Hoppa till innehåll

Buksprätt på blad från Seved


Älgflugornas Herre

Recommended Posts

Satte du dit något mellanilägg mellan skalorna och knivskaftet också? Tänker på att garvsyran i eken kan gå hårt åt metallen med tiden...!?

För övrigt så,spännande att höra om erfarenheter av lite andra lösningar! :thumbsup:

Sen ser jag fram emot en presentation och test av nya Bark River Bowiekniven! :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 11/18/2017 at 21:39 Holz sa:

Satte du dit något mellanilägg mellan skalorna och knivskaftet också? Tänker på att garvsyran i eken kan gå hårt åt metallen med tiden...!?

För övrigt så,spännande att höra om erfarenheter av lite andra lösningar! :thumbsup:

Nej, jag valde utan mellanlägg däremot finns där massor med epoxilim. Hoppas det räcker. Å andra sidan, innan garvsyran hunnit verka så har jag nog hunnit byta buksprätt både två och tre gånger... Känner mig själv allt för väl...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 11/18/2017 at 21:39 Holz sa:

Sen ser jag fram emot en presentation och test av nya Bark River Bowiekniven! :wub:

Det kommer. Men överlag så är den väldigt lik Fällkniven NL Odin, med den skillnaden att det saknas hål för fånglina vilket är lite synd. Slipningen är ungefär densamma (konvex). Stålet skiljer rejält, FK är lam vg 10 medan BRKT är i verktygsstålet A2 (vilket jag anser räcker). Priset är mindre än hälften av vad en FK kostar. Kort sagt liknande prestanda men mer bang for the buck. 

http://lipoptena.blogspot.se/2016/07/test-fallkniven-odin.html

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 11/18/2017 at 21:28 strävhår sa:

Before and after, fast tvärsom. 

Jo, det blev lite fel ordning där. Borde kanske haft med en bild på bladet före skaftning med... Men det finner man på Seveds hemsida, scrolla ner en bra bit:

http://www.sevedsknivar.se/Knivblad/Swe/

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Bonnjohan sa:

Kan någon förklara poängen med buksprätt, en vanlig kniv gör väl samma jobb.

 

eftersom du inte har en skarp spets så kan du snabbt öppna buken med den utan att riskera att punktera nåt olämpligt funkar även att snabbt skära upp skinnet på tex benen

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var med och "designade"  det bladet, samtidigt som han gjorde mina stickknivar ( jag ritade hur jag ville ha dom och han gjorde dom i Elmax).

Översta är första prototypen i kolstål, mellan en som jag skafftade för någon vecka sedan och den understa är den jag har använt flitigt, senast idag...

2017_1112_15123300-01.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dagen då "sigge klant" skär hål på vomen så kommer du också förespråka buköppnare 

Jag kör alltid buköppnare på djur som ska delas med andra helt egna typ hälften av gångerna fast det sitter en på jaktkniven men alltid när jag flår 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...