Hoppa till innehåll

https://www.Reservdelar24.SE

Kevno

Ny på Handladdning av buck och slug

Recommended Posts

Kevno

Som rubriken säger så vill jag börja handladda hagel för dynamiskt skytte.

Någon i Stockholms område som kan vara till hjälp? :)

Kanske kan någon sälja lite komponenter såsom hylsor o wads.

Tänkte låna en klubbkamrats lyman 525 gjutblock o gjuta några hundra kulor för att sedan testa ladda dessa.

Skulle uppskatta all hjälp jag kan få så man inte gör något dumt o farligt :(

/Kev

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Kevno

Ingen i Stockholms område som sysslar med handladdning av hagel? :(

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot

Lugn Bara lugn !   Jag kan flyga ner dig , är på skäret och jagar nu 

jag bor i sthlm förexten 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot
1 hour ago Kevno sa:

Ingen i Stockholms område som sysslar med handladdning av hagel? :(

Vi är några stycken i sthlm , förmodligen fler för alla ger sig inte till känna .  Hur långt har du kommit förutom att gjuta 525 lyman ? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Kevno
1 hour ago culot sa:

Vi är några stycken i sthlm , förmodligen fler för alla ger sig inte till känna .  Hur långt har du kommit förutom att gjuta 525 lyman ? 

Jadu har inte ens kommit fram till gjutningen än. Vill gärna köpa komponenterna innan ja kan börja ladda.

Som sagt en polare har en tång som han hade inte använt på ett bra tag. Och en annan som har en gjut gryta som ja ska ha tillgång till nångång i framtiden. Det verkar som att han har en hel del o göra o har inte tid me mig just nu. :(

så ja tänkte ja skulle köpa hylsor me tändhatt i o förladdningar som passar lymans kula. O sedan innan har jag N320 då jag laddar 9mm med.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Kevno
1 hour ago culot sa:

Lugn Bara lugn !   Jag kan flyga ner dig , är på skäret och jagar nu 

jag bor i sthlm förexten 

Det låter bra de. hoppas att det går bra

med jakten. :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot
5 hours ago Kevno sa:

Jadu har inte ens kommit fram till gjutningen än. Vill gärna köpa komponenterna innan ja kan börja ladda.

Som sagt en polare har en tång som han hade inte använt på ett bra tag. Och en annan som har en gjut gryta som ja ska ha tillgång till nångång i framtiden. Det verkar som att han har en hel del o göra o har inte tid me mig just nu. :(

så ja tänkte ja skulle köpa hylsor me tändhatt i o förladdningar som passar lymans kula. O sedan innan har jag N320 då jag laddar 9mm med.

320 är lite snabbt för en så tung sabot som Lyman 525 , men kan nog funka till buck .

/P

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Kevno
7 hours ago culot sa:

320 är lite snabbt för en så tung sabot som Lyman 525 , men kan nog funka till buck .

/P

Okej, ska man då använda 340 eller lovex. Jag tror kruttunnan i Järfälla säljer Lovex.

/K

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot
2 hours ago Kevno sa:

Okej, ska man då använda 340 eller lovex. Jag tror kruttunnan i Järfälla säljer Lovex.

/K

340 ska gå bra till 525 lyman 

lovex har jag ingen koll på men de trögare för hagel borde funka . Du bör skaffa en bra slug crimper , jag kör med Pal C-4 fr siarm , dom brukar ha tillbud på vissa hylsor. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Kevno
3 hours ago culot sa:

340 ska gå bra till 525 lyman 

lovex har jag ingen koll på men de trögare för hagel borde funka . Du bör skaffa en bra slug crimper , jag kör med Pal C-4 fr siarm , dom brukar ha tillbud på vissa hylsor. 

Oki vilka hylsor ska man köpa? Har du möjlighet o sälja nära så ja kan prova? :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot
3 hours ago Kevno sa:

Oki vilka hylsor ska man köpa? Har du möjlighet o sälja nära så ja kan prova? :)

Du måste ändå ha en crimper  då köper du hylsor på samma gång och förladdningar 

Z2M18 elr 21 brukar funka bra till  Lyman 525 ,   VV krut har låg volym än tex Vectan 

A0 och A1 . Du köper billiga hylsor 12/70 med stark tändhatt 616 typ.

siarm brukar ha 2000 -2500 pack av sk " end of production "  

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Kevno
51 minutes ago culot sa:

Du måste ändå ha en crimper  då köper du hylsor på samma gång och förladdningar 

Z2M18 elr 21 brukar funka bra till  Lyman 525 ,   VV krut har låg volym än tex Vectan 

A0 och A1 . Du köper billiga hylsor 12/70 med stark tändhatt 616 typ.

siarm brukar ha 2000 -2500 pack av sk " end of production "  

Kollade på Siams hemsida. Varken förladdningarna elr rull krimpen finns hemma. Hur skulle det påverka om man hade stjärnstukning istället för rull?

/K

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
fredde_fmj

Vad ska du ladda till för hagel IPSC?

Pump, halvis eller banan mag halvis? 

Finns lite tips i ämnet på grannkanalen om du letar dig till hagelladdningsdelen.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Kevno
22 minutes ago fredde_fmj sa:

Vad ska du ladda till för hagel IPSC?

Pump, halvis eller banan mag halvis? 

Finns lite tips i ämnet på grannkanalen om du letar dig till hagelladdningsdelen.

Yes, IPSC med Benelli M2. =)
Det är lite svårt och hitta vilka exakta komponenter man behövde och laddata osv :(

OAL, hur ska man veta om hur man ska crimpa med en borrmaskin osv.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot
9 hours ago Kevno sa:

Yes, IPSC med Benelli M2. =)
Det är lite svårt och hitta vilka exakta komponenter man behövde och laddata osv :(

OAL, hur ska man veta om hur man ska crimpa med en borrmaskin osv.

Dom har flera märken av Slug crimper , Pal c-4 råkar vara rätt prisvärd så jag föreslog den , OMV , Gaep  C&P likaså har .

Antingen rullar du ner med typ bänkborr , viktigast är att du kan montera ett stopp ,  du behöver T-1 hylsa  med tändhatt 

616, Piston -G e dyl  , Förladdning  som funkar för 525 är Z2M18 & 21   rulla ner till 59mm ca  Vectan A0 kan du ladda 1,90-2,20gram 

beroende på hur macho du är ( Mer Fart = mer rekyl )  Buck kan du ladda i stålförladdningar Jag har testat m 8 st 7,4mm och stjärnstukat.

Krutet var A1 , Tror jag lagt upp lite om det på grannkanalen....  allt är lite svårt i början, men tar du till dig de råd du får och läser i de trådar som handlar om det du söker så får du en rätt bra inblick, det är inte speciellt svårt rent tekniskt  men det kräver lite investeringar.

En mycket bra prisvärd  press är OMV smart  titta på omv.it där finns även alla crimper du behöver , Stefano som äger fabriken är 

Mkt trevlig och du kan handla direkt via paypal eller  IBAN.

/ P

/ P

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
fredde_fmj
23 hours ago Kevno sa:

/K

Kruttunnan har iaf tändhattar hagel från Fiocchi, det går att få saker från både Staffans, Vildsvin och Sportec om du lite tålamod.

F&K Sport säljer Vectan krut men inte tändhattar hagel, som Culoten skriver är det skralt med Lovex ladd data till slugladdning. Synd för krutet är ganska lättillgängligt för pistolskyttar.

Isf tror jag att det är lättare att hitta krut från VV, Culoten skriver på grannkanalen om ett recept för Lyman 525 med VV krut men det får komma från han själv isf. Du som tänkte ladda till M2 kanske inte heller behöver full sprutt på diabolen heller, däremot behöver de som skjuter halvis med banan mag mera fjong i laddningen för att deras redskap ska ladda om på banan.

Undrar om Culoten kan tänka sig plockhylsor från trapen, skeet med T1 hylsa? För isf så kommer du förmodligen igång lite lättare fortare med handladdning hagel istf förprimade hylsor.

När du kommit lite längre i tankarna, har du tillgång till någon chronograf så du kan mäta Vo?
Det har med din faktor du behöver hålla eller ligga över för IPSC.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Kevno
1 hour ago culot sa:

Dom har flera märken av Slug crimper , Pal c-4 råkar vara rätt prisvärd så jag föreslog den , OMV , Gaep  C&P likaså har .

Antingen rullar du ner med typ bänkborr , viktigast är att du kan montera ett stopp ,  du behöver T-1 hylsa  med tändhatt 

616, Piston -G e dyl  , Förladdning  som funkar för 525 är Z2M18 & 21   rulla ner till 59mm ca  Vectan A0 kan du ladda 1,90-2,20gram 

beroende på hur macho du är ( Mer Fart = mer rekyl )  Buck kan du ladda i stålförladdningar Jag har testat m 8 st 7,4mm och stjärnstukat.

Krutet var A1 , Tror jag lagt upp lite om det på grannkanalen....  allt är lite svårt i början, men tar du till dig de råd du får och läser i de trådar som handlar om det du söker så får du en rätt bra inblick, det är inte speciellt svårt rent tekniskt  men det kräver lite investeringar.

En mycket bra prisvärd  press är OMV smart  titta på omv.it där finns även alla crimper du behöver , Stefano som äger fabriken är 

Mkt trevlig och du kan handla direkt via paypal eller  IBAN.

/ P

/ P

Först och främst tack till alla tips. =)

Vad är det som skiljer sig T1 från T2 o T3? Vissa säger använd t2.

Jag tog kontakt med omv och fick en prislista på deras pressar. Jag tyckte det kanske inte finns nån mening att köpa en så dyr manick om det visar sig att det är inget för mig. Tänkte börja med den vanliga crimpen från siam o sen hur långt jag kommer med det.

De hylsorna som säljes i 2000 pack, står det att dem har inte passerat igenom någon kvalitetskontroll. Är det något man behöver oroa sig över?

/K

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Kevno
33 minutes ago fredde_fmj sa:

Kruttunnan har iaf tändhattar hagel från Fiocchi, det går att få saker från både Staffans, Vildsvin och Sportec om du lite tålamod.

F&K Sport säljer Vectan krut men inte tändhattar hagel, som Culoten skriver är det skralt med Lovex ladd data till slugladdning. Synd för krutet är ganska lättillgängligt för pistolskyttar.

Isf tror jag att det är lättare att hitta krut från VV, Culoten skriver på grannkanalen om ett recept för Lyman 525 med VV krut men det får komma från han själv isf. Du som tänkte ladda till M2 kanske inte heller behöver full sprutt på diabolen heller, däremot behöver de som skjuter halvis med banan mag mera fjong i laddningen för att deras redskap ska ladda om på banan.

Undrar om Culoten kan tänka sig plockhylsor från trapen, skeet med T1 hylsa? För isf så kommer du förmodligen igång lite lättare fortare med handladdning hagel istf förprimade hylsor.

När du kommit lite längre i tankarna, har du tillgång till någon chronograf så du kan mäta Vo?
Det har med din faktor du behöver hålla eller ligga över för IPSC.

Jupp, jag har jättenära till kruttunnan. Men som sagt min tanke är att köpa hylsor som är primade o klara så man inte lägger alldeles för mkt tid på detta. :)

Det enda som jag behöver ha tillgång till är en rull crimp. Tänkte beställa en sån så fort siam har på lager.

hade hoppats att någon i Stockholms område som kunde sälja typ 200st hylsor samt förladdningar så jag kan bara testa o seom detta är något för mig.

Chrono har jag tillgång.

Vad tycker ni om att gjuta lyman slugs med endast blyvikter? Blir dem för hårda?

/Kev

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jr_Moberg

Hej. 

Jag har en OMV rullcrimp för slug som du kan få låna av mig om du vill komma igång. Siarm.com har varit lite osäkra med leveranser senaste tiden. 

Eventuellt har jag en del förladdningar du kan få köpa. Ska kolla vad jag har i källaren ikväll. 

Skicka ett PM med kontaktuppgifter så hör jag av mig till dig.

Vänligen Anders

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot
6 hours ago Kevno sa:

Jag tog kontakt med omv och fick en prislista på deras pressar. Jag tyckte det kanske inte finns nån mening att köpa en så dyr manick om det visar sig att det är inget för mig. Tänkte börja med den vanliga crimpen från siam o sen hur långt jag kommer med det.

De hylsorna som säljes i 2000 pack, står det att dem har inte passerat igenom någon kvalitetskontroll. Är det något man behöver oroa sig över?

/K

T1-2-3-4 alla är lika inuti , bara hljd på culoten som skiljer , det som är viktigt är att dom är  70mm  och vilken tändhatt

End of production brukar vara bra hylsor oftast fiocchi 616 , men dom måste skriva så för dom är inte kollade däremot skitbilliga.

och det går ju åt lite poletter i ditt skytte eller hur ?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot
6 hours ago Kevno sa:

Jupp, jag har jättenära till kruttunnan. Men som sagt min tanke är att köpa hylsor som är primade o klara så man inte lägger alldeles för mkt tid på detta. :)

Det enda som jag behöver ha tillgång till är en rull crimp. Tänkte beställa en sån så fort siam har på lager.

hade hoppats att någon i Stockholms område som kunde sälja typ 200st hylsor samt förladdningar så jag kan bara testa o seom detta är något för mig.

Chrono har jag tillgång.

Vad tycker ni om att gjuta lyman slugs med endast blyvikter? Blir dem för hårda?

/Kev

Dom blir hårda !   vad jag hört iaf , men det kan andra svara bättre på 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot
9 hours ago Kevno sa:

/K

Du lär få igen merparten av pengarna om du säljer den, 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MagnusN

Skynda så säljer jr_moberg ett kit för slugg på robsoft. Misstänker att jag varit ägare till vissa av grejerna.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jr_Moberg

Stämmer bra Magnus. 

En del av Lyman-sluggarna kommer från dig. Jakttillfällena med uteslutande slug på mina jaktmarker är ytterst få. Så de får gå vidare till nån som har användning för dem. Eller så får de ligga till sig som blyreserv i min källare, jag tänkte börja skjuta svartkrut i ålders höst. :-)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
knappåsarn

om du menar balanseringsvikter så är dem alldeles för hårda i fall man skjuter dom genom något annat än cylinder borrning.

du behöver heller inte något annat än rent bly till slug då dom ligger i sin förladdning och aldrig får kontakt med pipan.

hade jag bott närmare dig hade jag gärna bytt till mig vikter mot mjukbly, men det borde finnas fler kulgjutare i din närhet som gärna gör det samma.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.