Hoppa till innehåll

Erfarenheter kring karelsk björnhund


Oneshot

Recommended Posts

Hej

Är intresserad av att skaffa en karelsk björnhund. Ska jaga älg, vildsvin o björn men vill gärna ha mer info innan ev köp.

 

Vad är era erfarenheter jaktligt, familjärt, ståndtider, sök osv?

 

Alternativet skulle vara en östlaika om det inte blir björnhunden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De jag sett har varit otroligt ojämna jaktligt... 

Vissa har haft enormt mycket jakt i sig, medans vissa mest putsat stövlar!!!

Tror det kräver ganska många timmar i telefon för att hitta en av rätta virket. Jag skulle nog själv välja en östlaika av bra stam om jag valde mellan de två raserna.....

Fast å andra sidan skulle jag nog aldrig välja någon annan ras än gråhund eller möjligtvis jämte. Varför göra det onödigt svårt för sig...!?;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En barndomsgranne hade en karelsk björnhund.. I hemmet var den hunden lugn och fin och riktigt lydig.. Jaktligt vet jag inte hur den var men de jagade älg med den.. Mycket handlar väl om uppfostran/engagemang och tid i skogen..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Bestämt dig vilken ras de blir?

Har en karelaren på typ 10månader och det ser ut att vara mycket jakt i lill hunden men han har inte vågat skälla älg ännu och jag ställde honom när det började komma snö.

Har två jämtar förutom karelaren och den svart vita är nog lugnaste hunden inne och märks inte av för det mesta. Men det är en mycket envisare hund än jämtarna och väldigt vaktig mot andra hundar, mycket mer jobb har det varit med honom än jämtarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
På 2017-11-28 at 17:47 Urban sa:

De jag sett har varit otroligt ojämna jaktligt... 

Vissa har haft enormt mycket jakt i sig, medans vissa mest putsat stövlar!!!

Tror det kräver ganska många timmar i telefon för att hitta en av rätta virket. Jag skulle nog själv välja en östlaika av bra stam om jag valde mellan de två raserna.....

Fast å andra sidan skulle jag nog aldrig välja någon annan ras än gråhund eller möjligtvis jämte. Varför göra det onödigt svårt för sig...!?;)

Ganska roligt att den sämsta hunden här på gården är just en östlaika av bra stam, samt att endast 1 av dem 6 jag vet av i närområdet jagar ok. Erfarenheter skiljer sig:rolleyes: Sen håller jag med dig om att karelare ska man lägga mkt tid att söka parning (vilket iofs gäller alla raser). Skall tillägga att jag haft en karelare som du beskriver saknar motor/eget driv att söka. Har 2st nu som inte alls är sådana. 2stkarelare 1st gråhund 1st västlaika och 1st östlaika. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara erfarenhet av en som vi hade i älglaget. Sökstark, snabb som vinden och ett jävla driv helt enkelt. Lite lurig för passkyttarna då han kunde ligga jämsides med älgarna när de skenade förbi. Skällde björn i frisök och fick hämtas ibland för att han kröp ner i björniden och låg där och bara trivdes. Hundföraren tog över honom i vuxen ålder och han hade en etta på prov med sig i bagaget. Nu är det den spetsras jag allra mest gillar exteriören på, de kraftiga benen/strukturen, pälsen, resningen, skallen - otroligt vackra hundar och hade jag hållt på med björn/älgjakt hade jag nog försökt få tag på en välmeriterad parning av karelare. Den här hanen hade en pappa meriterad på björn från finland. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...