Hoppa till innehåll

Dubbelstudsare att ha eller inte ha!?


Finn Inge Vidare

Recommended Posts

2 hours ago Finn Inge Vidare sa:

En fråga till dig pmt.

Du skrev i VT om din DS i kaliber 375 H&H  har du inte funnit någon annan DS med för dig mer lämpligare kaliber som du velat ha eller har din Österrikare "Det" !

Jo, en Sauer bock, lättviktare i 9,3x74R gjord 1933..... Stod på HH i Köpenhamn. Den föll lika väl i anlägget som min Sodia även om kolven var för låg. Men vi hann inte förhandla klart innan den såldes..... Men visst det var lite "samma sak" - en flämtning klenare kaliber, ett hekto lättare och lite mer diskret gravyr. Men väldigt mycket samarbete sak. 

Det jag egentligen ska ha, och som det lär bli någon gång, är en brittisk SvS i 303. Men de växer inte på träd, och de som hittills visst sig har varit för hårt renoverade eller helt fel prissatta. 

Grejen är ju att min Sodia passar så okristligt bra...... Då sjunker liksom sökviljan. Och ska det bytas ska det bytas upp, inte ner. Så det räcker liksom inte med att det blir en brittisk SvS i 303 - den måste vara bättre med, vilket skär ner urvalet en hel del. 

T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago pmt sa:

Jo, en Sauer bock, lättviktare i 9,3x74R gjord 1933..... Stod på HH i Köpenhamn. Den föll lika väl i anlägget som min Sodia även om kolven var för låg. Men vi hann inte förhandla klart innan den såldes..... Men visst det var lite "samma sak" - en flämtning klenare kaliber, ett hekto lättare och lite mer diskret gravyr. Men väldigt mycket samarbete sak. 

Det jag egentligen ska ha, och som det lär bli någon gång, är en brittisk SvS i 303. Men de växer inte på träd, och de som hittills visst sig har varit för hårt renoverade eller helt fel prissatta. 

Grejen är ju att min Sodia passar så okristligt bra...... Då sjunker liksom sökviljan. Och ska det bytas ska det bytas upp, inte ner. Så det räcker liksom inte med att det blir en brittisk SvS i 303 - den måste vara bättre med, vilket skär ner urvalet en hel del. 

T

Dessutom lär väl en 303 ge varken fler vilt, kortare flykt eller mindre handladdningsbestyr.

Jag röstar för Sodian...

Om inte annat så för att slippa tråkiga dödsök.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago sidelock sa:

Dessutom lär väl en 303 ge varken fler vilt, kortare flykt eller mindre handladdningsbestyr.

Jag röstar för Sodian...

Om inte annat så för att slippa tråkiga dödsök.

Men den är avgjort snyggare...... 

T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago pmt sa:

Jo, en Sauer bock, lättviktare i 9,3x74R gjord 1933..... Stod på HH i Köpenhamn. Den föll lika väl i anlägget som min Sodia även om kolven var för låg. Men vi hann inte förhandla klart innan den såldes..... Men visst det var lite "samma sak" - en flämtning klenare kaliber, ett hekto lättare och lite mer diskret gravyr. Men väldigt mycket samarbete sak. 

Det jag egentligen ska ha, och som det lär bli någon gång, är en brittisk SvS i 303. Men de växer inte på träd, och de som hittills visst sig har varit för hårt renoverade eller helt fel prissatta. 

Grejen är ju att min Sodia passar så okristligt bra...... Då sjunker liksom sökviljan. Och ska det bytas ska det bytas upp, inte ner. Så det räcker liksom inte med att det blir en brittisk SvS i 303 - den måste vara bättre med, vilket skär ner urvalet en hel del. 

T

Ja du pmt jag säger till dig som jag säger till jägare som misströstar över att viltet som visar sig inte är skjutbara för dagen.

Så länge du får djur på skjutbart avstånd, kommer fler chanser.

För dig pmt letar du så finner du din dröm DS en vacker dag.

Tack för berättelsen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago sidelock sa:

Dessutom lär väl en 303 ge varken fler vilt, kortare flykt eller mindre handladdningsbestyr.

Jag röstar för Sodian...

Om inte annat så för att slippa tråkiga dödsök.

Sidelock ibland är kärleken blind, ibland ser man inte problemen med kärleken.

Är man en duktig skytt tror jag inte en 303a är några problem över huvudtaget.

En vacker DS kan nog bräcka det mesta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago pmt sa:

Men den är avgjort snyggare...... 

T

Tror dig på ditt ord pmt.

Problemen är väl pengapåsen som ska fram för att bli ägare till en engelsk skönhet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu har jag en dsd då.

merkel tror den heter 961L, kaliber 8x57irs och 20

vill säga att den är smidig som få och som hundförare ett bra vapen

Jag jagar ju med tysk så det blir ju rådjur till 50%

 

ibland tar jag vanliga drillingen 20-20-7x57r

på dsd har jag öppna rm och en swarre 1-6x24 i svängmontage, den vanliga drollingen en aimpoiny micro

 

nöjd med båda förutom med dsd , där man ej kan kludda med olika kulor:):)

 

men åker till polen på grisjakt snart då tar jag med r8an 308

 

vet ej om detta gav något men iallafall

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Finn Inge Vidare sa:

För dig pmt letar du så finner du din dröm DS en vacker dag.

Tack för berättelsen!

Jag har ett rätt osentmentalt synsätt - det kan alltid bli bättre. Helt enkelt för att jag inte vill erkänna perfektion. Det handlar bara om att testa fler bössor så nog fan hittas nått bättre, hoppas jag. 

Så jag har "min" dubbelstudsare, intill dess att nått bättre dyker upp. Precis som för resten av mina vapen - de är "mina" just nu, imorgon är en annan dag. 

T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det bevisar väl bara att vissa dubbelstudsare är som kvinnor, det är oftast inte den som man tänkte sig från början men desto mer som man klämmer på dem desto bättre känns det och desto mindre benägen är man att byta.

Så visst så kan man vara förtjust i en Sodia, även jag kan ibland drömma om mitt ex, frk Krieghoff som var liten och nätt.

Så ni som letar DS skall inte hänga upp er för mycket på kaliber och tillverkare.

 

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago ozzian sa:

Hej

Nu har jag en dsd då.

merkel tror den heter 961L, kaliber 8x57irs och 20

vill säga att den är smidig som få och som hundförare ett bra vapen

Jag jagar ju med tysk så det blir ju rådjur till 50%

 

Tack för din berättelse ozzian:)

Det där med en DSD var ett annat uppslag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan någon tala om Rottweil, modell 85DB är en Heym och kvaliteten på dessa vapen.

Är kanske med bayerska alpbackar inte den sexigaste DS men tyskarna har ju det...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Den dag jag vinner miljoner på lotto ska jag visa min nyrika omdömeslöshet genom att köpa en alldeles för dyr i alldeles för kraftfull kaliber.

Bara för att ha ägt en...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv skulle jag nog välja en i 8x57jrs då den känns som en perfekt kombination av effekt och rekyl och borde vara optimal för att säkerställa ett så snabbt andraskott som möjligt. Det och smidigheten är det som nu fått mig att fastna för vapentypen...samt att de kan vara galet snygga...och riktigt klassiska, vilket vapenromantikern i mig lockas av. B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det roligaste med en DS är att få licensen- och stå framför hallspegeln med den och beundra hur snygg man är med den. Efter att ha jagat med den en höst tänker man (jag) " och vad i all sin tid skulle du ha den till"?

Och sen står den i skåpet...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Dansken sa:

Det roligaste med en DS är att få licensen- och stå framför hallspegeln med den och beundra hur snygg man är med den. Efter att ha jagat med den en höst tänker man (jag) " och vad i all sin tid skulle du ha den till"?

Och sen står den i skåpet...

Aj f**n, är det verkligen så illa...?! Vad är det som gör att den inte får följa med ut i skogen längre?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

41 minutes ago JohanL73 sa:

Den dag jag vinner miljoner på lotto ska jag visa min nyrika omdömeslöshet genom att köpa en alldeles för dyr i alldeles för kraftfull kaliber.

Bara för att ha ägt en...

Har tidigare tänkt i de banorna också men så började jag fundera, drevjakt och DS hmmm!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago Dansken sa:

Det roligaste med en DS är att få licensen- och stå framför hallspegeln med den och beundra hur snygg man är med den. Efter att ha jagat med den en höst tänker man (jag) " och vad i all sin tid skulle du ha den till"?

Och sen står den i skåpet...

Det där Dansken betyder att (om jag får förstås) gärna kommer över en dag (om den statsanställde har tid förstås) och tittar på dig hur snygg du är med din DSB)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har haft två Valmet 412s med dubbelstudsarpipor. Den ena i 308w (ångrar att jag sålde) och den andra i 9,3x74r. Båda har skjutit bra. 308:an till och med väldigt bra. För att vara en dubbelstudsare var värmespridningen låg, även om det inte är ett vapen för mängdskytte.

9,3:an blev varm fortare och där föll det för min del till sist på att det inte finns jaktmatch för övningen. Och jag vill öva med det vapen jag jagar med. Och dra iväg en ask jaktammo i 9,3 svider i plånkan. Jag köpte en billig repeter för övningen men tyckte det kändes skit att inte öva med samma vapen som jag jagar. Slutade med att jag sålde dubbeln och har kvar repetern. Mest av ekonomiska själ dock. 

Summa: Repeter är praktiskt och smidigt men jäkligt mycket tristare. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ägt flertalet DS som fått gått vidare, men nu har jag en keeper även om kärleken tagit tid för att få att blomma. Har en Heym 26B vänster i 8x57irs. Kostar inte mer ny än en R8, väger ren 2,85kg.

Man måste acceptera att ett nytt vapen tar tid att vänja sig med, för att lyckas måste du misslyckas ett par gånger dvs skjuta dåliga skott. Många tappar förtroendet för vapen man bommar med och byter, felet är väldigt sällan vapnets vilket jag motvilligt accepterat vid 44 års ålder.:rolleyes:

Det tar längre tid att vänja sig med en ds, du bör ladda själv för att få en dräglig skytteekonomi och kanske hitta samskjutarrecept. Tillika så passar inte vapnet att på skyttebion skjuta 100 smällar på en timme, något som boostar självförtroendet hos många på gott och ibland på ont.

Nu tror jag att jag skjutit mellan 30 och 40 vilt med denna, i huvudsak gris på 0-50 meters håll för egen hund. Nackdelen är avsaknad av dämpare men fördelarna överväger detta.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago Dansken sa:

Det roligaste med en DS är att få licensen- och stå framför hallspegeln med den och beundra hur snygg man är med den. Efter att ha jagat med den en höst tänker man (jag) " och vad i all sin tid skulle du ha den till"?

Och sen står den i skåpet...

Precis så är det!!! Har till och med gjort om misstaget!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...