Hoppa till innehåll

30-06 - vadan dessa nedsättande termer?


Wallen

Recommended Posts

Även om skräckexempel finns ute på banorna så tycker jag faktiskt att de flesta generellt är hyfsade skyttar ändå. Vet flera som inte riktigt kan hantera att 10 pers står bakom och glor men utan pressen sitter träffarna. 

Litegrann börjar det bli tröttsamt med snacket att man måste öva si och så mycket och uppträda på ett visst sätt för att ens få kallas jägare. Påminner lite om elitism inom jakten idag som nog avskräcker mer än motiverar. Måste alla sikta på SM Final som lägsta nivå? 

Jo, jag har också tävlat aktivt i många år och ligger på en hyfsat hög lägsta nivå ifall det är relevant ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Sako_Finnbear sa:

 

Om det inte går bra på banan under lugna kontrollerade former, hur f-n går det då i skogen... :(

Du har aldrig funderat över att det som upplevs som lungt och kontrollerat för någon kan upplevas som det rakt motsatta för någon annan ? ;)

Jag är ganska säker på att vissa upplever en hyffsat stor prestationsångest när det ska skjutas inför publik, medan andra bara tycker det är kul med mycket folk.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Järven sa:

Du har aldrig funderat över att det som upplevs som lungt och kontrollerat för någon kan upplevas som det rakt motsatta för någon annan ? ;)

Jag är ganska säker på att vissa upplever en hyffsat stor prestationsångest när det ska skjutas inför publik, medan andra bara tycker det är kul med mycket folk.

Jo det kan ju mycket väl vara så givetvis.

Jag brukar bjuda in en max två till banan för att slippa detta. Då blir det liksom lugnt och harmoniskt och var och en får ta det i sin takt och efter sin förmåga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Järven sa:

Du har aldrig funderat över att det som upplevs som lungt och kontrollerat för någon kan upplevas som det rakt motsatta för någon annan ? ;)

Jag är ganska säker på att vissa upplever en hyffsat stor prestationsångest när det ska skjutas inför publik, medan andra bara tycker det är kul med mycket folk.

I min värld så kan teknik omöjligen blir bättre i skogen än i värmen på skjutbanan. Visst kan publik göra en hel del på vissa skyttar, inte tal om annat. Men alltså - står man som man skitet på sig och armsvingar så blir det INTE bättre i skogen. Den ska ni inte försöka komma med till mig ens om sätter 9000 personer bakom skytten. Publik gör INTE att tekniken åker ut genom röven, den gör att skytten slarvar med detaljerna på sin höjd. Men har man en grundteknik, så har man den även framför publiken.

Kan man inte göra rätt ens i under perfekta omständigheter när man får stå på platt underlag utan konstiga vinklar och annat yx - HUR kan man då göra det när ALLA förutsättningar är SÄMRE?

Att skjuta "i sin förmåga" är INTE att skjuta BRA. Det är att vara en god jägare, men en god jägare behöver inte med automatik vara en god skytt. Men en god jägare som även är en god skytt är långt mer framgångsrik.........

/T

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago pmt sa:

I min värld så kan teknik omöjligen blir bättre i skogen än i värmen på skjutbanan. Visst kan publik göra en hel del på vissa skyttar, inte tal om annat. Men alltså - står man som man skitet på sig och armsvingar så blir det INTE bättre i skogen. Den ska ni inte försöka komma med till mig ens om sätter 9000 personer bakom skytten. Publik gör INTE att tekniken åker ut genom röven, den gör att skytten slarvar med detaljerna på sin höjd. Men har man en grundteknik, så har man den även framför publiken.

Kan man inte göra rätt ens i under perfekta omständigheter när man får stå på platt underlag utan konstiga vinklar och annat yx - HUR kan man då göra det när ALLA förutsättningar är SÄMRE?

Att skjuta "i sin förmåga" är INTE att skjuta BRA. Det är att vara en god jägare, men en god jägare behöver inte med automatik vara en god skytt. Men en god jägare som även är en god skytt är långt mer framgångsrik.........

/T

Nej jag kan säga att jag även sett jägare skjuta efter sin förmåga på banan, och förundrat mig hur dom lyckades klara uppskjutningen på jägarprovet!? Men man får försöka hjälpa i stället för att klandra. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago Sako_Finnbear sa:

Nej jag kan säga att jag även sett jägare skjuta efter sin förmåga på banan, och förundrat mig hur dom lyckades klara uppskjutningen på jägarprovet!? Men man får försöka hjälpa i stället för att klandra. :)

I all förändring måste man vara ärlig och börja med att erkänna vad som är fel. Det kallas ibland för sjukfdomsinsikt. Det är inte att klandra att diagnostisera.

Klander får man ta till när sjukdomsinsikten måste motas med alla medel som skitsnacket som "böttre i skogen" eller "klarar inte att folk tittar"....... Vi har en formell gräns, alla vet om den. Ribban ligger lågt, vädligt lågt tom. Hur svårt kan det vara? Jättesvårt - om man vägrar erkänna att man gör fel........

Hur dom klarade sig första gången? Tja, inte alla har behövt ta examen...... Jag gjorde det men hade formellt sett kunnat vara en av de som haft licenser sedan innan examen infördes - och jag är 51. Andra kan ha gnetat in resultatet, det finns ju ingen gräns för hur många försök man får göra......

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago pmt sa:

I all förändring måste man vara ärlig och börja med att erkänna vad som är fel. Det kallas ibland för sjukfdomsinsikt. Det är inte att klandra att diagnostisera.

Klander får man ta till när sjukdomsinsikten måste motas med alla medel som skitsnacket som "böttre i skogen" eller "klarar inte att folk tittar"....... Vi har en formell gräns, alla vet om den. Ribban ligger lågt, vädligt lågt tom. Hur svårt kan det vara? Jättesvårt - om man vägrar erkänna att man gör fel........

Hur dom klarade sig första gången? Tja, inte alla har behövt ta examen...... Jag gjorde det men hade formellt sett kunnat vara en av de som haft licenser sedan innan examen infördes - och jag är 51. Andra kan ha gnetat in resultatet, det finns ju ingen gräns för hur många försök man får göra......

/T

Jepp! Ärlig måste man vara. Men man kan ta det lugnt och metodiskt så är det lättare att jägaren/skytten kan ta åt sig av lärdomen. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag godkänner hellre en person som skjuter med vapnet han avser att jaga med och med jaktskott på stillastående älg med stöd än en som kommer och lånar klubbens vapen och vinglar in sitt brons och sen skryter om sin grovkalibriga studsare som han har hemma speciellt dom som påstår att dom inte får skjuta med den på elektron älgen pga duken tar så mycket stryk av kalibern  

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago killer_mouse sa:

Jag godkänner hellre en person som skjuter med vapnet han avser att jaga med och med jaktskott på stillastående älg med stöd än en som kommer och lånar klubbens vapen och vinglar in sitt brons och sen skryter om sin grovkalibriga studsare som han har hemma speciellt dom som påstår att dom inte får skjuta med den på elektron älgen pga duken tar så mycket stryk av kalibern  

Vinglar man in ett brons - ja, då är man en smula "tveksam"..... 

Men att det är fel att mängdöva med 6,5 tycker jag inte. Den ger tillräckligt med rekyl för att man inte ska få slarva och komma undan med det. Men visst - det ska inte "vinglas in serier"..... 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago Sako_Finnbear sa:

Jepp! Ärlig måste man vara. Men man kan ta det lugnt och metodiskt så är det lättare att jägaren/skytten kan ta åt sig av lärdomen. :)

Till en viss gräns.... Går det inte in med sansat tal får man ta i lite mer. 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago pmt sa:

Vinglar man in ett brons - ja, då är man en smula "tveksam"..... 

Men att det är fel att mängdöva med 6,5 tycker jag inte. Den ger tillräckligt med rekyl för att man inte ska få slarva och komma undan med det. Men visst - det ska inte "vinglas in serier"..... 

T

Mängdöva är en sak. Där är det givetvis inte fel att använda en kaliber som är lite billigare/skott. Jag kan inte direkt påstå att jag mängdövar med min dubbelstudsare. Jag skulle dock göra det mycket mer om det inte var för den där jäkla elektron älgen. (Eller om jag lyckades få till en laddning med helmantel som samsköt...)

Men någon gång borde man väl testa även sin "Jaktbössa"? Om man inte har en väldigt bra teknik. (Vilket få av oss har) så är det lite skillnad i hur viktig rekylupptagningen är på 6,5:an och en 9,3. Oavsett om det är 57, 62 eller 74. Första gången jag givk björnjaktsutbildningen (Ja jag har gått flera gånger) så var jag den enda som hade grövre än 8mm. Det fick mig att fundera lite...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-12-02 at 16:22 faxe sa:

När jag sitter på älgbanan som skjutledare och kör på min statestik på skyttet, så är det de som skjuter med 30-06 övervägande sämst! Nu vill jag inte påstå att de andra kalibrarna skjuts så mycket bättre, men den överladdade gubbsexan leder oavkortat ligan i dåligt skytte på pappälgenB).

Som alla "observationsstudier" ska man vara lite eftertänksam. Tex kan man utifrån statistik dra slutsatsen att viktväktare är tjockare än andra. 

30-06 lär väl vara kanske Sveriges vanligaste kaliber. .Den som lider av bössbytarsjuka  väljer säkert andra kalibrar som är mer "inne" och tränar säkert mer skytte än gemene man.

Men intressant vore om ni för varje serie noterade kaliber och resultat på älgen. Men är ju ändå inte självklart vilken slutsats man kan göra utifrån detta.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-12-03 at 21:03 pmt sa:

I min värld så kan teknik omöjligen blir bättre i skogen än i värmen på skjutbanan. Visst kan publik göra en hel del på vissa skyttar, inte tal om annat. Men alltså - står man som man skitet på sig och armsvingar så blir det INTE bättre i skogen. Den ska ni inte försöka komma med till mig ens om sätter 9000 personer bakom skytten. Publik gör INTE att tekniken åker ut genom röven, den gör att skytten slarvar med detaljerna på sin höjd. Men har man en grundteknik, så har man den även framför publiken.

Kan man inte göra rätt ens i under perfekta omständigheter när man får stå på platt underlag utan konstiga vinklar och annat yx - HUR kan man då göra det när ALLA förutsättningar är SÄMRE?

Att skjuta "i sin förmåga" är INTE att skjuta BRA. Det är att vara en god jägare, men en god jägare behöver inte med automatik vara en god skytt. Men en god jägare som även är en god skytt är långt mer framgångsrik.........

/T

Visste jag inte bättre hade följdfrågan varit om vederbörande någonsin tävlat.. Att prestera under press från andra skiljer sig oerhört mellan olika individer. 

Skulle ni behålla fokus och prestera i sängen om några personer stod bredvid och tittade på? Tror inte jag skulle det. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago Havakko sa:

Att prestera under press från andra skiljer sig oerhört mellan olika individer.

Liksom förmågan att skriva japanska..... vilket liksom skytte kan läras in.

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Frågan är om inte skytte är mer som att tala japanska.

Lät för en del att lära sig att bli riktigt bra, men för andra kommer de inte att bli bra hur mycket de än försöker.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Några har tyvärr längre uppförsbacke och att kunna prestera i en situation som upplevs jobbig är svårt och därför undviker många att utsätta sig för det.

Att klanka på dessa och förminska deras problem lär inte öka motivationen att vela lära sig varken Japanska eller skytte. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är inte vapeninnehav eller jakt en rättighet. Det är en möjlighet för vissa - som kan uppfylla kraven. Som inom parantes sagt är jävligt lågt satta.....

Det är liksom bara att uppfylla kraven eller låta bli. Vi har ju liksom det regelverket  vi har.....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra skytte är inte en nödvändighet för att kunna jaga. Medvetande om sin egen begränsning är däremot helt nödvändigt. 

Jag har jagat med äldre herrar som bara sköt på stillastående djur på under 50 meter. De skulle med stor sannolikhet inte klara de "jävligt lågt satta" kraven. 

Personligen ser jag inte behovet av hårda skyttekrav vid kuljakt. Utan tvivel skjuter en jägare som är bra på att skjuta betydligt fler djur än en jägare som är dålig skytt. Men en jägare som jagar mycket kan mycket väl skjuta det marken tål. Det tar bara lite längre tid -- vilken inte nödvändigtvis är ett problem om du tycker om att jaga. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Personligen så tycker jag att en av de viktigaste sakerna i det här med att skjuta på pappälgen är att lära sig sina gränser vad det gäller skytte på löpande vilt. Tyvärr så är minnet oerhört kort eller helt obefintligt hos jävligt många, vilket tyvärr mycket ofta visar sig i skogen. Skyttet på framför allt räv är bedrövligt och det börjar sorglit nog även bli katastrofalt dåligt på grisarna de senaste åren:(

  • Like 1
  • Sad 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På ‎2017‎-‎12‎-‎03 at 11:20 Dansken sa:

Håna gubbar och käringar på skjutbanan i all ära.
Håna dom tusentals som inte ens kommer och försöker i stället.
Det måste vara landslagsklass på alla skyttar här- minst- när man läser forumet.

Jag ser varken kända moderatorer, forister eller vapenskribenter på tävlingar. Det borde vara som att stjäla godis från barn för er..

Kör ni med samma nick när ni ställer upp på SM / NM i viltmålsskytte? Eller vilka namn kör ni under ?

Det finns de av oss som skjuter också ;)

http://idrottonline.se/HarrydaJVF-Skyttesport/tavlingsresultat/2010Talet/2012/Kulstigklass12012-08-12

http://idrottonline.se/HarrydaJVF-Skyttesport/tavlingsresultat/2010Talet/2013/Kulstigklass12013

Fast det där är preskriberat om man betänker att skytte är färskvara...

 

Visst är det bra att mindre bra skyttar dyker upp på älgbanan - absolut. Och man behöver inte vara världsmästare för att göra det naturligtvis. Men ta parallellen med om man hade en liknande övning för bilförare. När någon som har körkort kommer till "bilbanan" och kör över x konor och helt missar en skyltdocka som slungas upp över bilen tänker jag inte "vad bra att hen är här idag" utan "hur i h-----e funkar det där i trafiken???". Ledsen men sån är jag...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...