Hoppa till innehåll

Vaksikte


Geten

Recommended Posts

Hallå hallå. Jo igår så fick vi en 10cm snö så ja tänkte ja skulle ut å vaka lite räv. Satt i vakkojan som är på en åker med skog framför å gamla hästhagar runtom, var relativt snötäckt med lite partier av gräs som var ej snötäckt+ att de snöa somsagt, tyckte inte att jag såg så jäkla bra i den på lite längre håll, med högre zoom, kändes som om de kommit en räv på 60-80meter hade ja fan inte sett va de var. har ett Zeiss conquest dl 3-12x50 som funkar kanon vid månljus å relativt klart väder, men satt å fundera på om dom dyrare siktena hade eller nån annan ren vakkkikare hade gjort så ja såg bättre än ja gjorde? Är en Zeiss ht 3-12x56 eller delta 2.5-10x56 mycket mycket mycket bättre vid sådana dåliga ljusförhållanden??? Eller så får ja vaka vid bättre väder helt enkelt:) Eller nån annan kikare för den delen.!//Geten är snart 32 om storleken på lins har betydelse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp! 

En Zeiss HT 3-12x56 alt 6-24x72 släpper in mer ljus och ger dej i praktiken möjlighet att skjuta.. 15 minuter till en kväll med solnedgång? Tror inte det finns något som slår Zeiss ännu, finns många likvärdiga men ingen som slår dem.. dessvärre så kostar de därefter. 

Satt på grisåtel med Linkis för måånga år sen.. han hade ngn bättre swarretub har jag för mej och han var rökt redan i gott månljus. En annan gång var vi upp till Forsmark och jagade gris och då vet jag att han hade en budgetzeiss dvs Conquest.. Han tvingades packa ihop låångt innan mej och jag vet att han han packat ihop, gått till bilen.. kört en bit.. DÅ sköt jag med god sikt i min 3-12x56. 

Ska du vakjaga så är det f-n värt det att kosta på sig ett bra sikte med belyst riktmedel/punkt. Det svider en gång sen har du siktet. Jag köpte mitt första Diavari för nästan 20 år sen för 14K och det hänger med fortfarande. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja har ju en 222 som ja enbart har till vakjakt på räv, å när ja som sagt satt där så ville man ju veta om de hade blivit nå bättre. 15min är klart värt de på sommar/höst å även vintern, vill inte vara styrd till just dom dagarna de är måne. Ja jag ska fan byta in det å ta ett ht 3-12x56. Tack för svar.! 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

42 minutes ago Geten sa:

Om man ska leta begagnat vilka Zeiss modeller med belysning är motsvarande ht? Eller är ht de bästa vaksiktet dom gjort/finns?

Jag har inte svart bälte i Zeiss modeller men just HT ligger bra till.. Diavari är svinbra men.. de har (alla?) en nackdel som är jobbig att hantera och det är medförstorande riktmedel. Det kan bli skitjobbigt i dåligt ljus när du ändå har allt du behöver dvs ett belyst kors eller en belyst punkt. Så jag skulle satsa på ett HT som du kan hitta begagnat för rimlig peng. Är linserna sina så spelar det ingen roll att de har märken efter gamla montage. Jag sålde min HT innan och fick 18 för den men jag fick minsann veta att man kunde få ett bra HT för runt 16.. typ. Lite nackdelen med blocketannonser, div olika idioter svarar.. 

Edit: Just det.. sålde HTn för att jag fått tag på en Diarange istället. Samma som HTn men med inbyggd avståndsmätare. Skymningsmässigt och riktmedelsmässigt fanns inget att anmärka på HTn.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago Geten sa:

Om man ska leta begagnat vilka Zeiss modeller med belysning är motsvarande ht? Eller är ht de bästa vaksiktet dom gjort/finns?

Victory-serien har varit deras flaggskepp innan HT. (Diavari avses att den är variabel)

Dessutom har de en trevlig vikt. Tror x56 ligger väl under 6 hg, vilket inte många gör idag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du pengarna så köp en Victory HT 3-12x56. Vill du inte lägga pengarna så är mitt tips Meopta 3-12x56 som ljusmässigt är i klass med HTn (även om andra optiska egenskaper kanske inte är lika bra).

Det kanske finns andra 56mm som duger också, men dessa två är de jag har.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
  • 4 weeks later...
På 2019-01-31 at 07:45 Baner sa:

Dom har man inte kikat på än, är belysningen bra?

Ja jag har haft de nu ett tag å den kommer jag inte byta ut, haft den till toppjakt å suttit många vaknätter å är supernöjd. Belysningen är mycket bättre än zeiss conquest dl som jag har å jämföra med. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag väcker denna tråd till liv då jag är på jakt efter ett vettigt vaksikte. Mitt nuvarande, en gammal S&B med 42 mm objektiv och 6 ggr fast förstoring som jag använder till pürsch och vak håller inte riktigt måttet när skymningen faller på. Jag känner att det är dags att byta upp mig till 56 mm objektiv.

Jag såg att Astro rear ut S&B 8x56 med belyst riktmedel för 8000 kr. Spontant känns det som ett bra köp men jag tänkte jag rådfrågar er här om ni har andra förslag som kanske är bättre för max 8000 kr?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla Deltas modeller. Jag har ett 2,5-10x50 som funkar riktigt bra.

Valde just 4x zoom (jmf med deras 2,5-15) för bättre dåligtljus-egenskaper i dialog med   Astro. Vet dock inte om det stämmer, men hade inte behov av mer än 10 ggr + nått gram lättare + nån krona billigare..

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ett gammalt Kahles Helia 8x56, obelyst. Förstoringen räcker klockrent för vaket, perfekt med stor lins för bra ljusinsläpp (jag sitter ca 30-45 minuter längre än mina passgrannar på kvällarna tack vare kikaren) och lagom vikt. Men jag skulle ha velat ha en belyst punkt också för att den skulle kännas komplett.

Känns som att den S&B dom rear ut är ett bra köp. ?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...