Hoppa till innehåll

tumla hylsor??


Erik Sundberg

Recommended Posts

Jag läser i många inlägg om att man nu har tumlat hylsorna inför handladdning..

Vad innebär det och varför gör man det?

#Nybörjare, #rudis, #newbee, #fattaringenting :unsure::wacko:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tumlar inte. Jag har provat nån gång med rengöringsmedel och vatten, sen torka hylsorna på en plåt i ugnen. Det funkar okey. De två sista gångerna jag laddar en hylsa brukar de vara rätt solkiga. Brukar gå fint att ladda dem iaf 4 ggr utan att göra rent dem. Jag kör ner en borste i hylshalsen och blåser ur hylsan innan jag trimmar den och sen gör jag rent hålet där tändhatten ska sitta med ett verktyg ämnat för detta varje gång jag laddar. Nu är jag ingen expert men det har funkat bra åt mig.

Ska du börja ladda? Köp ladeboken nr7. Där står allting.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago millen sa:

Riskerar  eventuell smuts vara dåligt för krutetets hållbarhet  i hylsan? Fett ska ju vara dåligt för tändsatsen i tändhatten. 

Om smutset/sotet är torrt, vilket mitt varit, har det inte påverkat mina patroner iaf.

Fettet ska inte ha nån inverkan på krutet vad jag förstått, det handlar snarare om att fettet kan klabba igen och hindra tändhattens krut från att antända krutet i hylsan. Om fettet hade påverkat krutet borde patronen inte funka som den ska när man smörjer in kulan eller hylshalsen för att underlätta isättningen. Fettet kommer ju åt krutet bakpå kulan bla.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag bryr mig inte. Skjuter upp allt jag laddat ganska omgående. Ska man lagra längre tid kanske det finns anledning, eller om man jagar absolut precision. 

Var tvungen att lägga till:
Det förutsätter att hylsorna är rena från sand, jord och annan smuts.

Redigerad med JohanL73
Tillägg
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror på var hylsorna har varit. Har jag plockat dom från sandbacken på skjutbanan och dom är fulla med sand o skit eller om jag helt enkelt inte vet så får dom åka vattenkarusell. Sand o liknande sliter både på vapen o laddverktyg.

En "snabb" omgång för att få loss det mesta, sen kan man deprima. Efter det så åker dom några timmar till så är det skinande rent både ut o invändigt.

Jag kör med våttrumling med rostfri media för övrigt. Det tråkiga är väl väntan på att det ska torka, men det handlar mest om planering. Kan köra några kilo hylsor åt gången i trumlaren så man får tvätta upp ett lager så man har. 

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...