Hoppa till innehåll

Fireforming med små kulor i stora lopp?


Pongu

Recommended Posts

Vet att en del gjort 35 Whelen av 30-06 genom att helt enkelt stoppa i 30-06 fabriksammunition i en 35 Whelen, rikta bössan mot en tavla och trycka av.

Även om halsen skulle brista lär det ju inte bli farligt för skytten, men man borde ju behöva se till att headspace inte är för stort för inte inte riskera klick eller hylsseparation.

Samtidigt verkar ju inte metoden användas särskilt frekvent, så det finns säkert nackdelar. 

Vad får man för hastighet på kulan? Vobblar den eller går den stabilt?

Nuddar den överhuvudtaget bommarna eller flyger den fritt hela vägen?

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verkar vara ett dyrt sätt att fireforma på om inte annat. Du lär inte få annat än sporadisk bomkontakt då en .30-kula faller fritt genom loppet om du bara släpper den.

Paperpatching är något jag mer förknippar med gamla fallblockare i exempelvis 45-70. Du får nog mest läckage om du försöker patcha nästan 2 mm glipa.

Tror jag...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just det, paperpatching finns ju!

Men jag tänker på ren fabriksammunition.

Tanken uppkom när jag filosoferade kring 375-284. Det skulle inte vara så mycket dyrare att köpa jaktmatch 6,5-284 än att köpa 6,5-284-hylsor och hålla på att necka upp dem i flera steg.

Skulle man få fina hylsor med en enkel krökning av pekfingret kan det kanske vara värt det.

Har man redan en 6,5-284 är det ju lättare att ta skjutna hylsor och ladda med pistolkrut och utfyllnad, utan kula.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vara nyfiken på hur räfflingen och kröningen kan slitas när en för liten kula som inte har något stöd rasslar igenom.

Sen är det väl nog inte så bra eller rent att gaser smiter mellan kulan och loppet som en skärbrännare tänker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...