Hoppa till innehåll

Jakt och löp?


M-Ola

Recommended Posts

Jaha. Skulle släppa unghunden på lördag men i går så märkte vi att hon börjat löpa. Första blodet i går. Det här är ju min första tik så jag har dålig koll på sånt här.

Kan man släppa ändå när förlöpet håller på eller är det bara att vänta en månad eller så?

Tacksam för lite tips.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan nog vara olika mellan olika hundar. Jag vet vissa tikar som inte funkar jaktligt när de löper (mycket sämre sök och kortare förföljanden av viltet). Sen är ju risken för oplanerad parning och dräktighet en annan fråga (helt klart är ju att även hanhundar får problem med sina prioriteringar i skogen om det finns löptikar i närområdet).

 

MVH
Alias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle låta bli. Min erfarenhet:

Olika tikar släpper till olika tidigt, och löpcykelns faser kan variera lite i längd - särskilt om hunden inte  haft så många löp än. En del kan löpa "tyst", så det inte syns  och då är det lurigt att veta var i löpcykeln dom är. En del tvättar sig så noga att man missar första delen av löpet.

Som nämnts ovan så påverkas en del tikar kraftigt av löpet så det inte riktigt är vare sig lönt eller schysst att försöka jaga med dom. 

Jag brukar släppa igen ca 21-23 dagar efter första droppen, och då försöker jag vara säker på att hon inte är villig att ta emot en hane. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle också rekomendera att ställa henne. Dels för risken att det blir valpar, men även att det kan störa jakten för grannlag...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En av våra är en jävla luring för när hon väl börjar bloda så är hon över, vilket har resulterat i två tjuvparningar:huh:. Det finns även en aspekt till och det är att tikarna öppnas upp lite vid löpen vilket kan resultera i infektioner. Vi ställer av våra vid löp. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...