Hoppa till innehåll

Franchi affinity


Hellhunter

Recommended Posts

Har gått i tankarna att nästa år köpa en franchi affinity 12/76(vänster) Vill höra både för och nackdelar om den!

I videon verkar den bra iaf ;)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker den ser riktigt intressant ut...för mig kommer en hagelautomat alltid vara en "kul att ha"-bössa men inte ett måste direkt, och då är denna rätt prissatt. Finns i kaliber 20 också, vilket nog är det hetaste alternativet för mig....kan då funka som gömslebössa (duva,kråka) samt introduktionsbössa för frugan och barnen. Hmm, ett visst habegär väcktes....ingen skönhet direkt men vilken halvautomat är det??

Har den magazine cutoff? Jag vill kunna ladda magasinet med med 2 skott först och sen spänna upp slutstycket och lägga det 3:e skottet på "vänt" om ni förstår vad jag menar....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror du får bättre resultat om du söker på benelli m2. Men en sak som slog mig var hur allt verkar vara samma som på en benelli m2 förutom vart fjädern för slutstycket sitter. Tror ni det skulle gå att ta ett slutstycke och kolv från en m2 och "bygga" om den så den fungerar precis som en m2?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är m2an rekylomladdad? Jo har nog kollat på den också, men den ligger ju lite högre i pris och när man är en "fattig studerande" så skulle affinityn passa bättre!B)(pluss att den finns i  vänster:wub:). Här på Åland så skulle dom ha 1000€ för affinityn, så helt ok prisklass.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Stainless steel sa:

Tror du får bättre resultat om du söker på benelli m2. Men en sak som slog mig var hur allt verkar vara samma som på en benelli m2 förutom vart fjädern för slutstycket sitter. Tror ni det skulle gå att ta ett slutstycke och kolv från en m2 och "bygga" om den så den fungerar precis som en m2?

Haha dedär byggandet får du pyssla med ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Stainless steel sa:

Tror ni det skulle gå att ta ett slutstycke och kolv från en m2 och "bygga" om den så den fungerar precis som en m2?

Tvivlar starkt på att det skulle gå, har iofs inte provat.... Men prisskilnaden indikerar att där är mer skillnader än vad som märks orent av ögat.

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

53 minutes ago Hellhunter sa:

Alltså vad är bättre tycker ni, gas eller rekylomladdning?

Inbillar mej att en bra rekylomladdad bössa är mer driftsäker än en dito gas. Lär bli varse nu då jag precis gått från rekyl till gas.. Sen är rekylsystemet mer "distinkt" eller vad jag ska säga.. Berettan rapplar, plingar och låter.. mer skumma rörliga prylar. Benellin jag hade var mer diskret och välfungerande, enklare. Jävligt synd att jag skjuter så bra med Berettan hade gärna haft kvar Benellin..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

54 minutes ago Hellhunter sa:

Alltså vad är bättre tycker ni, gas eller rekylomladdning?

Gas skitar ner mer och kräver mer vapenvård, men är oftast driftsäker även med lätta laddningar. Omvänt för rekylomladdat... Jag föredrar rekylomladdat.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det går inte att säga att rekylopererat är mer driftsäkert. Benelli gjorde sin M4 gasopererad för att klara driftskrav med en massa utrustning påhängd. 

Sköter du din utrustning så är både rekylopererat och gasopererat väldigt driftsäkert.

Om du definierar driftsäkert som att skjuta så många jaktskott (utan rengöring) i rad utan under vanliga förutsättningar utan att det klickar håller jag också på rekylopererat troligen fungerar bäst.

Om du definierar driftsäkert som att det fungerar i olika skjutställningar, med olika laddningar, och med lampor och sikten fastsatta på bössan -- då tror jag att gasopererat är bäst. 

Jag har rekylopererat, men kan mycket väl tänka mig gasopererat. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago Arctic sa:

Om du definierar driftsäkert som att skjuta så många jaktskott (utan rengöring) i rad utan under vanliga förutsättningar utan att det klickar håller jag också på rekylopererat troligen fungerar bäst.

Finns det ngn annan definition?? :blink:

Inte så intresserad av att putsa och böka och det har lirat fint med rekylopererande. Nu har jag gas så får vi se hur det funkar. Med rekylop så kändes det när slutstycket började gå trögare, gick att skjuta ett bra tag till men det var i alla fall en hint om att nu är det dags snart att göra rent. Ännu inte upplevt ngt sådant med berettan, lär inte lägga en minut på vård ännu på ett tag utan den ska få gå nu så får vi se hur länge det funkar. 

Hade en Centro för herrejössös många år sen och lekte lite trickskytte med den.. Då kunde jag få eldavbrott när jag sköt enhandsfattning, hela vapnet reklylerade och då fick inte slutstyckshuvudet det "mothåll" som de behövde för att släppa. Bortsett från det så krabbade den jävligt sällan.. Så jag är rätt säker på att rekylopererande är bättre men gas är gott nog om jag säger så..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På Benellin  ( m90/m2-m3) så rostar fjädern i stocken , men det kanske är omgjort idag , men om man tar ut gas ur pipan  så hamnar det rester nånstans  och det är väl enda stället man får kolla då och då , speciellt om det är aluminium där gasen hamnar, men att spraya lite just där innan man går ut är ett sätt att skjuta upp vapenvård. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det hände faktiskt en gång med Centron!! En vecka efter ett eftersök, de var mer sjöslag med 6 blöta hundar i båten, så fick jag problem med Centron. Sköt lerduvor och jag tror jag fick iväg en halv ask plugg sen började det komma bruna dammoln ur slutstycket vid omladdningen. Därefter fick jag iväg 3 dubbléer till men sen hängde sig systemet faktiskt..  Saltvatten i rekylfjädern.. 

Rengöring sen var det bara att köra igen. Detta var efter ett extremt eftersök, att skjuta fjädern rostig känns hart när omöjligt..?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Driftssäkert kan som sagt vara att det alltid smäller även vid taskig anläggning och lätta laddningar. Då är gasopererat ofta bättre. 

Jag förstår att de som inte tycker om vapenvård hellre använder rekylopererat. Det är en stor anledning även för mig. :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Så ni tror att det är ett vettigt köp då? Såklart måste man ju fara å klämma på den innan man bestämmer sig till 100% att DEN HÄR SKA JAG HA!:P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 11/15/2017 at 18:47 Hellhunter sa:

Alltså vad är bättre tycker ni, gas eller rekylomladdning?

Skit i konstruktionen, gå på hur den är gjord....... Det spelar långt större roll.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 16 november 2017 at 12:25 Hipshot sa:

Det hände faktiskt en gång med Centron!! En vecka efter ett eftersök, de var mer sjöslag med 6 blöta hundar i båten, så fick jag problem med Centron. Sköt lerduvor och jag tror jag fick iväg en halv ask plugg sen började det komma bruna dammoln ur slutstycket vid omladdningen. Därefter fick jag iväg 3 dubbléer till men sen hängde sig systemet faktiskt..  Saltvatten i rekylfjädern.. 

Rengöring sen var det bara att köra igen. Detta var efter ett extremt eftersök, att skjuta fjädern rostig känns hart när omöjligt..?

Förvarat bössan stående på kolven ???    

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago Hipshot sa:

Jo men detta var nog mer saltvattnets fel och att man sköt med bössan trots att den var full av vatten..

Det klarar dom, men inte osmorda under sådana förhållanden.  Det stänker vatten ur bössan  ibland när jag jagar i hårt regn, eller om hunn skakat av sig ALLT vatten just på bössan efter en apport. 

Kromade lopp , rostfritt , Alu gör förvisso saker enklare,  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago Hipshot sa:

Jo men detta var nog mer saltvattnets fel och att man sköt med bössan trots att den var full av vatten..

Ankjägarens lott. Först duschar man hunden, sedan duschar man bössan. Sist duschar man själv..... 

Att skjuta med vatten i skrälle gör inget, men den måste duschas av efteråt.

T

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var och klämde på affinityn idag

Min reaktion=:wub:

Bössan passade perfekt till 100% den kände alltså allmänt bra!

Fast den jag kände på var en höger men dom kunna ta in en vänster^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...