen gav  fina träffbilder och god genomträngning på 30 meter.
Rådjuret som föll för patronen på ca tjugo meters håll visade också hagel ha haft god genomträngning i praktiken (slog igenom revben men fastnade i ryggraden).
 
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag har av slump blivit med kaliber 20. Jag är svårt sugen på att handladda. Främst Bismuth, är det möjligt? Går det att få tag på bismuthhagel? Jag har kontakt med en kille i England som kan skicka över några kilo eleyhagel. Jag vet att det inte är någon ekonomisk vinning, mer en fråga om tillgång. Ingen handlare i närheten har eller kan/vill beställa hem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-01-27 at 16:13 millen sa:
Blyg och blyg.

Här kommer en utförligare beskrivning.
 
Hylsa: Fiocchi plast T1 70 mm (Shived)
Tändhatt: fiocchi 615
Krut: VIHTAVUORI- N320 (1,25g)
Krutförladdning: Nitrocard 3 mm
Fiberförladdning Diana 20mm (plastskikten borttagna) + pappskiva ovanpå fiber.
Hagel: 24 g Italienska nr 6 förnicklade.
Stjärnförslutning (sexuddig)
Slutligen körd med stålverktyg ned till 61mm totalhöjd för patronen.
Stålkrimper: OT OMPS
Recept: VV N320: 20/70 PLASTIC 615/CX MIL plast:1,20g fiber 1,25g bly: 24/25 g STAR closure.    mitt tillägg: stäng till 61 mm
Liknande recept anger att man bör stänga till 60 mm men jag stannade vid 61mm eftersom patronen började deformeras om jag gick längre.

Jag har ingen kronograf och min bössa har 70mm patronläge men är semimagnum-provtryckt.
Vid test gav patronen gav  fina träffbilder och god genomträngning på 30 meter.
Rådjuret som föll för patronen på ca tjugo meters håll visade också hagel ha haft god genomträngning i praktiken (slog igenom revben men fastnade i ryggraden).
 

OT OMPS  ?   OT betyder orlatore tonda = rullstukat ,  för  stjärna bör du ha en  " ST "  = stellare = stjärnstukad. 

Kan du inte stänga på 60  så är komponenterna för höga, vad har du för press ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej, 

Jag har skaffat mej en kombi i cal 20 som jag tänkte börja ladda till. Det är egentligen rätt dummt då jag bara kommer att skjuta ca 20-25 skott per år, men det är ju roligare och  jag har en OMV Smart cal 12 så jag behöver inte köpa så mycket nytt.

Är det något som man behöver tänka på om man laddar cal 20  istället för cal 12?

Mvh Jan-Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Jan-Erik1 sa:

Hej, 

Jag har skaffat mej en kombi i cal 20 som jag tänkte börja ladda till. Det är egentligen rätt dummt då jag bara kommer att skjuta ca 20-25 skott per år, men det är ju roligare och  jag har en OMV Smart cal 12 så jag behöver inte köpa så mycket nytt.

Är det något som man behöver tänka på om man laddar cal 20  istället för cal 12?

Mvh Jan-Erik

Tekniken är densamma och du behöver bara en stjärnstukare och en crimper . Höjderna skiljer från 12 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago culot sa:

Tekniken är densamma och du behöver bara en stjärnstukare och en crimper . Höjderna skiljer från 12 

Hej

Är sluthöjden  cal  20/70 60mm?

Mvh Jan-Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Jan-Erik1 sa:

Hej

Är sluthöjden  cal  20/70 60mm?

Mvh Jan-Erik

Jag har nånstans här satt in bilder på listor med  höjderna i de olika kalibrarna, jag  TROR det är 60mm för 20/70 

Har listorna hemma..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago culot sa:

Jag har nånstans här satt in bilder på listor med  höjderna i de olika kalibrarna, jag  TROR det är 60mm för 20/70 

Har listorna hemma..

Tack, Jag får leta igen trådarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej

Hittade ett recept på 20 cal magnumladdning på Siarm med Cheddite T5 hylsa, CX1000 tändhatt, TecnaN krut och Baschieri & Pellagri Z2M 22 förladdning. Där stod det att förladdningen var användbar med 27-28 gram stålhagel eller 31-33 gram blyhagel i Magnumladdningar. 

Kan detta stämma jag trodde att förladdningarna var antingen för stål eller bly?

Mvh Jan-Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Jan-Erik1 sa:

Hej

Hittade ett recept på 20 cal magnumladdning på Siarm med Cheddite T5 hylsa, CX1000 tändhatt, TecnaN krut och Baschieri & Pellagri Z2M 22 förladdning. Där stod det att förladdningen var användbar med 27-28 gram stålhagel eller 31-33 gram blyhagel i Magnumladdningar. 

Kan detta stämma jag trodde att förladdningarna var antingen för stål eller bly?

Mvh Jan-Erik

Var hittade du den laddningen  hos siarm ??    är det inte det den här du pratar om 

http://www.siarm.com/product_info.php?cPath=2_24_33_59&products_id=128

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej 

Nej det är det inte, jag gick in på den avdelningen där man kan få ut recept på hagelladdningar och valde Alex som Authors. Där hittade jag den, tror det var hans enda cal. 20 laddning.

Jag tror att detta är adressen.

siarm.it/product_info.php?manufactrers_id_20&produckts_id=562

Hittar du den inte så har jag skrivit ut laddningen, så du kan få den på mejl.

Mvh Jan-Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej

Jag har tittat lite på Fiocchi hylsor till cal. 20, där ser jag att dom använder mest tändhatt 615 och 616 mer sällan. I cal. 12 är det nästan enbart 616 i Fiocchi hylsorna. 

Blir tändhatt 616  för kraftig till cal. 20?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago Jan-Erik1 sa:

Hej

Jag har tittat lite på Fiocchi hylsor till cal. 20, där ser jag att dom använder mest tändhatt 615 och 616 mer sällan. I cal. 12 är det nästan enbart 616 i Fiocchi hylsorna. 

Blir tändhatt 616  för kraftig till cal. 20?

Trånga rör brukar vilja ha mildare hattar och det är likadant i 16  sen är det vissa krut som verkar föredra hetare hattar Tecna tex 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago culot sa:

Trånga rör brukar vilja ha mildare hattar och det är likadant i 16  sen är det vissa krut som verkar föredra hetare hattar Tecna tex 

Tackar då vet jag.

Mvh Jan-Eriki

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Jan-Erik1 sa:

Tackar då vet jag.

Mvh Jan-Eriki

Försök att hitta korsreferenser dvs att två olika oberoende  laddata om de använder en tändhatt i samma styrke område. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-11-17 at 19:53 culot sa:

Tekniken är densamma och du behöver bara en stjärnstukare och en crimper . Höjderna skiljer från 12 

Hej  Jag har problem på OMV:s hemsida med att hitta vad jag skall välja till min OMV Smart för konvertera den till cal 20. Den har ju tre vertyg  sjärnstukare, mellanstukare och crimper. jag tror att sjärnstukaren  heter 20-6,  mellanstukaren  20 SC och Crimpern 20-SP2. Stämmer detta? Tacksam för hjälp.

Mvh Jan Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 jag ska kolla. Sen mellanstukarens vara eller inte vara, ibland går det bättre med men jag stukar oftast utan den, och absolut när jag omladdar, kanske behovet är större i små kalibrar och kostnaden marginell  när du ändå shoppar, den kan vara bra ibland när man har svårt att få till det, fabriksladdning tex sker i 5 steg oftast. 

skriv  på engelska att du behöver ett kpl kit verktyg till din smart  för cal 20  med

crimpern 20-SP2  för plast hylsor.  Jag hade skrivit  6-fold engraver/insistore, Pre-closing lowering coil / Ribassatore ,  crimper 20-SP2 , Guide bushing,    All in 20 guage.

  och är det nåt som är oklart så lär dom fråga, Paola är rätt hyffsad på engelska.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej, nu har jag lagt en order på cal. 20 set till min OMV Smart, hoppas att jag har lyckats beställa rätt.

Sen angående tändhattar till cal 20, jag har bara hittat användande av Fiocchi 616 th.  på Alliants hemsida och där används dom bara till lättare laddningar sedan används 615 th. Jag tittar mest på Fiocchi th. för jag har lättast att få tag i dom.

Om man vill prova med att byta ut th 615 mot th 616 i ett recept, då behöver man väl minska krutladdningen för att hålla rätt tryck?

Mvh Jan-Erik 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...