Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

Nordentjell

Basset artésien normand Eller fauve de Bretagne?

Recommended Posts

Nordentjell

Hej,

vill köpa en kortdrivande rådjurshund som samtidigt ska fungera som sällskapshund. 

Har spannat in Basset artésien normand Och basset fauve de Bretagne?

har någon av er erfarenhet från dessa? Bra dåligt? Kom gärna med massa härlig info...

Största skillnaden?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Jämta

Fauven är förvisso en suverän sällskapshund utanför jakten, men en rastypisk fauve är inte en kortdrivare och de ska driva avsevärt fler vilt än bara rådjur, så om man söker en kortdrivande rådjurshund så är det i vart fall inte en fauve man söker.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
faxe

Efter att ha haft drever så ville jag byta ras och det vart en BAN. Mycket trevlig hund vart det som gick att blåsa in i alla lägen. Men kortdrivande , nej!! Så jag säger samma som Jämta. Titta på andra raser.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson

Typ Limpa

Kort el. strävhårig tax är ju fina rådjurshundar.:thumbsup:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Nordentjell

Kanske utryckte mig fel. Men en hund som driver ca. 1 h. Jag har jagat med BAN några gånger och den ligger där omkring. 

Hur länge driver fauve? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jämta
25 minutes ago Nordentjell sa:

Kanske utryckte mig fel. Men en hund som driver ca. 1 h. Jag har jagat med BAN några gånger och den ligger där omkring. 

Hur länge driver fauve? 

Så länge drevdjuret lever och buktar :biggrin: De ska alltså inte släppa självmant efter ett tag, utan driva tills det är ohjälpligt tappt (går i gryt, simmar över älv, skenar rätt ut utan stopp i rimlig tid), det blir skjutet eller att de blir avblåsta från drevet. Det sistnämnda är dock en smula enklare sagt än gjort. Kort sagt, en fauve ska driva så länge det behövs och drevtiden går i viss mån att styra som för många andra drivande raser, men en kortdrivare är det inte och jag nekar köpare som söker kortdrivare att köpa valp här, för de kommer inte bli nöjda med drevtiderna, som är avsevärt längre än så de allra flesta gånger det blir drev.

Men det finns ju en del otypiska hundar som ligger på 1-2 timmar och sen släpper, men såna förordar givetvis inte jag att man vare sig ska avla på eller uppmuntra avel på genom att köpa valp efter såna.

Kan man blåsa av efter nån timme eller tre så är det ju jättebra, men om hunden får jobba utan störning och inkallning så ska den hålla i avsevärt längre.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
underbron

Inkallning är ju det säkraste sättet att tidsinställa ett drev. De franska hundarna briljerar sällan på inkallning...

Av de kortbenta rådjurshundarna har du har nog störst chans att lyckas få till en bra inkallning med en tax. Om inte annat för att chansen att drevet är inom hörhåll från dig är större.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jämta

Nåja hörbarheten under drev är sällan ett problem med en fauve, ens om upptaget kommer en bra bit ifrån som det ofta gör här uppe där det är glest mellan viltet. 

Sedan är det ju så, att om man har väldigt vilttäta marker så utvecklar hundarna inte samma vidsträckta sök som är ett måste här uppe, så det är många faktorer som spelar in på slutresultatet, men söker man en kortdrivande rådjurshund så ska man såklart titta på de raser som är just kortdrivare och främst går på rå :yes:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
underbron
På 2017-12-04 at 16:47 Jämta sa:

Nåja hörbarheten under drev är sällan ett problem med en fauve, ens om upptaget kommer en bra bit ifrån som det ofta gör här uppe där det är glest mellan viltet.

Nu var det hundens möjlighet att höra inkallningsförsöket som avsågs.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jämta
5 minutes ago underbron sa:

Nu var det hundens möjlighet att höra inkallningsförsöket som avsågs.

Har man inte röstresurserna så får man använda pipa ;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
underbron
13 hours ago Jämta sa:

Har man inte röstresurserna så får man använda pipa ;)

Det verkar iaf inte fungera när jyckarna är ett par kilometer bort.....

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jämta
2 minutes ago underbron sa:

Det verkar iaf inte fungera när jyckarna är ett par kilometer bort.....

Vilket knappast är rasbetingat. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
underbron
3 hours ago Jämta sa:

Vilket knappast är rasbetingat. 

Skillnaden mellan basset och drever är i min erfarenhet att man iaf hör basseten när den är 2 km bort. Så värst mycket bättre rådjursjakt är det tyvärr inte.   

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.