Hoppa till innehåll

Newbehunter

Recommended Posts

Hej på er,

Hoppas på hjälp här med att få tag på en manual till en CG 3000 jag nyligen köpt. Vill framför allt få tag på något som beskriver hur jag får isär och sätter ihop slutstycket med alla klackar efter rengöring. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Newbehunter sa:

Vill framför allt få tag på något som beskriver hur jag får isär och sätter ihop slutstycket med alla klackar efter rengöring. 

Det står inte i manualen..... Med all rätt, för får du isär den kommer du aldrig att få ihop den i brådrasket. Det är en hel del smeder som vägrar åta sig en rensning på de där..... 

Men manualen är skitenkel - kolla på Sauers hemsida, det är en Sauer 90. Finns att ladda ner som pdf. 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Manualen på Sauers hemsida har jag koll på men den är ju mer av handhavandekaraktär medan jag söker en underhållsmanual. 

Jag vet att slutstycket är pyssligt samtidigt plockade jag isär en AK 4 inklusive slutstycket på 20 sekunder i mörker och satte ihop den igen på 45 utan att tända mellan när jag var vapeninstruktör inom HV förr i världen så en viss insikt besitter jag..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Newbehunter sa:

Jag vet att slutstycket är pyssligt samtidigt plockade jag isär en AK 4 inklusive slutstycket på 20 sekunder i mörker och satte ihop den igen på 45 utan att tända mellan när jag var vapeninstruktör inom HV förr i världen så en viss insikt besitter jag..

Den erfarenheten räcker inte på långa vägar....... Om du jobbar som urmakare så hamnar du mer rätt. 

Jag har reparerat högar med militära vapen i mina dagar, på molekylnivå. Värst var nog fjäderhuset Kg't och pistol m/07. Men en Sauer 80/90 drar jag mig för om jag inte har fixturerna de använde när de monterade ihop dem. Och de har jag inte,  därför undviker jag dem. Så du behöver inte fråga - svaret är nej. 

Behöver den inte rensas - låt den vara, risken är annars att du förstör den. Jag har resterna av några som folk försökt få ihop dem med en hammare..... Får man den i en påse för att händige herrn trodde att han kunde så blir det inte lättare...... Så lämna den till en smed som lärt sig hur man gör, kolla genom att be om referenser. Nej, jag skämtar inte..... 

Mig veterligen är det så man gör, man lär sig den hårda vägen. För ngn beskrivning har jag aldrig sett. Det här är inget vapen för nybörjare eller amatörer att skruva i. 

Men det är en trevlig bössa i alla fall. 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago Dansken sa:

Det var væl mest tusentals sprængda m/96 du rotade med i det militæra ^_^

:P

Nej, det vanligaste objektet sett till antalet var ksp58 och ksp m/42. Och grg m/48 samt alla "övningsvapen" vilka ofta var hopplösa. 

96orna var det bara "hem och fritid" och "förståndsbefriad ungdom" som hade. 

Men de och pistol m/40 var de som liksom "gick sönder" och kom i olika former av "defekta tillstånd", de andra "slutade bara fungera" och gick att laga. 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om inte slutstycket blivit angripen av rost eller liknande och i övrigt fungerar så gäller väl "If it dont boke, dont fix it" men vill du hemskt gärna undersöka konstruktionen och tror att du löser det så dokumentera och lägg upp en guide här :)

Aldrig känt behovet av att plocka isär min i molekyler men skulle i så fall fota alla steg för att underlätta å terminering. 

Bifogar länk från Sauer, för utförligare är nog Google lösningen http://www.sauer.de/en/assets/pdf/Bedienungsanleitungen/SAUER_90_92/SAUER_9092_200dpiGS.pdf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago Newbehunter sa:

Hej på er,

Hoppas på hjälp här med att få tag på en manual till en CG 3000 jag nyligen köpt. Vill framför allt få tag på något som beskriver hur jag får isär och sätter ihop slutstycket med alla klackar efter rengöring. 

Google är din vän. Som vanligt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Manguessing, men skiten lär väl lossna även på insidan men ha svårt att sköljas ut av tvätten, kommer det in vätska så skall ju tvätten komma åt att verka,

för min den/tanke är det inte bra att få loss skit om man inte samtidigt kan få ut det.

Min far har en slik pang, eller heter den CG2000??, nåväl det slutstycket kan man med ganska relativ lätthet plocka ut slagstift och upphak ur, eller med andra ord en vända i tvätten skulle vara mycket verksam. 

Christian 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tjenare alla, har tagit till av era inlägg och lagt tanken på att pilla med slustycket åt sidan. Det är rent och fint och ser egentligen inte ut att behöva vårdas, åtminstone inte ännu.. får torka av det med en trasa och lite olja och sen torrtorka det. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Måste bara avsluta denna tråd med nonsens ifall någon annan nuvarande eller blivande CG 3000 ägare skulle snubbla över den. Osanningar som sprids är t.ex.

' Ta INTE isär slutstycket, du får aldrig mer ihop det'
Nej, slutstycket är INTE komplicerat att ta isär. Bara att trycka in knappen och vrida. Faktiskt enklare än många andra slutstycken. Se 5.36min in i denna detta klipp https://www.youtube.com/watch?v=2GqRgwfP1rM

'Värdelöst slutstycke som får hylsorna att sträcka sig'
Nej, hylsorna sträcker sig inte alls för mig i 6.5x55. Möjligen kan så vara fallet för magnum kalibrar men det har jag ingen kunskap om.

Vad jag däremot har läst är att avtryckarmekanismen ska vara otroligt svår att få ihop om man skulle få för sig att ta isär den. Det skulle kunna vara ännu en skröna men jag har varken haft anledning eller tordas prova om det är sant. Enligt min mening har den ett helt makalöst och underbart trycke, det bästa som jag har provat i alla fall (och det är en hel del).

Kort sagt, min CG 3000 skjuter som en dröm och gosar numera varmt inbäddad i en KKC stock :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...