Hoppa till innehåll

Lite förbannad just nu!


qvarnhill

Recommended Posts

Blev uppringd av en eftersöksjägare som trodde att han var vid en älg som låg på min mark, turligt nog var jag på marken men på väg hem så jag kunde bistå honom med såväl rätt kontakt som handfast hjälp med den döda kvigan. Påkörd under natten men inrapporterad senare av någon som inte hade med olyckan att göra... Jävligt irriterande! Det var ett tungt fordon som kört på, man kände igen spridda lastbilsdelar och tydligen, utländska förare törs inte rapportera viltolyckor för hemma hos sig (på många platser tydligen) får de ersätta markägaren för det trafikdödade djuret... Tacka fan för att utländska chaufförer som knappt ens har pengar till diesel bara kör vidare! Eftersöksjägaren hade satt upp sina varningstrianglar och trots att vi står tre man i diket så släpper inte trafiken på vägen gasen det minsta, såväl vanliga bilister som yrkestrafiken... Satans kretiner! Vad tänker folk med? OK, "Svenssonbilisterna" ger jag inte mycket för men yrkestrafiken som själv gärna gnäller när Svensson inte visar hänsyn till dem i trafiken...

Vi fick ur älgen, det luktade INTE varken rosor eller hallonbåtar och vi fick kontakt med jakträttsinnehavaren (det var en jaktgranne) och vi klarade livhanken och det är fan inte dåligt med tanke på trafikanternas bristande hänsyn!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Quote

men yrkestrafiken som själv gärna gnäller när Svensson inte visar hänsyn till dem i trafiken...

Detta är ett beteende som bara blir värre och värre tyvärr. Bor intill RV 57 och vi har 40 som hastighetsbegränsning och inte en endaste en håller detta, värst är de *lokala* yrkes förmågorna då de skiter fullkomligt i vad som gäller.

  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trafikeftersök är en risky historia. 

Har man varit med om detta, gör man oss Nvr:are en tjänst om man använder sina FB-profiler, mm att öka kunskapen och förståelse för detta. Slagkraften blir alltid större i en berättelse som kommer från en som man känner, varför jag vill att ALLA som är med om det skriver och ge folk en fet slap in the face reality check. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

(PS - jag blir glad att du blir forbannad, det visar på en vettig inställning :) ... däremot är det trist du fick vara med om att känna dig utsatt av trafiken, missförstå mig rätt) 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som f.d yrkeschaufför SKÄMS jag å kårens vägnar... Man släpper av med sin 60 ton tunga timmerbil när det dels är uppmärkt att det är en olycksplats, dels det vistas oskyddade människor i vägens omedelbara närhet. Hade jag inte haft annat att göra hade jag gärna noterat från vilka åkerier timmerbilarna kom och gärna meddelat Hargs bruk (som äger den aktuella marken) och Holmens (som äger pappersbruket dit massan var på väg) vad de har för entreprenörer, det kanske blir enklare att tänka om det svider till lite ekonomiskt...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

All trafikövervakning är ersatt med kameror, eftersom det är endast (lite) för hög hastighet som orsakar olyckor, så varför ska man sakta ner om det inte finns någon kamera som kan registrera? 

Har också märkt hetsen från långtradare, om skyltad hastighet råkar vara under vad regulatorn är ställd på och man råkar följa skyltarna så får man en lastbil så nära bakom att man skulle kunna putsa vindrutan...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago tecno sa:

Detta är ett beteende som bara blir värre och värre tyvärr. Bor intill RV 57 och vi har 40 som hastighetsbegränsning och inte en endaste en håller detta, värst är de *lokala* yrkes förmågorna då de skiter fullkomligt i vad som gäller.

Jag håller det varenda gång jag får för mig att åka omvägen genom Sparreholm till mina föräldrar, om inte för att få se gamla hoods i Gnesta igen.
Det beror väl iofs  mest på att farsan fick böter där av ngn trafikpolis på 80-talet efter backen då hans gamla Saab 96'a saknade motorbroms och således rullade upp i typ 60.

Har hört att smarta människor lär sig av andras misstag :)

Nu för tiden är det väl som sagt sällan polsien står å lasrar på vägarna då det sitter kameror överallt, som oftast inte är påslagna ...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske göra som jag såg det var i usa dubbel böter eller värre såg nånstans att man fick automatiskt körkortet satt i limbo alltså gör en till grej och du blir av med det.

Sen kanske man borde sätta upp 30 skyltar så saktar dom ner något iallafall som son till en bilskolelärare så kan jag säga att sänka hastigheten kan vara en dålig ide då skiter man i hastigheterna helt istället. Sen tror jag på straff till enskilda personer för som det ser ut just nu betalar många företag för böterna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Matte J sa:

All trafikövervakning är ersatt med kameror, eftersom det är endast (lite) för hög hastighet som orsakar olyckor, så varför ska man sakta ner om det inte finns någon kamera som kan registrera? 

Har också märkt hetsen från långtradare, om skyltad hastighet råkar vara under vad regulatorn är ställd på och man råkar följa skyltarna så får man en lastbil så nära bakom att man skulle kunna putsa vindrutan...

Jag har också reflekterat över Lastbilarnas ökade hastighet. Ligger man under 90Km så känns det som de vill putta på lite.

ang. eftersök m.m. så fort det står jägare (Eftersök eller vanliga) Utmed vägen så verkar det troligare att det istället trycks hårdare på gasen än att de släpper av? Vi har en 70 väg (körs nog mest som 90+) som gräns på ena marken, ställer man sig där pågrund av att hunden närmar sig så glöm att du kan få en bil att släppa av. Möjligtvis om de känner igen dig!

 

Bråttom bråttom verkar vara dagens sanning! Undrar vad folk har så bråttom till?

 

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns en på tok för stor nonchalans och respektlöshet på vägarna, tyvärrrrrrr.

Ytterligare en sak som stör mig när det gäller så kallade yrkeschaufförer är när man ser dessa ’proffs’, oavsett om det är lastbil, buss eller annat fordon köra med telefån dj…..n i ena näven mot örat alt. klämd mot axeln. Jag tycker det är bedrövligt när privatpersoner / civilister gör så men när det är folk som har till yrke att fara på vägarna, då har man mer än en gång passerat min gräns för vad jag tål. Sms, mail, facebook-check osv. bakom ratten vid framförande av fordon ligger för övrigt på samma nivå. Har fått för mig att de flesta fån-tillverkare skickar med lurar för att just kunna ha händerna fria.

Oj! De va inte meningen, eller skulle bara… Hjälper liksom inte när det skiter sig . /P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressanta är att om folk inte släpper på hastigheten vid olycka så är det största hindret att folk försöker foto/filma händelsen med mobiltelefonen medans de kör förbi enligt räddningstjänsten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Arbete vid väg är tyvärr med livet som insats, stress och smartphones gör inte saken bättre när folk lyckas köra in i TMA skydd med stort blinkande kryss. 

Tyvärr ligger det en ständig press på oss yrkeschaufförer att hinna med ibland orimliga körtider från arbetsgivare och beställare,  en ekvation som ofta synkar dåligt med färdskrivaren.  Många måste tyvärr ständigt ligga precis under spärren för att hinna med utan att bli stående innan ankomstpunken. Ingen ursäkt men tyvärr en del av förklaringen att vissa kör som svin. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago danielj sa:

Bråttom bråttom verkar vara dagens sanning! Undrar vad folk har så bråttom till?

Folk måste verkligen älska sina arbeten som de kör på mornarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu skall man inte dra alla trafikanter över en kam. De flesta visar iallafall lite hänsyn saktar ned och håller ut, men så finns det ju de som skiter i allt vad hänsyn heter. Jag tycker nog att det är privatbilisterna som är värst, då de flesta av yrkestrafiken håller  ut lite mer,  men sen så känns ju  lite mer när en långtradare kör förbi också. 

Det är alltid värst i rusningstiden då de flesta bara är koncentrerade på de framförvarande och mötande fordonen och lätt glömmer vad som är på sidan av vägen. 

Ibland kan man bli förvånad, en gång när jag var ute och  letade efter en olycksplats och stod böjd nere i vägdiket, stannade det en bilist och frågade om jag mådde bra. Jag fick tacka för omtanken, och det visar att det iallafall finns några som bry sig om sina  medtrafikanter.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här i Kumla köper folk rabatterade modeller av standard bilar: dom levereras utan blinkers. Högerregeln fungerar som ett lotteri, och i våra stoltheter: rondellerna- har dom ingen aning om vem som ska göra vad först.

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som vanligt är Stockholmarna föregångare.

När jag flyttade till Fjollträsk 1983 fanns det något som kallades "Stockholmsblinkers", det innebär att man fäller ut vänster pekfinger så att man aktiverar blinkersen samtidigt som man vrider på ratten. Idag blir man snarast förvånad om någon använder blinkersen, då är det jävelskap på gång - typ tränga sig in.

Dessutom verkar mycket få Stockholmare veta vilken sida av vägen man skall gå på. Detta fungerar mycket bättre i landsorten.

Sannolikt lär även detta felbeteende sprida sig ut i landet på samma sätt som trottoarcyklingen redan gjort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago qvarnhill sa:

Vi fick ur älgen, det luktade INTE varken rosor eller hallonbåtar och vi fick kontakt med jakträttsinnehavaren (det var en jaktgranne) och vi klarade livhanken och det är fan inte dåligt med tanke på trafikanternas bristande hänsyn!

Fick älgen kasseras? Hur fungerar det med tilldelning och fällavgifter vid trafikeftersök?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Tuffhund sa:

Fick älgen kasseras? Hur fungerar det med tilldelning och fällavgifter vid trafikeftersök?

Gissar att den blev havsörnsmat, kan inte tänka mig att det blev mänsklig föda... Trafikdödat påverkar inte tilldelningen och ger ingen fällavgift.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Dansken sa:

Här i Kumla köper folk rabatterade modeller av standard bilar: dom levereras utan blinkers.

 Rättelse, blinkers fungerade ju på fabriken :D

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur obehagligt det än är med skadade djurs lidande ska det vägas mot människors. Dom nya reglerna med åtal för smitning och jaktbrott med indragna licenser har genererat en sannare bild av antalet viltolyckor.

Men om det kan ledas i bevis att det sker följdolyckor med den lagstiftningen så kanske man borde släppa en del fall om situationen är rent farlig. Jag har ingen gedigen kunskap om vad som krävs av eftersöksjägaren, kan dom neka?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-11-24 at 10:52 Slommen sa:

Hur obehagligt det än är med skadade djurs lidande ska det vägas mot människors. Dom nya reglerna med åtal för smitning och jaktbrott med indragna licenser har genererat en sannare bild av antalet viltolyckor.

Men om det kan ledas i bevis att det sker följdolyckor med den lagstiftningen så kanske man borde släppa en del fall om situationen är rent farlig. Jag har ingen gedigen kunskap om vad som krävs av eftersöksjägaren, kan dom neka?

Beror väl på. Arbetsmiljöbrott kanske är något om dom försöker tvinga en att göra eftersök mitt i natten runt ledigheter. Folk kör som idioter då och det är en livsfarlig miljö att försöka söka efter skadat vilt. Men vem vet i landet vi ska följa regler som idioter tills vi har undantag som är idiotiska.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersöksjägaren kan alltid om han eller hon bedömer det för farligt, avbryta eftersöket eller fortsätta senare när trafikintensiteten har minskat. Man kan också  få hjälp av polis. Eftersöksjägaren säkerhet går alltid först även om det innebär att man misslyckas med eftersöket.

Mvh Jan-Erik

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...