Hoppa till innehåll

Hur fixa igenväxt åker vettigast för att gynna viltet och få det att se vettigt ut?


Joacim

Recommended Posts

Tjenare, 

Har lite projekt som jag kommer hoppa igång med i vinter/vår. Bland annat så har vi en åker som ligger i en "bergssluttning" - bonden provade att bruka åkern 1 gång men det kostade mer än vad det smakade. Nu har åkern stått i träda under typ 6-7år och den ser rent fördjävlig ut med "starrgräs" björksly och skit. 

Mor har uttryckt önskemål om att försöka reda upp i detta. Vad säger ni här på forumet, vad kan man göra för att få det att se vettigt ut och kanske även gynna viltet på något vis? Sticklingar? Markberedning och plantera något lämpligt? Som sagt väldigt bergig mark.

Här är ett par bilder på åkern, den första bilden är tagen 2016 och den andra 2014 så björket är ju betydligt högre nu än vad som ges sken av på andra bilden - men ta den första som referens för hur hög vegetationen är och den andra för hur åkern ser ut i sin helhet.20160810_105312.thumb.jpg.f3c33683a052040f3856556696b15152.jpgIMG_20141004_091954.thumb.jpg.053deb569afdc7f7486768cf122397df.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ursäkta mig för min okunskap, men är det inte den typen av vegetation som drar till sig älg ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago MrT. sa:

Ursäkta mig för min okunskap, men är det inte den typen av vegetation som drar till sig älg ?

Jodå, ur synpunkt enbart för viltet så är det nog bra. Björkslyet ger mat för älgar och rådjur och skydd för småvilt men det ser ju fördjävlar dystert ut. 

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Plöj å harva skiten sätt sen fleråriga växter och blandad Salix gärna I så räta linjer du kan glöm inte att hägna in viltsalixen nått år tills den är riktigt etablerad 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

26 minutes ago Joacim sa:

Jodå, ur synpunkt enbart för viltet så är det nog bra. Björkslyet ger mat för älgar och rådjur och skydd för småvilt men det ser ju fördjävlar dystert ut. 

Mvh Joacim 

Jo, jag kan förstå ditt resonemang, men vore det inte bäst om viltet fick ta sig an uppgiften att rensa ;) ? Det jag tog fasta på i den inledande frågeställningen var;

1 hour ago Joacim sa:

gynna viltet på något vis?

Dessutom, tror du inte att det kan gynna den biologiska mångfalden (insektsliv o andra arter) om du låter det vara, och ev. utför en gallring mellan varven så att det inte växer igen fullständigt ?

Sedan kanske det blir avverkningsbar skog som barnen på den första bilden kan få nytta av, övet tid ;). Ber om ursäkt, det är latmasken i mig som sitter här och knappar på tangentbordet, kan jag notera.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kvickrot om det är grisen man vill åt, verkar spöa mkt annat nu när det börjar frysa på. Och det sköter ju sig självt.

Slå slyet 50cm upp så får klövviltet en massa mat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago killer_mouse sa:

Plöj å harva skiten sätt sen fleråriga växter och blandad Salix gärna I så räta linjer du kan glöm inte att hägna in viltsalixen nått år tills den är riktigt etablerad 

Det är tyvärr inte aktuellt då jag inte lyckas få tag i någon inom vettigt köravstånd att komma och plöja i denna jävlar "stenhög" ;)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago strävhår sa:

Kvickrot om det är grisen man vill åt, verkar spöa mkt annat nu när det börjar frysa på. Och det sköter ju sig självt.

Måste det plöjas och harvas för att så kvickroten? 

Har som sagt var ingen som vill ta sig an att eventuellt köra sönder sina plogar och harvar för vår räkning i närområdet. 

2 hours ago strävhår sa:

Slå slyet 50cm upp så får klövviltet en massa mat.

Tack för det tipset - där blir ju en del jobb med det ;) Hela ena kortsidan är full av björksly på 2-5m i höjd. Bör man spara något eller är det vettigast att köra ner hela rasket till 0.5m stumpar och låta det komma nya skott på det? 

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago MrT. sa:

Jo, jag kan förstå ditt resonemang, men vore det inte bäst om viltet fick ta sig an uppgiften att rensa ;) ? Det jag tog fasta på i den inledande frågeställningen var;

Det var min tanke för ett antal år sedan att det nog skulle bli nerbetat men icke - nu har en hel del av slyet blivot för högt för att viltet ska klara av att beta ner det för egen maskin.

2 hours ago MrT. sa:

Dessutom, tror du inte att det kan gynna den biologiska mångfalden (insektsliv o andra arter) om du låter det vara, och ev. utför en gallring mellan varven så att det inte växer igen fullständigt ?

Sedan kanske det blir avverkningsbar skog som barnen på den första bilden kan få nytta av, övet tid ;). Ber om ursäkt, det är latmasken i mig som sitter här och knappar på tangentbordet, kan jag notera.

:D:D 

Jag vill ha lite projekt att ta itu med när jag blir ensamstående - de dagarna barnen är hos sin mor vill jag ha lite att göra :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Växer det inte kvickrot där nu? 

Jag skulle nog inte kapa allt med en gång, utan ta det lite pö om pö på några år. Bara för att jag tror att viltet känner sig säkrare med nån liten ridå/skärm att gå runt i.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago Joacim sa:

Jag vill ha lite projekt att ta itu med när jag blir ensamstående - de dagarna barnen är hos sin mor vill jag ha lite att göra :thumbsup:

Varför inte jaga ? Bara en tanke...;).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago MrT. sa:

Varför inte jaga ? Bara en tanke...;).

:lol: jadu, brukar ha ett par timmar mer med bössan "i fält" än medeljägarn - kan behöva låta viltet vila ibland med ;)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Joacim sa:

:lol: jadu, brukar ha ett par timmar mer med bössan "i fält" än medeljägarn - kan behöva låta viltet vila ibland med ;)

Bara skojade. Lämnar dig ifred nu, så att du (förhoppningsvis) får några mer seriösa svar på din fråga, risken är ju annars att det hela glider ifrån ämnet, s a s :wink:.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago strävhår sa:

Växer det inte kvickrot där nu? 

Kanske det gör, men där är ingen direkt grisaktivitet ute på just det fältet utan grisarna verkar föredra åkrarna som brukas. 

1 hour ago strävhår sa:

Jag skulle nog inte kapa allt med en gång, utan ta det lite pö om pö på några år. Bara för att jag tror att viltet känner sig säkrare med nån liten ridå/skärm att gå runt i.

Ok. Låter vettigt 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon som har koll på att sätta sticklingar?  Man kanske skulle sätta sticklingar av typ salix (går det ens?) I ena änden. Ger bra skydd och jag tycker det ser trevligare ut när något växer med lite reda än att det poppar upp björksly lite hit och dit - det ser bara ovårdat ut. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klipp salix i lagom längder typ 1-2 dm och tryck ner i marken. Har gjort det med häcken här hemma och det växer som ogräs :thumbsup:

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago exabit sa:

Klipp salix i lagom längder typ 1-2 dm och tryck ner i marken. Har gjort det med häcken här hemma och det växer som ogräs :thumbsup:

Salix trivs att sättas som stickling!

I övrigt så tycker jag det framkommit många bra förslag.

Ett förslag är att sätta upp ett torn som du röjer sikt och skjutgator till.(förena nytta med nöje)

I dessa gator röjer där du lite hårdare kommer det ned ljus, så kanske trevliga örter och grässorter frösår sig till alla djur.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Finn Inge Vidare sa:

Salix trivs att sättas som stickling!

I övrigt så tycker jag det framkommit många bra förslag.

Ett förslag är att sätta upp ett torn som du röjer sikt och skjutgator till.(förena nytta med nöje)

I dessa gator röjer där du lite hårdare kommer det ned ljus, så kanske trevliga örter och grässorter frösår sig till alla djur.

Det står ett rejält torn (bild 2 tagen från det) i ena ändan av åkern. Nygallrad mosse i ryggen och denna uppväxta åkern framför. Hett pass helt klart, men åkern ser som sagt för sorglig på vildväxt ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är lite vettiga tips https://www.sydved.se/skogsbruk/skog-och-vilt/fakta-skog-och-vilt

Ungefär det som du tipsade om @strävhår och tipset om att kapa björkslyet vintertid för att ge foder åt viltet i form av riset var ju smart. 

Se om man kan få tag i videsticklingar i närheten - vad tror ni - närmsta plantskola? Eller finns det vettigare ställen att leta på?

Mvh Joacim 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På bilderna ser det ut att vara rätt mycket veketåg och mig veterligen är det knappt något betande djur som gärna äter den växten. Dessutom är skiten hopplös att bli av med. Plöjer man så brukar det bara poppa upp igen, grundproblemet brukar vara för blöta marker, men det är inte alltid det går att dränera. Alternativet är mekaniskt arbete: Slå det hårt med röjsåg eller trimmer nu till hösten och med lite tur så fylls stråna med fukt och fryser sönder i vinter. Man kan även slå ned ett spett eller spade mitt i tuvan och bryta till en gång för att det ska ta lite bättre.

Sälg o Salix växer som sagt som ögräs, men är även det smått hopplöst att bli av med, växer inget annat ivägen och kväver det så krävs det nästan att man drar upp det med rötterna. Det är ju iofs både bra och dåligt beroende på vad man vill åstadkomma.

Hur du ska angripa det hela beror ju mycket på hur du vill att det ska se ut och hur mycket arbete du har tänkt att lägga. Hur stor areal pratar vi om här egentligen?

/Patrik

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

39 minutes ago Patrik L sa:

På bilderna ser det ut att vara rätt mycket veketåg och mig veterligen är det knappt något betande djur som gärna äter den växten. Dessutom är skiten hopplös att bli av med. Plöjer man så brukar det bara poppa upp igen, grundproblemet brukar vara för blöta marker, men det är inte alltid det går att dränera. Alternativet är mekaniskt arbete: Slå det hårt med röjsåg eller trimmer nu till hösten och med lite tur så fylls stråna med fukt och fryser sönder i vinter. Man kan även slå ned ett spett eller spade mitt i tuvan och bryta till en gång för att det ska ta lite bättre.

Ja nere i ena ändan på åkern - mot mossen till så är det mycket sånt där "sjögräs" som jag kallar det lite slarvigt ;) Men det är på en area av typ 50x100m eller sådär. 

39 minutes ago Patrik L sa:

Sälg o Salix växer som sagt som ögräs, men är även det smått hopplöst att bli av med, växer inget annat ivägen och kväver det så krävs det nästan att man drar upp det med rötterna. Det är ju iofs både bra och dåligt beroende på vad man vill åstadkomma.

Det vi vill är att det ska se hyffsat vårdat/planerat ut. Samt fylla ett viltvårdande syfte. 

39 minutes ago Patrik L sa:

Hur du ska angripa det hela beror ju mycket på hur du vill att det ska se ut och hur mycket arbete du har tänkt att lägga. Hur stor areal pratar vi om här egentligen?

/Patrik

 

Åkern är på ca 2.5HA totalt. Jag kan tänka mig att lägga en hel del jobb men inte plöja ner obegränsat med pengar utan 5-10000kr kan tänkas lägga för att få det vettigt. Om man inte ska markbereda och plantera - då lär det bli betydligt dyrare, men det är ju också en investering för framtiden. 

 

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja, då jag inte vet vart i landet du bor och vad för maskinpark du har tillgång till så får jag spåna lite fritt ;)

Putsa de delar av vallen som fortrarande inte har intagits av träd o buskar. Rådjuren går, enligt min erfarenhet, hellre och betar i välputsade åkerkanter. När det ligger årgammal växtlighet över så är dom hellre någon annanstans. Gammalt gräs o växtlighet som ligger kvar är inte bra, det kväver mycket av de örter och blommor som bl.a. rådjuren uppskattar.

"Ren" gräsvall är inte vad du vill ha utan en bra blandning av det mesta, dessvärre innebär detta antingen regelbundna putsningar och/eller betande djur. Ska du ha betande djur så försök få lätta sådana, får eller getter. Kor o hästar trampar lätt sönder grässvålen, speciellt om det är blött och då får gärna ogräs fäste. (Ponnyhästar skulle kunna funka, men dom ska helst ha magra beten för att inte föräta sig, dessutom är hästägare ofta lite knepiga (jag är gift med en, så jag vet.))

Ska du plantera in något ( om du plöjer upp dvs.) Så gå på betesvall. Finns säkert något speciellt (och dyrt) för vilt med. 

Hassel växer även det som ogräs med nötter som bonus (skaffar du rätt sort kan du och barnen äta dom med) och gillas av viltet.

Ärtor i ett hörn lär dra både duvor och gris.

Vete/havre? (Ingen egen erfarenhet på viltåker, men någon annan kanske har)

Sen beror det på omgivningarna med, är det bara granskog runtomkring så har du möjligheter att skapa en oas, men är du mitt i lövskog med bok, ek o hassel kan det lätt bli arbete i "onödan"

Jag ska ta mig i kragen under dagen och ta lite foton på ett bete vi har här hemma som för 10 år sedan i princip var skog, ett gammalt bete som man hade haft kor på och låtit växa igen, men det har blivit fint igen och växtligheten är riktigt diversifierad. Allt från smultron och örtväxter till "vanligt" gräs och liknande. (Det hade nog funnit hallonsnår med om inte vi hade haft getterna där.) Det som ger en vettig spridning som kan dra det mesta är att låta stenrörsen vara, att lämna trädklungor här och där och beta/putsa. Att lämna kantzonerna helt enkelt...

 

Mycket svammel här, skriver det här i halvpanik medans yngsta dottern sover, när hon vaknar är lugnet över, hoppas du fått något matnyttigt ändå.

 

/Patrik

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Patrik L sa:

Tja, då jag inte vet vart i landet du bor och vad för maskinpark du har tillgång till så får jag spåna lite fritt ;)

Har inte tillgång till några egna maskiner. Den som brukar de övriga fälten är en släkting till mig som är lite månskensbonde - jobbar som timmerbilsförare till vardags. Hans maskinpark är tämligen begränsad utöver "grunderna" i form av plog, harv, betesputs, inselagepress osv. 

1 hour ago Patrik L sa:

Putsa de delar av vallen som fortrarande inte har intagits av träd o buskar. Rådjuren går, enligt min erfarenhet, hellre och betar i välputsade åkerkanter. När det ligger årgammal växtlighet över så är dom hellre någon annanstans. Gammalt gräs o växtlighet som ligger kvar är inte bra, det kväver mycket av de örter och blommor som bl.a. rådjuren uppskattar.

Glömde nämna i början att pkern plöjdes för 6-7år sedan eller så, plogen gick sönder pga all sten/berg så då sket han i att göra något mer så där är fåror på 25-30cm under vegetationen - lurigt som fan att gå på. Så det är nog inte lätt att köra och putsa med något motordrivet där. Nu syns ju inte alla upplöjda stenar heller så det känns tyvärr inte aktuellt (ur min synvinkel - jag är dock inte bonde).

1 hour ago Patrik L sa:

"Ren" gräsvall är inte vad du vill ha utan en bra blandning av det mesta, dessvärre innebär detta antingen regelbundna putsningar och/eller betande djur. Ska du ha betande djur så försök få lätta sådana, får eller getter. Kor o hästar trampar lätt sönder grässvålen, speciellt om det är blött och då får gärna ogräs fäste. (Ponnyhästar skulle kunna funka, men dom ska helst ha magra beten för att inte föräta sig, dessutom är hästägare ofta lite knepiga (jag är gift med en, så jag vet.))

Vi har ca 5mil enkel resa till marken, så några egna djur lär det inte bli och det enda jag sätt i närheten är hästar. 

1 hour ago Patrik L sa:

Ska du plantera in något ( om du plöjer upp dvs.) Så gå på betesvall. Finns säkert något speciellt (och dyrt) för vilt med. 

Se ovan. 

1 hour ago Patrik L sa:

Hassel växer även det som ogräs med nötter som bonus (skaffar du rätt sort kan du och barnen äta dom med) och gillas av viltet.

Går det sätta sticklingar av hassel eller är det hela träd man planterar? Det lät helt klart intressant. 

1 hour ago Patrik L sa:

Ärtor i ett hörn lär dra både duvor och gris. 

Vete/havre? (Ingen egen erfarenhet på viltåker, men någon annan kanske har)

Har varit inne på att köra med jordfräs lite hit och dit i ytterkanterna och handså, men jag vet inte - det kanske är till att gå över ån efter vatten? 

1 hour ago Patrik L sa:

Sen beror det på omgivningarna med, är det bara granskog runtomkring så har du möjligheter att skapa en oas, men är du mitt i lövskog med bok, ek o hassel kan det lätt bli arbete i "onödan"

Det är mycket granskog runtikring - sen har vi ca 3-4ha åker till som det "odlas" på. Det har blivit havre år 1 - som det körts ensilage av och sedan efterföljande år kommer klöver m.m. Snart dags att så om - 4 år sedan han sådde sist. 

1 hour ago Patrik L sa:

Jag ska ta mig i kragen under dagen och ta lite foton på ett bete vi har här hemma som för 10 år sedan i princip var skog, ett gammalt bete som man hade haft kor på och låtit växa igen, men det har blivit fint igen och växtligheten är riktigt diversifierad. Allt från smultron och örtväxter till "vanligt" gräs och liknande. (Det hade nog funnit hallonsnår med om inte vi hade haft getterna där.) Det som ger en vettig spridning som kan dra det mesta är att låta stenrörsen vara, att lämna trädklungor här och där och beta/putsa. Att lämna kantzonerna helt enkelt...

 

Mycket svammel här, skriver det här i halvpanik medans yngsta dottern sover, när hon vaknar är lugnet över, hoppas du fått något matnyttigt ändå.

 

/Patrik

Tack för alla tips och råd, det uppskattas :thumbsup:

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med en så gammal grässvål måste du spruta med roundup om en sådd ska ha skuggan av en chans att ta sig, sannolikt måste du även tillföra näring också.

Jag hade satsat på en långsiktig kombination med att plantera några äppelträd, päronträd, ekar(hängna in dom)där marken är som bäst, provat salix lite begränsat och på något sätt slå gräset på de torra delarna för att skapa begärligt bete. 

Viltåker med foderraps eller fodermärgskål är nog kört där, det krävs rätt stora ytor med det för att det ska räcka över tid.

/Mike

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...