Hoppa till innehåll

Lite lite småfix på Drillingen


Järven

Recommended Posts

Polerat pistolgreppsrosetten lite, svårare än väntat att få till snyggt.

Dremel med polerskiva av tyg fick komma till användnng.

Fick en ide om man skulle göra en ny i stabliliserad  Mammutbete.

Lite dyr bara men jag tror det skulle kunna bli bra.

Bara en ide som for genom skallen......nåja man måste ju få drömma lite, den svarta får duga. ^_^

1508699050mambete3.gif.2fbd3f9d976bc0dce09748ae08249b19.gif

 

20180207_205237.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago doenitz sa:

Ser riktigt bra ut det där. Du får gärna skrubba av min gamla 3000 när du har ångan uppe..:P

Det var ett jävla ollande att få den respektabel.

Förra ägaren hade lagt på lager på lager med linolja utan att tvätta rent stocken tillräkligt noggrant innan så smutsen var ingrodd i stocken.

Men nu är grisgörat gjort, bara det roliga kvar. :)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fixade till dom två naggade skruvarna enl Larry Potterfilds exempel tidigare i tråden.

Var ganska enkelt då dom mest hade lite förhöjningar kring spåret och det inte lossnat något matriel.

Bara att försiktigt knacka tillbaka och polera i borrmaskin.

Oljning av förstock och stock fortskrider löpande.

20180215_192959.jpg

20180215_193210.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Faan, jag kom på att jag glömde att doppa i skruvarna till varbygeln och nu är badet utslaget. :wallbash:

Nåja, jag får väl ta till en plan B i form av värmeblånering över gasollåga för dom då. :dry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Sako_Finnbear sa:

Det där blev riktigt snyggt! Kul att experimentera lite själv. :)

Tack. :)

Inte var det särskillt svårt heller då råvarorna finns i matvarubutiken, men det känns nästan oroväckande lätt att andas genom näsan så här dagen efter......ska nog vara utomhus om det blir någon mera gång för att få lite bättre vädring.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir en hel del smuts och skräp som kommer ut ur en gammal mekanism när den får ett redigt diselbad i en avskuren petflaska, ändå hade jag grovsanerat den ytligt tidigare.

Nu är den i alla fal ren och upp-smord med symaskinsolja och den har fått lite fett på sylen....förlåt, klacken till toplevern.

 

20180224_101724.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"-Det är i motvind Drakar lyfter" :rolleyes:

Stötte på lite patrull med det bakre montaget som skulle vara det "lätta" av de två.

Det är ju begagnade montage som följde med kikaren och när det gäller det främre hade jag tur och det var lite för mycket matriel, när det kommer till det bakre tog turen tydligen slut för här gäller det omvända..några tiondelar av en millimeter glapp i sidled.

En kalkylerad risk som vägdes in vid distansköpet via E-bay.

Klurar lite på olika lösningar.

1. Lägga på ett tunt lager med tigsvets och sedan inpassa, här är största problemet att få tillgång till svetsen.

2. Smida ut hakarna det lilla som krävs och lite till och sedan inpassa, kräver sin man men inte omöjligt.

3. Få tag i ett annat mindre filat bakre hak eller nytt i samma höjd att jobba med.

4 Tröstdricka en flaska sprit och jaga med öppna riktmedel resten av livet.

Vad lätt livet skulle vara om man bara fick hålla på och fiffla och dona med obesudlade saker, men förmodligen inte i närheten till  lika roligt. :whistling:

Vi sover lite på saken som man brukar säga.

20180301_203150.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag hade gått på alternativ 1. Behöver du hjälp med svetsen, svetsandet så kan jag (och säkert fler) hjälpa dig.

Mvh Joacim

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Joacim sa:

Jag hade gått på alternativ 1. Behöver du hjälp med svetsen, svetsandet så kan jag (och säkert fler) hjälpa dig.

Mvh Joacim

Man får tacka så mycket för erbjudandet.

Jag har talat med en rörsvetsare på hemmaplan som har en tigsvets, lät som det skulle kunna gå att ordna att låna/få hjälp där.

Har oväntat kommit lite annat i livet emellan så det får vänta lite med bakre hakmontaget.

Jag hör av mig Joacim om det skulle behövas hjälp med svetsningen.  :smile:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har som det ofta brukar göra hänt att livet trillar och träffar en mitt i ansiktet, så det har varit lite stiltje i Drilling-mekning ett tag.

Förstocken börjar i alla fall se ut som den kan få vistas bland folk igen och har blivit monterad med alla små pinaler, Radien på stockvirket blev en aning mindre fast jag var spik nykter och riktigt varsam när jag slipade.

Blev till å "polera ner" kanten lite på runda delen hos öppningsmekanismen för att få det ligga i nivå med virket.

Några (10 ?) oljningar till så kan den nog få godkänt. ?

 

 

2018-05-19 09.32.18.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bakkappans skruvar får lite vaselin på sig för att inte tröga sig i gummit vid montage.

Glömde ta bild  med den på plats, här maskerat den för att den inte ska bli nersölad med linolja när stocken får dom sista strykningarna.

Får bli en bild på spektaklet när kolven är färdigoljad och tejpen åkt av.

Blev i alla fall hyffsat nöjd med färgtonen tjärdropparna i oljan vid andra och tredje oljningen hjälpte till att trolla fram, "lite" svårt att återge med skit-mobil-bild i lysrörssken bara.

Några (nåja ?) lager linolja med terpentin till så.....

 

 

 

2018-05-19 09.29.34.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎03‎-‎15 at 21:01 hs_merkel sa:

Nr 4 röstar jag på:D

Skit åxo,  det står just nu 2-1 mellan 1an och 4an. ?

Fyran ÄR ju det mer klassiskt manliga sättet att lösa problem. ?

Nåja....får väl få tummen ur röva och svetsa lite för första gången på 25år när tid hittas, håller på och odningställer en liten fiskebåt inför sommarens fiske samtidigt som försörjings-jobbet har löpt amok så det känns som 24 timmar per dygn är löjligt lite just nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...