Hoppa till innehåll

Jägarexamen skjutbana


Stainless steel

Recommended Posts

Har gjort teoridelen på jägarexamen för runt en månad sen. Men sen har resa och mycket annat kommit i vägen och nu när jag tittar så kan jag inte hitta någon skjutbana runt Gävle som har öppet fortfarande. Så jag undrar finns det några skjutbanor öppna runt Gävle eller Uppsala som man kan göra dom praktiska delarna på fortfarande? Och om ni undrar varför jag vill göra det nu är det för att jag fyller 18 år snart och vill helst vara färdig med det då.

Sen tänkte jag även fråga om ni vet om det går att få en 6.5x55 på klass 2 licens?

Hittade ingen bättre del av forumet att lägga detta så mod får gärna flytta det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Flintbüchse sa:

Varför ska du begränsa bössan till klass 2?

Tror inte att jag kommer hinna med högviltprovet nu på hösten och kommer då kunna göra det tidigast på våren när skjutbanorna öppnar igen. Sedan så spelar det ingen vad som står på licensen det är inte vad som gäller utan skjuter jag klass ett  ammunition och har klass 1 behörighet så är det ok att skjuta klass 1 vilt med den titta bara på 30-30 som är klass 2 standard men den kan laddas för klass 1 och man får skjuta klass 1 vilt då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

9 minutes ago Stainless steel sa:

och har klass 1 behörighet

Det får du ju bara genom att skjuta högviltsprovet?

Får man skjuta klass ett-vilt med klass-två reggade vapen oavsett? Får man jaga klass ett-vilt utan att ha gjort högviltsprovet? Isf kan ju alla göra så för att lättare klara examen. Känns som du är ute och cyklar lite.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att få en 6,5x55 på klass 2 licens är nog bara att glömma.

Vad du däremot kan göra är att kolla upp skjutbiografer då vissa är godkända för högvilt och dom är öppna även på vintern.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago TekDr sa:

Att få en 6,5x55 på klass 2 licens är nog bara att glömma.

Vad du däremot kan göra är att kolla upp skjutbiografer då vissa är godkända för högvilt och dom är öppna även på vintern.

Ska göra hagel sen grund för kula och högvilt om jag hinner om det går att hitta någon öppen skjutbana. Borde inte det gå med en m/96 dom ska inte skjuta klass 1 eller med motiveringen att den ska användas till rådjur.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Handläggaren lär med största sannolikhet kolla i sina listor från NVV och se att 6,5x55 listas som klass1 och sen se att du inte har högviltsdelen och därefter ge avslag. 

Att du skiver att du bara ska jaga rådjur på en motivering lär de knappast godkänna annars skulle alla kunna ta den slamkryparen genom systemet.

Så se till att ha högvilt om du vill ha en klass 1 bössa annars köp en 222:a eller dylikt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ok. Men nu åter till ämnet vet ni av någon skjutbana relativt nära Gävle kanske till och med ner till Stockholm som fortfarande har öppet och man kan avlägga hagel och kulproven på?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla med klubbarna en del kan genomföra prov utanför ordinarie öppettider. Här nere så är ordinarie öppettider på banorna ofta efter semestern men examensprov förekommer under andra tider också

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja men tyvärr så är nog ingen annan i familjen så glada på att kliva upp 5 på morgonen för att köra mig dit. Sen skulle jag vilja få in lite övning var ett tag sen jag sköt och då gick det bra med hagel och kula men det var ett tag sen. Så ultimata vore väl att åka dit dagen innan skjuta lite övernatta sen skjuta dagen efter och sen åka hem. Någon som känner sig manad? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago Jr_Moberg sa:

Huntyard på Arlanda har en skjutbiograf. Där kan du säkert skjuta älgbana där. Kolla med dem. 

Hjälper inte när jag inte ens har gjort grund kula eller hagel. Kan man göra grund kula på skjutbiograf borde väl vara ok eller har dom bara fått igenom älgbana?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Stainless steel sa:

Ja men tyvärr så är nog ingen annan i familjen så glada på att kliva upp 5 på morgonen för att köra mig dit. Sen skulle jag vilja få in lite övning var ett tag sen jag sköt och då gick det bra med hagel och kula men det var ett tag sen. Så ultimata vore väl att åka dit dagen innan skjuta lite övernatta sen skjuta dagen efter och sen åka hem. Någon som känner sig manad? 

Vad gäller tidig morgon så kan det kanske gå att lösa. Banan är bokad till 14:00 och i den lilla kontakt jag haft med dom har alla jag pratat med där varit väldigt tillmötesgående så om du ringer och pratar med dom så behöver du säkert inte vara där i ottan.

Det är ju dock lite långt hur som helst och övning är också en annan fråga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra det att dom verkar flexibla såg även att det fanns nästa månad om det inte funkar nu. Övningen kanske jag kan ta och lösa ska kolla om det går att lösa här med en vän.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej , allihopa 

Jag är ny på forum , så jag ska presentera mig lite inan jag ställa min fråga.

Jag heter Vladan , kommer från Serbien , där jag har  varit jägare i 20 år nu. Nu håller jag på att göra svenska jägarexamen och hoppas att jag kommer att bli en svenska jägare , jag är klar med teoretiska prov och grundprov kulvapen  .
Förra tisdag skjutade jag på älgbanan. Det gick inte så bra .

Så jag tänkte  fråga , är det någon som kan förklara mig den lappan på bilden som skickar jag till?

Tack

60886063_364205980884214_1720985565781819392_n.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet!
Tänkte att nån som kanske är funktionär på nån skjutbana skulle svara, men så här tolkar jag det:

Serie1: 
Du har skjutit alla  träff och totalt 20 poäng

Serie 2:
Du har träff på första stillastående. Bom på första löpande. Bom på andra stillastående och träff på andra löpande.

Serie 3:
Träff på första stillastående, träff på första löpande, bom på andra stillastående och träff på andra löpande.

5* betyder antagligen "fem etta" dvs träff i innersta ringen.

På jägarexamen räknas inga poäng utan bara träff eller bom. Du får skjuta max 9 serier och i 3 serier måste alla skotten vara träff.

Lycka till med din jägarexamen! 

 

älgbana.jpg

Älg nya träffområdet 2017-960x600.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

0 betyder säkert att du är inom träffområdet, men utanför poäng ringarna skulle jag gissa.,

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Galne sa:

0 betyder säkert att du är inom träffområdet, men utanför poäng ringarna skulle jag gissa.,

Det brukar väl skrivas som "T" i protokollen?
Tänker det är konstigt med sista kolumnen om det skulle vara som du säger. Det borde stå "1" där då om det var träff utan poäng?

Nåja, nu killgissar jag lite... :)

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror på vilket system som används megalink som min bana kör så är 0 bom * är träff utanför poängskalan 

Pilen efter första siffran är en fingervisning vart skottet tog jämfört med mittpunkten vissa system visar också hur långt ifrån mitten man är 

Så 6 är en ren tavelmiss  

7 är låg vänster om "punkten" 

11 är rakt vänster om "punkten" 

Nåt mer du undrar över? 

 

PS slappna av första serien är kanon bommarna misstänker jag är slarv i samband med stress  antar att du såg skärmen eller att skjutledaren ropade ut bommarna brukar bli så då 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...