Hoppa till innehåll

Fail på högviltsprovet


Hunt86

Recommended Posts

Igår tog jag min jägarexamen och jag visste att jag skulle faila på högviltsprovet.
Eftersom den jägarexamen jag gick på så övade vi kula bara i 1timme och 30min dan innan och vi stod i skjutbiograf. Jag träffade alla vilt som stod stilla eller vankande fram men dom djur som sprang i tätt skog så gav jag endast 4 träffar av 40 skott i lungan. Blev heller ingen övning på älgen inför provet och att vi inte hinner träna mer inför provet imorgon.
Så dan efter var det prov och jag satt precisions skytte utan problem eftersom är en naturbegåvning på stillastående skott.

Sen vid högvilts provet så går allt fel även vid stillastående. Kolven passar mig inte alls så får inget bra grepp, eftersom kolven inte passar så får jag en dålig sikt i kikarsiktet.
Ser den svarta ringen i kikarsiktet oavsett hur nära jag var med ögat. Skulle behövt trycka ögat mot kikarsiktet för att se. 
Så bommar första serien totalt och humöret tappas då jag kämpar att kunna se i det förbannade kikarsiktet.
Så denna provledare gav tips för att kolven skulle passa att jag skulle stå vinklad in med kroppen på vänster sida(är högerskytt). Resultat av det? Gav ordentligt sämre träffar och en väldigt blåslagen axel för jag kunde inte hålla emot rekylen. Gjorde sjukt ont när rekylen studsade emot.

Andra serien blev godkänd på stående, 3 serien bom, 4 serien så bommade jag 1 men satte 3 av skotten.
Sen tog jag paus inför löpande älgen,men blev ju snabbt trött i ögat när man inte har en klar sikt.
Problemet var också att jag blev nerkyld man hade liksom stått ute i regnet i 6tim trots bra kläder så var man frusen. Så jag var skakig för jag frös så mycket.
Sen på igen på löpande älgen med dålig sikt,  många halsskott på älgen i 2 serier, och dom andra 2 andra serierna fick jag in 2 träffar per serie ,medan de övriga var halsskott.
Så sa provledaren: Det är ingen ide att du fortsätter du kommer bara bomma.* Vilket inte var kul att höra.
Alltså varje gång jag efter jag hade avgett 1 serie så gav han klagade och till mig sa han att jag bara träffade 1ggr medan jag egentligen träffade rätt 8ggr men lite väl utspritt på många serier.

Men hur i helvte ska man klara detta prov om man har dåliga förutsättningar av att använda ett vapen som inte passar en? Och aldrig har tränat på älgen,klart det blir fail.
Så nu är frågan hur ska jag gå vidare? jag vägrar ge mig trots provledarens ord.

Jag har bra framhållning på älgen men ibland för bra så jag ger halsskott ,och håller igenom hela svingen -stannar ej upp i svingen.
Men ja kanske lättare när man ser vad man tittar på i kikarsiktet...och inte bara ett blurrigt föremål med en svart ring omkring.


Kursledaren för jägarexamen är oseriös som fan för han vägrar svarar mig ang om mer skytteträning.
Jag betalde liksom 5000kr och fick 1timme 30 min skytteträning för kula, inget för hagel som tur var hade jag tränat hagel med min kille i somras så tekniken satt kvar. Så när jägarexamen proven avlagdas så sa han nu ska vi träna hagel- istället blev det provet som kom in direkt. Tacka fan att jag träffade duvorna från min egna erfarenhet.

Så för 5000kr fick jag 1timme och 30min träning för kula,säker vapenhetering. samt 6 tim teori som jag kunde utantill redan innan. Var det värt det- Nej.

I alla fall, nu när jag håller på fråga mig hur jag ska gå vidare så har jag 3 allt.

1: Åka till skjubiografen och öva som fan på rörligt vilt och sen skjuta upp för högviltsprovet i vår? 
2: Gå om jägarexamen där man endast går träning för kula och älgbanan..

Sen är en fråga, kan man göra älgprovet i en skjutbiograf? För typ alla älgbanor är ju stängda för säsongen.


 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det låter som du har haft lite otur samtidigt som förberedelsen från din egen sida brister en del!

Att få ett vapen som inte passar alls gör ju älgbanan besvärlig att lyckas med men utan att ha tränat innan lyckas få (1,5 timmar räknas inte som träning i min mening utan möjligen som en instruktion att starta med). vad du behöver är troligen mängdträning och den kan man till stor del få genom att klickträna hemma eller luftvapen och 22lr.

Älgbanan är det ju som provet består av så du bör åka till en sådan (mer än en gång), det brukar dessutom vara billigare än bion (som är grym träning i senare skede).

Av din text att döma så föll ditt humör snabbt och där kanske skjutledarens reaktion kan finnas, svårt att säga när man inte var på plats!!

De flesta instruktörer ger gärna råd till de som ber om det.

träna mer , mycket mer! och lär dig gilla att skojskjuta , det är det som senare kan göra dig till en duktig och säker skytt.

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som tjörnbon skriver. 

Träna och träna igen. Du har drabbats av samma som dom flesta som går korta utbildningar gör, det finns inga genvägar även om kurssäljarna kanske hävdar nått annat när man köper kursen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som dom andra skriver öva öva öva

att gnälla på skjutledaren ger absolut ingenting  

När jag tog jägarexamen så hade jag exakt noll tid för övningsskytte och jag fixade det iaf 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förstår att du är besviken över att ha misslyckats men du låter lite gnällig faktiskt:rolleyes:, inget illa ment. Ett tips från coachen är att försöka byta ut tankemönstret att allt är någon annans fel. Att febrilt leta efter orsaker till ens egna misslyckanden hos andra leder sällan till framgång.

Bara att kämpa vidare utefter dina egna förutsättningar, du kommer klara det galant! 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag svarar som jag gjorde i förra tråden. "Du behöver skaffa dig en skjutinstruktör"

Om du talar om var du bor någonstans, finns det säker en eller flera här som kan hjälpa dig hitta en jaktskytteklubb i närheten av där du bor. Du har redan fått erbjudande av medlemmar här att få hjälp. Har du kontaktat dem?

Intensivkursen har kanske givit dig kunskaperna att klara av teoriprovet, men skytte behöver övas och det görs inte över en helg.

Lycka till!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago killer_mouse sa:

När jag tog jägarexamen så hade jag exakt noll tid för övningsskytte och jag fixade det iaf 

#Metoo.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago pmt sa:

Tja, om ni hade noll erfarenhet av skytte innan så hade ni mest tur ärligt talat.... 

Lite erfarenhet av luftvapen i ungdomen, men med betoning på lite.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Tuffhund sa:

Använd skjutkäpp om du inte gjorde det. Då lär du klara det direkt.

Jo jag använder alltid skjutkäpp när jag skjuter, orkar inte hålla upp vapnet annars^^.
 

  • Confused 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inför jag skulle göra högviltsprovet tränade jag en hel del på rådjursbanan, dvs med 22'a på löpande miniälg.
Det hjälpte mig att hitta rätt framförhållning osv även om det inte 1/1 kan jämföras med hur det är att skjuta ett klass1 på älgbanan.

Däremot är det stor skillnad i pris och ofta ENORM skillnad i väntetid.
Älgbanan på skytteklubben jag sköt upp på hade alltid ett par timmars väntetid, om man kom på de tider som fanns för allmänheten, medan miniälgen/rådjursbanan mer eller mindre hade 0 väntetid.

Inför min uppskjutning hade jag enbart skjutit en serie på riktiga älgbanan och resterande på rådjursbanan.

Kan nog hålla med om vad pmt säger att det troligen var mest tur men jag hade markant ökat mina chanser med all träning på rådjursbanan även om vikt och rekyl skiljer en hel del.

Så mitt tips är att mängdträna där tills du känner att det sitter och sen gå över på riktiga älgbanan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago pmt sa:

Trist att höra att du kom fel i skyttet, dessvärre är nog det ganska vanligt. Och 1,5 timme är väldigt mycket sett till vad man vill att examen ska innehålla. Det är "svenska jägare är inga jävla tävlingsskyttar" som gäller, och viltvården. Ska man tro det stora förbundet viltvårdar vi ihjäl älgarna som dör harmoniskt och ekologiskt av ren tacksamhet...... 

Dessvärre väljs inte kursledare ut efter vare sig skjutförmågan eller kapaciteten som skjutinstruktörer. Så du ska nog inte förvänta dig underverk oavsett vem du vänder dig till i jägarexamensvängen. Det är ganska många som droppar ut från kurserna just för att skjututbildningen är så katastrofalt usel.... Lite elakt sagt så är de som klarar skyttet de som av tur bara råkade slumpmässigt råkade få till en tillräckligt korrekt skjutteknik för att klara proven. De som råkade få till en mindre bra kommer aldrig igenom...... När man hade kunnat lösa det men lite regelrätt skjututbildning. Men nu är det viltvård och integration som är buzzwords i förbundet..... Och vapenutbildning big no-no. 

Rent skyttemässigt tror jag du kommit lite galet till det, din skjutställning är förmodligen inte speciellt bra även om du träffar stillastående. Gör du sedan armsving på löpet blir det garanterat jättesvårt. Dessvärre tror jag inte du kan komma rätt av egen kraft, om skyttet börjar bli befäst. Att öva mer kommer sannolikt inte att ge ett jota - utöver att det kostar pengar och du lär in fel. 

Att ha en korrekt skjutställning och korrekt skjutteknik av födsel är extremt ovanligt...... För med mindre än att du är väldigt kort eller väldigt lång, eller har en extrem rörlighet i nacke & axlar, så är det faktiskt så att vapen med standardkolvar funkar för de föesta, det är därför de är standard - även om de inte passar perfekt. 

Så mitt råd - skjut för en instruktör först. Träna sedan. Även om de flesta skjutbiografer har älgbana med så är det ingen nytta med att stå och klydda mer om du har fel grundteknik. 

T

Jag använder alltid stöd när jag skjuter. Både för jag inte orkar hålla det av egna muskler och dels för att skottet kommer där jag vill att det ska komma. Dock om man fryser så musklerna skakar så hamna skotten lite här och där på älgen.

Jag håller fortfarande på att korrigera min skyttetsällning då jag har tendens att stå lite bakåtlutad. Vilket denna kursledare sa att jag måste ut med rumpan osv. 
Jag är inte jätte kort eller jätte lång utan lite längre än vad som anses normalt på kvinnor. 180,lång hals så jag får alltid höja kolven också för den ska sitta perfekt. Jag pratade med instruktör idag och han anser att min skytte nog behöver finjustera lite grann. Hade varit mer justering om jag inte hade träffat älgen alls i nåt skott.
Eftersom det tar 10 veckor att få lincens så vill jag söka så fort jag kan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Björnstigen sa:

Inför jag skulle göra högviltsprovet tränade jag en hel del på rådjursbanan, dvs med 22'a på löpande miniälg.
Det hjälpte mig att hitta rätt framförhållning osv även om det inte 1/1 kan jämföras med hur det är att skjuta ett klass1 på älgbanan.

Däremot är det stor skillnad i pris och ofta ENORM skillnad i väntetid.
Älgbanan på skytteklubben jag sköt upp på hade alltid ett par timmars väntetid, om man kom på de tider som fanns för allmänheten, medan miniälgen/rådjursbanan mer eller mindre hade 0 väntetid.

Inför min uppskjutning hade jag enbart skjutit en serie på riktiga älgbanan och resterande på rådjursbanan.

Kan nog hålla med om vad pmt säger att det troligen var mest tur men jag hade markant ökat mina chanser med all träning på rådjursbanan även om vikt och rekyl skiljer en hel del.

Så mitt tips är att mängdträna där tills du känner att det sitter och sen gå över på riktiga älgbanan.

 Tack för tipset :)
 Får nog bli så. Har redan bokat in skjutbiograf och på en övningsbana för miniälgen nu i veckan. Så blir nog en del pangande.
Envis som man är^^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med dina problem är det inte fråga om att finjustera.... Finjustering är om du snittar 16 per serie och justerar ngt så du snittar 18.

Men för att finjusteringar ska lira måste man kunna mala in träffarna i träffområdet 20 skott av 20.

Det är något grundläggande fel i din skjutteknik. Den ska inte finjustera - den ska ändras i grunden. 

T

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tillför inte så mycket mer men PMT har givit förslag på en sund approach. Se till att hitta någon som lär dig rätt teknik från början.

Numera tränar jag alldeles för lite då barn, hus och annat tar för mycket tid men jag brukar snitta över 18P i mina serier om än att min brist på träning ibland visar Sig och skiter till en serie. Men jag sköt guldserier som tanig 12 åring med fullånga Tikka M65/Hva1900 utan skjutstöd så då bör absolut en en vuxen kvinna (hoppas nu jag inte gör bort mig och antar kön/ålder etc. etc. :ph34r:) klara av det med de vapen som går att tillgå även om det inte är optimalt. Men jag har grundat min skyttekarriär med tiotusentals  skott med luftgevär. Så lär dig rätt grunder och sen är det övning som gäller, få plockar upp en bössa och skjuter som tyskprinsen i vildsvinsfeber öven en helg.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago pmt sa:

 

Tja, om ni hade noll erfarenhet av skytte innan så hade ni mest tur ärligt talat....  

T

Militär skjututbildning endast så förutom lite luftgevär så inte en skott på Löpande 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago pmt sa:

Med dina problem är det inte fråga om att finjustera.... Finjustering är om du snittar 16 per serie och justerar ngt så du snittar 18.

Men för att finjusteringar ska lira måste man kunna mala in träffarna i träffområdet 20 skott av 20.

Det är något grundläggande fel i din skjutteknik. Den ska inte finjustera - den ska ändras i grunden. 

T

Fast jag kan grunden. Om inte grunden satt så skulle jag vara askass på precisions skyttet. Vilket jag ej är.

 

en fördel är dock att man ser klart i kikarsiktet och inte en suddig älg och en svart ring .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago Hunt86 sa:

Fast jag kan grunden. Om inte grunden satt så skulle jag vara askass på precisions skyttet. Vilket jag ej är.

 

en fördel är dock att man ser klart i kikarsiktet och inte en suddig älg och en svart ring .

Det är ju svårt att beskriva och bedöma någons grundläggande skytteteknik i ord såhär. Men lita på pmt, han har koll. 

Boka en skjutinstruktör och låt hen se vad som behöver göras. 

En möjligen lite dryg reflektion, men om du har grunden i skytteteknik, varför då skjuta med ett vapen som verkligen inte passar och där du inte ser ordentligt? Det är, så att säga, grundläggande. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago Hunt86 sa:

Fast jag kan grunden. Om inte grunden satt så skulle jag vara askass på precisions skyttet. Vilket jag ej är.

 

en fördel är dock att man ser klart i kikarsiktet och inte en suddig älg och en svart ring .

Du kanske var för nära kikaren istället för förlängt bort som du verkar tro enligt tidigare inlägg. Normalt ligger eyeboxen på 10-12cm från kikaren, fast på vissa ligger de 8-10cm. Sen kan ev glasögon/linser förändra det med. Finns ju ett justerbart okular som man justerar för att få skärpa på riktmedlet i bakkant på kikaren, kan vara värt och fundera på. Men att hitta ett avstånd till kikaren är A&O för och se något genom den. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hunt86 sa:

Fast jag kan grunden. Om inte grunden satt så skulle jag vara askass på precisions skyttet. Vilket jag ej är.

Det finns inget sådant samband..... Jag vet jättemånga som träffar för det mesta och med det mesta men som har en komplett hopplös grundteknik. Vilket visar sig så fort man pressar dem det minsta lilla. Som i löpet...... 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi sköt hagel vid tre träningstillfällen på examen. Kula var enbart på uppskjutningen. Grunden fick vi av hagelskyttet sa lärarna.

"Gör som med hagelskyttet, gå ikapp, dra igenom, fullfölj svingen och stanna inte, så släpper du skottet 15cm framför träffområdet." Jag fick 6st femettor, en femma och en fyra på de två serierna på uppskjutningen.

Det funkade bra att vara stabil i överkroppen och låta svingen sitta i midja och knäna.

En grundförutsättning är väl att man orkar hålla i grejerna dock. Okontrollerat vingel kan uppstå oavsett om man är stark eller inte. Mer så om man inte orkar hålla upp geväret. Garanterat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Flintbüchse sa:

Vi sköt hagel vid tre träningstillfällen på examen. Kula var enbart på uppskjutningen. Grunden fick vi av hagelskyttet sa lärarna.

"Gör som med hagelskyttet, gå ikapp, dra igenom, fullfölj svingen och stanna inte, så släpper du skottet 15cm framför träffområdet." Jag fick 6st femettor, en femma och en fyra på de två serierna på uppskjutningen.

Det funkade bra att vara stabil i överkroppen och låta svingen sitta i midja och knäna.

En grundförutsättning är väl att man orkar hålla i grejerna dock. Okontrollerat vingel kan uppstå oavsett om man är stark eller inte. Mer så om man inte orkar hålla upp geväret. Garanterat.

Vi fick ingen hagelträning då detta ej hann med. Utan tack vare att min kille lärde mig hagelskytte i somras så kunde skjuta 4 lerduvor som behövdes för att bli godkänd.
Markmål på hagel var dock nåt helt nytt med den där löpande haren. Men den satte jag utan problem ..
Så därför stör det mig så otroligt med mina ofina halsskott på älgen. Jag tvekade alldes för mycket, jag hade inga problem att hinna ifatt men när jag hade gått förbi träffområdet och låg några cm framför bröstet (nedan fö halsen ) på älgen så blev jag osäker om det var för nära altv för lång framförhållning. att jag rörde pipan ytligare en bit och sen tryckte av i svingen.

Jag skjuter alltid med skjutkäpp.Ovasett om det är stillastående eller rörligt..

Jag har gjort en analys vad som gick fel mer än min teknik:

- Fotställningen som tydligen är viktig, inget som min lärare gick igenom mig med.
- Var osäker på min framförhållning. Dom skotten som träffade inom träffområdet var när jag faktiskt vågade lita på mig själv.
Att jag inte ska så bra förhållning så det blir att jag skjuter av skottet en bit framför mulen.
-Att ha har bättre in inzomning på kikarsiktet..hade bara 2. Så jag såg hela älgen i kikarsiktet.

Så jag ska boka en tid till att öva på älgen med mina justeringar och se om det ger nåt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Sparven sa:

Det är ju svårt att beskriva och bedöma någons grundläggande skytteteknik i ord såhär. Men lita på pmt, han har koll. 

Boka en skjutinstruktör och låt hen se vad som behöver göras. 

En möjligen lite dryg reflektion, men om du har grunden i skytteteknik, varför då skjuta med ett vapen som verkligen inte passar och där du inte ser ordentligt? Det är, så att säga, grundläggande. 

För dom hade inga andra vapen att låna ut vid uppskjutningen. Dom hade bara den och sen ett vapen för vänsterhänta.
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...