Hoppa till innehåll

Fail på högviltsprovet


Hunt86

Recommended Posts

Eller så lär man sig skjuta och då spelar den där fotvinkeln ingen roll. Skytte är en motorisk färdighet, inte en cheklista. Som alla motoriska färdigheter förbättras de genom träning och med en bra tränare tar det långt mycket mindre tid jämfört med att stå och harva själv. Eller ännu värre, att få felaktiga anvisningar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago JohanL73 sa:

Eller så lär man sig skjuta och då spelar den där fotvinkeln ingen roll. Skytte är en motorisk färdighet, inte en cheklista. Som alla motoriska färdigheter förbättras de genom träning och med en bra tränare tar det långt mycket mindre tid jämfört med att stå och harva själv. Eller ännu värre, att få felaktiga anvisningar.

Håller inte riktigt med om att en checklista inte har något med skytte att göra. Själv tycker jag nog tvärtom att en checklista är guld värd i skytte, förutsatt att den innehåller korrekta punkter givetvis, och bör enligt min mening absolut tas fram tillsammans med en kompetent instruktör/tränare.

Anledningen till att jag tycker det är dels för att det nog är ofrånkomligt att man kommer glömma en del instruktioner med tiden och dels för att man troligtvis kommer gå tillbaka till vissa gamla invanda mönster/tekniker när man står och nöter på banan utan att verkligen tänka på alla moment man gör, vilket tveklöst kommer synas i resultaten. Då är det ju guld värt att ha en checklista att gå tillbaka till som hjälp för att hitta tillbaka till att göra rätt.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om jag inte kommer ihåg helt fel skriver Tom Alderin i sin bok om flyktskytte att varje fysiskt moment behöver upprepas +4500 ggr innan det sitter i den sk ryggmärgen. En checklista är ett utmärkt sätt att se till att man gör de grundläggande sakerna rätt och på så sätt höjer sin lägstanivå och inte nöter in fel grunder. 

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Javisst. Men någon gång måste man släppa checklistan och bara göra. För det går inte att träna inför varje tänkbar situation och det finns inte alltid tid.

Skjutbanan är en artificiell situation, där du kommer undan med dålig teknik. Målet rör sig i stort på samma sätt varje gång och där finns faran i att lära in ett felaktigt beteende. Vilket kan ses hos skeetskyttar som skjuter fulla poäng på skeet men bara halvdant på trapp.

Det finns också de som skjuter bra på skeeten om de använder olika laddningar på olika plattor och om det är för från eller motduva. Kan väl i och för sig vara en mental grej.

Skytte på statiska mål är lätt. Skytte på mål som rör sig i ett plan är bara lite svårare.

Att kunna skjuta innebär att ta ett vapen, vilket som helst, och träffa det man siktar på. Inte att bara skjuta femettor på älgbanan.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago JohanL73 sa:

Eller så lär man sig skjuta och då spelar den där fotvinkeln ingen roll. Skytte är en motorisk färdighet, inte en cheklista. Som alla motoriska färdigheter förbättras de genom träning och med en bra tränare tar det långt mycket mindre tid jämfört med att stå och harva själv. Eller ännu värre, att få felaktiga anvisningar.

Det var nog bland det dummaste jag läst . Så du menar att man på fullaste allvar kan stå vriden hursomhelst och få samma resultat?

Sen skriver du att de motoriska färdigheterna förbättras genom träning, och med en tränare tar det mindre tid, givetvis! Men tror du verkligen att den tränaren bortser från hur du står uppställd?? 

Jag hävdar att jag skjuter hyggligt, och med rätt ok teknik, men står jag fel på älgbanan får jag jobba vansinnigt mycket för att träffa......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago JohanL73 sa:

Javisst. Men någon gång måste man släppa checklistan och bara göra. För det går inte att träna inför varje tänkbar situation och det finns inte alltid tid.

Skjutbanan är en artificiell situation, där du kommer undan med dålig teknik. Målet rör sig i stort på samma sätt varje gång och där finns faran i att lära in ett felaktigt beteende. Vilket kan ses hos skeetskyttar som skjuter fulla poäng på skeet men bara halvdant på trapp.

Det finns också de som skjuter bra på skeeten om de använder olika laddningar på olika plattor och om det är för från eller motduva. Kan väl i och för sig vara en mental grej.

Skytte på statiska mål är lätt. Skytte på mål som rör sig i ett plan är bara lite svårare.

Att kunna skjuta innebär att ta ett vapen, vilket som helst, och träffa det man siktar på. Inte att bara skjuta femettor på älgbanan.

 

Personligen tror jag mer det handlar om att gå tillbaka till checklistan då de flesta nog per automatik släpper den rätt snabbt då det ju mentalt är ganska påfrestande (och tråkigt) att gå igenom alla punkter vid varje skott. Sen finns det ju inte ett rätt sätt för alla skyttegrenar som du är inne på, eller ens alla skyttar(!?), även om mycket är snarlikt.

Håller absolut med om ditt sista påstående, även om jag tror det blir lättare med en checklista. :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Upptag71 sa:

Det var nog bland det dummaste jag läst . Så du menar att man på fullaste allvar kan stå vriden hursomhelst och få samma resultat?

Sen skriver du att de motoriska färdigheterna förbättras genom träning, och med en tränare tar det mindre tid, givetvis! Men tror du verkligen att den tränaren bortser från hur du står uppställd?? 

Jag hävdar att jag skjuter hyggligt, och med rätt ok teknik, men står jag fel på älgbanan får jag jobba vansinnigt mycket för att träffa......

Jaha?. Det är inte vad jag skrivit.

Har du en vettig grundställning, gör små variationer i denna varken till eller från. De kan mycket väl vara beroende av din fysionomi. Anläggning och framförhållning är något som jag ser som viktigare faktorer än en viss fotposition för att träffa.

Träna mer?

2 hours ago Holz sa:

Personligen tror jag mer det handlar om att gå tillbaka till checklistan då de flesta nog per automatik släpper den rätt snabbt då det ju mentalt är ganska påfrestande (och tråkigt) att gå igenom alla punkter vid varje skott. Sen finns det ju inte ett rätt sätt för alla skyttegrenar som du är inne på, eller ens alla skyttar(!?), även om mycket snarlikt.

Håller absolut med om ditt sista påstående, även om jag tror det blir lättare med en checklista. :)

Referensen till skyttegrenarna var för att belysa att vad som är inlärt i ett läge inte nödvändigtvis fungerar i ett annat och det är individuellt hur man skjuter, vilket gör att "en position passar alla" inte fungerar optimalt. Även om, som sagt ovan, en viss grund är nödvändig.

En checklista är inte fel eller dumt, men det kan vara så att den tar för mycket tid när det enda du behöver göra är att skjuta ett par tusen skott för att få vana och hitta en bekvämlighet i att skjuta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago JohanL73 sa:

Referensen till skyttegrenarna var för att belysa att vad som är inlärt i ett läge inte nödvändigtvis fungerar i ett annat och det är individuellt hur man skjuter, vilket gör att "en position passar alla" inte fungerar optimalt. Även om, som sagt ovan, en viss grund är nödvändig.

En checklista är inte fel eller dumt, men det kan vara så att den tar för mycket tid när det enda du behöver göra är att skjuta ett par tusen skott för att få vana och hitta en bekvämlighet i att skjuta.

Jo, viss skillnad är det mellan olika skyttegrenar, men ser vi t.ex. till flyktskytte/skytte på rörliga mål så är grunderna enligt min mening väldigt lika oavsett om vi pratar hagel- eller kulskytte. Primärt skulle jag säga att det som faktiskt skiljer mest är just skyttens ställning.

Jag köper absolut att det är bra att skjuta mycket för att bli bekväm i sitt skytte och med sina vapen, men att bara gå och slänga iväg ett par tusen skott på måfå utan att egentligen veta vad man gör är för mig att göra sig en rejäl otjänst! Det troligaste scenariot då skulle jag säga är att man kommer bli tvungen att lägga avsevärt fler tusen skott på att lära sig av med alla olater man lagt sig till med och sen återigen ett gäng tusen skott för att befästa korrekt teknik. Har själv gått i den fällan med hagelskyttet och får nu slita f**n för att försöka få rätsida på det. :wallbash:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jag lär ut så går man efter typ en checklista I början sen ju mer man håller på ju mer går automatiskt och mer tid läggs på nästa steg i checklistan 

Punkt 1 stå rätt och vara mjuk och ledig i Ställningen dvs inte spänna sej 

Punkt 2 Anläggningen koncentrera dej att få en bra anläggning som ligger rätt 

Punkt 3 Riktning  grovsikta in dej antingen under eller över träffpunkten och sakta gå in i målet på löpande lägg dej strax framför målområdet och dra fram till avfyrningspunkten 

Punkt 4 glöm inte att andas lugnt och stabilt hela tiden du har mer tid än vad du tror dålig Andning sumpar fler poäng än vad man kan tro 

Känns punkterna bekanta ? 

Punkt 5 slappna av och rulla med i rekylen 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago JohanL73 sa:

Eller så lär man sig skjuta och då spelar den där fotvinkeln ingen roll. Skytte är en motorisk färdighet, inte en cheklista. Som alla motoriska färdigheter förbättras de genom träning och med en bra tränare tar det långt mycket mindre tid jämfört med att stå och harva själv. Eller ännu värre, att få felaktiga anvisningar.

Nu vet jag inte om jag ska skatta eller gråta. Men det här är värdigt att komma ur Gustav Fridolins mun.......

2 hours ago JohanL73 sa:

Jaha?. Det är inte vad jag skrivit.

Har du en vettig grundställning, gör små variationer i denna varken till eller från. De kan mycket väl vara beroende av din fysionomi. Anläggning och framförhållning är något som jag ser som viktigare faktorer än en viss fotposition för att träffa.

Träna mer?

Men du tar tillbaka det ovan..... I en sund grundtekník är "små skillnader" som regel inget som stör när man har så pass gott om tid som man har på älgbanan. Anlägget är viktigt - ja, men det räddar inet en fetfel fotposition. Eller felaktig framförhållning.

Men frågan är om man kan göra en "liten" justering om man har en fetfel fotposition. Jag tror inte det. Och även om man gör den kommer den inte att rätta till ngt.....

2 hours ago JohanL73 sa:

Referensen till skyttegrenarna var för att belysa att vad som är inlärt i ett läge inte nödvändigtvis fungerar i ett annat och det är individuellt hur man skjuter, vilket gör att "en position passar alla" inte fungerar optimalt. Även om, som sagt ovan, en viss grund är nödvändig.

En checklista är inte fel eller dumt, men det kan vara så att den tar för mycket tid när det enda du behöver göra är att skjuta ett par tusen skott för att få vana och hitta en bekvämlighet i att skjuta.

Det finns skjutställningar som är extremt fel eller kanske förr ineffektiva i det att det bara försvårar för skytten. Men vad som är optimalt för en skytt är precis som du säger rätt öppet. Men det sitter inte bara i fötterna, det sitter i axlarna, höfterna, anlägget ......

Checklistor är "si-så-där" - jag kan självvackert erkänna att jag har en "shoot mode" som bygger på en del checklista och en del mentalt fokus. Checklistan är mest en fråga om - kan jag röra mig, kan jag inte det får jag byta kläder. Den mentala delen bygger mer på att jag fokuserar, och fokuserar stenhårt på det jag gör. När jag lyfter bössan är så i nuet att den stör mig kommer att utplånas från jordens yta. Men det är nu inte på den här nivån vi är här. Nu funkar det inte..... Då är detta bara meningslös överkurs.

Fråga 1 - ska skytten lära sig skjuta eller ska skytten klara av det rätt tramsiga älgprovet?

Fråga 2 - hur kan träning om den sker på fel sätt gynna skyttet?

/T

 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Holz sa:

Jo, viss skillnad är det mellan olika skyttegrenar, men ser vi t.ex. till flyktskytte/skytte på rörliga mål så är grunderna enligt min mening väldigt lika oavsett om vi pratar hagel- eller kulskytte. Primärt skulle jag säga att det som faktiskt skiljer mest är just skyttens ställning.

Egentligen inte. Det som funkar på hagelskyttet funkar som regel fullt tillräckligt på älgbanan med. Det är förr tvärt om som brukar röra till det.

2 hours ago Holz sa:

Jag köper absolut att det är bra att skjuta mycket för att bli bekväm i sitt skytte och med sina vapen, men att bara gå och slänga iväg ett par tusen skott på måfå utan att egentligen veta vad man gör är för mig att göra sig en rejäl otjänst! Det troligaste scenariot då skulle jag säga är att man kommer bli tvungen att lägga avsevärt fler tusen skott på att lära sig av med alla olater man lagt sig till med och sen återigen ett gäng tusen skott för att befästa korrekt teknik. Har själv gått i den fällan med hagelskyttet och får nu slita f**n för att försöka få rätsida på det. :wallbash:

Jo, det är fan så mycket värre att rätta till än att göra rätt från början.

Nu brukar jag inte åta mig speciellt många elever, men visst några stackare blir det då och då. Och det är fantastiskt mycket enklare att får börja med en rookie än någon som nån obegåvad sate förstört. Får jag börja med en "oskuld" brukar jag på en hel omgång (40 skott) få dem ur båset med minst ett silver som regel. Har nån babblande fåne kommit med eget hittepo och förstört eleven kan man få gneta i veckor.....

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago pmt sa:

Egentligen inte. Det som funkar på hagelskyttet funkar som regel fullt tillräckligt på älgbanan med. Det är förr tvärt om som brukar röra till det.

/T

Kanske där vi har förklaringen till mitt kassa hagelskytte... :D:blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Holz sa:

Kanske där vi har förklaringen till mitt kassa hagelskytte... :D:blush:

Kulskyttar som början med hagel brukar ha en tendens till att göra det onödigt komplicerat för sig..... Omvänt brukar vara betydligt mycket enklare av ngn märklig anledning.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago pmt sa:

Nu vet jag inte om jag ska skatta eller gråta. Men det här är värdigt att komma ur Gustav Fridolins mun.......

Fråga 1 - ska skytten lära sig skjuta eller ska skytten klara av det rätt tramsiga älgprovet?

Fråga 2 - hur kan träning om den sker på fel sätt gynna skyttet?

/T

Japp. Jag svamlade. Jag lyckades dock med att provocera dig till att nyttja en av dina förolämpningar, så helt bortkastat känns det inte.

1. Jag önskar att den praktiska utbildningen i jägarexamen skulle vara så omfattande och med så goda instruktörer att det tramsiga älgprovet också upplevs som sådant av eleven som ska genomföra det.

Ja, jag tycker att skytten ska lära sig skjuta.

2. Träning är inte att åka till en grusgrop och dra iväg tjugo smällar mot en konservburk för att se om man träffar.

Träning är att genomföra och utvärdera. Analysera, förändra och repetera. Är vi överens om det, kanske du också håller med om att det med fokus på träningen går att förbättra något även om man gör fel på annat. Om än så lite som att vänja sig vid att det smäller.

Om inte, väntar väl nästa politiker på listan...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-11-05 at 17:36 JohanL73 sa:

Jaha?. Det är inte vad jag skrivit.

Har du en vettig grundställning, gör små variationer i denna varken till eller från. De kan mycket väl vara beroende av din fysionomi. Anläggning och framförhållning är något som jag ser som viktigare faktorer än en viss fotposition för att träffa.

Träna mer?

 

Jo, du skrev ju att om man lär sig skjuta så spelar fotvinkeln ingen roll..........Fridolin, som en vis man skrev.....

Även om du har rätt anläggning och framförhållning så kvittar det fan om kroppen blir låst när du har fel vinkel och du skjuter med armarna, då blir det liksom fel även om du tycker att du ligger rätt........

Men PMT har egentligen sagt allt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago nuke sa:

Stansbury funkar inte så bra på älgbana enligt min erfarenhet.

/M

Tycker nog att både Stanbury och Churchill funkar..... Även om jag står långt mer Stanbury i älgbåset än Churchill. 

Men ska det bli redigt grovt så är Churchill klart att föredra. 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago 19Henke94 sa:

Lite kul är det,  Det är helt onödigt att använda skjutkäpp för det går inte att använda i skogen på ojämn mark. Men att man har exakt rätt tyngdpunkt, fotplacering, och vinkel på kroppen är helt avgörande och även det på ojämn mark i skogen :blink: 

Jag känner spontant att det är många som sågar varandra totalt bara för att man gör och lär sig på olika sätt. Bara för att en duktig tävlings skytt eller instruktör gör på ett visst sätt, betyder inte att denna skjutstil funkar för alla.
Att skjutstöd skulle vara något för sådana som "inte kan skjuta" är bara löjligt. Hade säkert sparat en hel del skadeskjutningar om fler haft stöd i de lägen det går. 

Snyggt Henke!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago 19Henke94 sa:

Bara för att en duktig tävlings skytt eller instruktör gör på ett visst sätt, betyder inte att denna skjutstil funkar för alla.
Att skjutstöd skulle vara något för sådana som "inte kan skjuta" är bara löjligt. Hade säkert sparat en hel del skadeskjutningar om fler haft stöd i de lägen det går. 

Håller inte med. Skadeskjutningar har inget med stöd att göra, utan snarare att folk övat på tok för lite samt släppt skott de inte behärskar. Visst kan stöd vara bra på långa håll, betvivlar dock att det finns nåt behov av det när man jagar på drev. Det blir bara ett hinder för snabbskyttet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Flintbüchse sa:

Håller inte med. Skadeskjutningar har inget med stöd att göra, utan snarare att folk övat på tok för lite samt släppt skott de inte behärskar. Visst kan stöd vara bra på långa håll, betvivlar dock att det finns nåt behov av det när man jagar på drev. Det blir bara ett hinder för snabbskyttet.

Först han sa i situationer det går kom inte med förlag på situationer skjutstöd inte är lämpligt då.

Sen kan det ha och göra med att det är lite att man tänker att om man är jägare ska man klara dom skotten samtidigt så tränar man inte alltså gamla gubbar som är för stolta för sitt eget/viltets bästa. Dom borde ha stöd så blir det nog mycket mindre skadeskjutningar speciellt om dom ser att det är socialt accepterat med skjutstöd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Flintbüchse sa:

Håller inte med. Skadeskjutningar har inget med stöd att göra, utan snarare att folk övat på tok för lite samt släppt skott de inte behärskar. Visst kan stöd vara bra på långa håll, betvivlar dock att det finns nåt behov av det när man jagar på drev. Det blir bara ett hinder för snabbskyttet.

Då tycker vi väldigt annorlunda, jag är övertygad om att stöd minskar risken för dåliga träffar. Håller helt klart med om att det behövs mer övning och träning. Och i vissa situationer med rörliga mål så skjuter man på frihand, korta skotthåll, 10,20,30 kanske 50 meter beroende på hur erfaren man är.
Men kommer man ut på 70-90 meter fristående och lägg till lite puls så börjar träffarna sprida ganska ordentligt. Personligen så skulle jag inte skjuta på en frisk älg på 80 meter utan stöd. Träning är jättebra men man kan träna hur jädra mycket som helst på banan, det är en helt annan sak på jakt i skogen. skytte är skytte och jakt är jakt.
 

Folk hetsar upp ordet "drevjakt" lite väl mycket, djuren kommer spruta åt alla håll och man måste svinga utav bara helvete för att ens ha en chans. Oftast kommer det lugna chanser även på en drevjakt om man bara tar det lungt. Ofta stannar djuret till någon gång, eller kan man få ett läge när de rör sig sakta, gående eller i lugn trav. Kommer djuret i full speta, ja då skjuter man inte om det inte är nära håll och man är helt säker på att det är ett skjutbart djur.
De flesta djur skjuts när de står stilla eller rör sig lungt även på drevjakt, och ju bättre stöd man har desto större chans är det att träffa där man tänkt sig.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-11-08 at 10:06 19Henke94 sa:

Lite kul är det,  Det är helt onödigt att använda skjutkäpp för det går inte att använda i skogen på ojämn mark. Men att man har exakt rätt tyngdpunkt, fotplacering, och vinkel på kroppen är helt avgörande och även det på ojämn mark i skogen :blink: 

Jag känner spontant att det är många som sågar varandra totalt bara för att man gör och lär sig på olika sätt. Bara för att en duktig tävlings skytt eller instruktör gör på ett visst sätt, betyder inte att denna skjutstil funkar för alla.
Att skjutstöd skulle vara något för sådana som "inte kan skjuta" är bara löjligt. Hade säkert sparat en hel del skadeskjutningar om fler haft stöd i de lägen det går. 

Jag nyttjat skjutkäpp frekvent! Men min uppfattning är att den är av ondo om man ska lära sig skjuta. Jag är ingen märkvärdig skytt, men att stå på en skjutbana och höra diverse självutnämnda instruktörer försöka "hjälpa" nybörjare får jag nog att bli mörkrädd!!

Att försöka gena i början bara för att klara tex jägarexamen skapar ofta diverse olater som sedan tar år att arbeta bort.... 

Har man en skaplig grundställning går det sen att anpassa till olika situationer beroende på tillgång till stöd mm, det är ganska mycket svårare att göra tvärt om.... Det kan ju vara så att det kommer en käkskjuten gris i pass på drygt håll......är det så etiskt riktigt att inte skjuta för att man inte har en aning om hur man skjuter utan skjutkäpp!!?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...