Hoppa till innehåll

Omv smart press


Muck

Recommended Posts

Den stora skillnaden är att MEC och Lee är omladdningspressar, men nyttjar man en station för en kon + stång för att trycka ner förladdningen så kan man använda brukta hylsor.  Använder du mest nya hylsor så är OMV bättre alla dagar i veckan, men om du gör både och så hade jag en MEC /Lee för kalibrering och byta tdh .   Krut och hagel doseringen på MEC/ Lee är väl inget under av precision dock.  Jag skulle däremot välja en MEC framför en Lee, för du kan ställa in den för olika ända mål som förladdningstryck tex .

har du tittat på videon över OMV Mito ? Där använder dom brukte hylsor ,den kostar dock en större slant .

köp min gaep 1500 vs. Så kan jag köpa en Mito :P och så kan vi passa på och trejda  lite krut på samma gång B)

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej. 

Jag började min hagelladdning med en Lee Load All. Jag använde nya hylsor så de blev inte så snygg förslutning/crimp. Patronerna krånglade dessutom i min halvautomat när crimpen såg ut som en muffins för att överdriva lite. 

Jag köpte då en Omv smart som jag satte i en enkel pelarborr för att snygga till crimpen. Och så började jag göra rullstukningar i den. Omv smart är mycket enkel att använda och resultatet blir fint. 

Jag hade kvar Lee Load All för att snabbt dosera krut och hagel. Det dög helt ok till en duvpatron jag gör ofta. Sålde dock Lee Load All i våras och köpte en Dosatore från Omv. Har inte saknat doseringen med Lee Load All men däremot skulle jag vilja ha en enkel press för att återanvända skjutna hagelhylsor. 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
12 hours ago Jan-Erik1 sa:

Hej

Jag funderar på att köpa en Omv Smart, och undrar om ni som har en,  har  den modellen med två eller tre stationer?  

 

Jag rekommenderar starkt 3 stationer , för om man laddar två kalibrar kan man ha en stjärnstukare av varje kaliber riggad och endast byta crimper i mitten... den sista jag tog hem till en kompis var 3 station  och de andre jag känner har åxå 3 station ,   min Gaep 1500 är 3 station  och jag har den riggad m  12 & 16 stjärnstukare sen byter jag bara roterande crimpern.

/ P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej

Jag har fått hem min OMV Smart och testat lite. Vilka fina stukningar man får till dom är ju lika bra som på köpeskotten. 

Den är stabil och lätt att använda, och sen var  dom på OMV mycket trevliga att ha och göra med.  De svarade direkt på mailen 

och var snabba med att skicka grejorna. 

Behöver bara prova lite mer hur hårt jag skall pressa med stukningsvertygen, sen kommer skotten bli mycket fina.

Mvh Jan-Erik

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago Jan-Erik1 sa:

Hej

Jag har fått hem min OMV Smart och testat lite. Vilka fina stukningar man får till dom är ju lika bra som på köpeskotten. 

Den är stabil och lätt att använda, och sen var  dom på OMV mycket trevliga att ha och göra med.  De svarade direkt på mailen 

och var snabba med att skicka grejorna. 

Behöver bara prova lite mer hur hårt jag skall pressa med stukningsvertygen, sen kommer skotten bli mycket fina.

Mvh Jan-Erik

Du ska  stjärnstuka så mycket att centrumet blir " musfittetajt "  eller bara snyggt och propert, och  mellan-koningen brukar 

inte behövas.. Jag använder den iaf inte även om jag har en både till 12 & 16 .

kör du ner för mycket m stjärnsukaren så får du snurr i centrum , för lite så får du HÅL i centrum så hagel trillar ut.

Hursom  " smart " val av press B)

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
3 hours ago andershermansson7 sa:

Hur gör man med om msn ska ladda om med en sådan kalibrering krut och för laddning?

 

3 hours ago andershermansson7 sa:

Och vad kostar en slik från Italien? Sedan måste man ha en fräsch pelarborr?

En OMV Smart med tre stationer kostade för en månad sedan ca 2700 kr ink. frakt.

Jag har en Lee laddare för att kalibrera och sätta i tändhattar och förladdar med vid omladdning. Kör du med nya hylsor så räcker det med OMVn .

Du bor ju rätt så nära så har du lust kan du ju komma och titta på grejorna, det är bara att höra av sig.  Vill du ha mera handfasta råd så hör med culot och dom andra som har betydligt bättre erfarenhet än jag.

Mvh Jan-Erik

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago andershermansson7 sa:

Hur gör man med om msn ska ladda om med en sådan kalibrering krut och för laddning?

Jag tror de flesta har en singel station press vid sidan om , så har även jag .

En Lee load all är den billigaste lösningen,  MEC pressar är annars mkt populära.

Men även om man omladdar bör man köra ett drag m smart+ crimper  för att sätta 

exakt sluthöjd och härda kanten.

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag får inte ned sluthöjden till 58 mm i min Lee, amerikanarna är nog inte så noga. Exakt sluthöjd är viktigt för att få ett bra resultat, hör med culot. Jag fick köra med en crimper i en bänkborrmaskin efteråt för att klara det. 

Jag har en i mässing som jag inte behöver.

Mvh Jan-Erik

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago andershermansson7 sa:

Så en ren crimp räcker inte ? Utan resultatet blir sämre? 

En Lee ger ej färdiga patroner?

Jo !  Men om du vill ha ojämna doser och ojämna höjder så kör du vidare med den .... Den gör skott  thats it ! Och är du nöjd med dom så är det fine för mig.  Även jag har haft en Lee en kort period slutet åttiotalet...  jag anser att även omladdade patroner blir bättre m ett crimp kör, dessutom kan du reglera höjden. Bara för att jänkarna är nöjda med att bara få ihop patronen utan att haglen trillar ut så är det långt ifrån optimalt ... 

/P  

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
1 hour ago Jan-Erik1 sa:

Vet du vad motordelen kostar?

Mvh Jan-Erik

Maila Stefano  och fråga om det går att uppgradera befintliga SMART plus, men han brukar var jävligt innovativ

Se bara på tryckluft kitet till Simply pressen som bara är att bulta på .

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 19 juli 2018 at 14:47 Jan-Erik1 sa:

Vet du vad motordelen kostar?

Mvh Jan-Erik

Good morning

you can upgrade smat to SMART BOX, it is very simple

if you buy only the box the price is 230.00 euro  ( shipping cost 35.00 euro) 

If you buy a SMART PLUS KIT (3 station completed with crimper) + box, the price is 420.00  ( shipping cost 45.00 )

Let me know

Greetings

Paola

OMV

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar, du är snabb culot!  Jag har bara hunnit tänka på att skriva ett  mail.

Jag har en liten pelarborrmaskin till min Smart, så mitt nästa inköp blir nog ett krutmått med vibrator och likadant hagelmått. Men jag ska köra in mej på det jag har först.

mvh Jan-Erik

5 hours ago culot sa:

Good morning

you can upgrade smat to SMART BOX, it is very simple

if you buy only the box the price is 230.00 euro  ( shipping cost 35.00 euro) 

If you buy a SMART PLUS KIT (3 station completed with crimper) + box, the price is 420.00  ( shipping cost 45.00 )

Let me know

Greetings

Paola

OMV

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago Jan-Erik1 sa:

Tackar, du är snabb culot!  Jag har bara hunnit tänka på att skriva ett  mail.

Jag har en liten pelarborrmaskin till min Smart, så mitt nästa inköp blir nog ett krutmått med vibrator och likadant hagelmått. Men jag ska köra in mej på det jag har först.

mvh Jan-Erik

 

Doserarna är top notch ! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-03-01 at 21:30 culot sa:

En Lee load all är den billigaste lösningen,  MEC pressar är annars mkt populära.

/P

Jag har en Mec hagelpress, har kompletterat den med denna produkt som är en bra uppgradering.

https://www.ballisticproducts.com/Universal-Charge-Bar-C-single-stage-w_Powder-Baffle/productinfo/2100001/

Fördelar krut och hagel jämt/bra, får städa lite ibland för det stänker över.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Hej, jag funderar på att beställa  OMV:s  DRV 1 doserare för krut och Drv 3 doserare för för hagel. Är det något man behöver tänka på när det gäller dessa?

Mvh Jan-Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De funkar fint. Jag har en Dosatore med en cylinder för krut och en för hagel. Den är tillräckligt noggrann för mina laddningar.

Den tar lite mkt plats på mitt laddbord i källaren är min enda invändning. Jag laddar kulammo på samma bord och det blir trångt när Dosatore ställs fram. Men om man jämför med flyttlådorna med olika hylsor och förladdningar är det en lite del av hagelladdarens utrymmesbehov.... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...