Hoppa till innehåll

https://www.Reservdelar24.SE

xwing1976

Frågor om Basset fauve de Bretagne (BFDB)

Recommended Posts

xwing1976

Frågor om Basset fauve de Bretagne (BFDB)

Jag har länge funderat på att skaffa en jakthund (det blir i så fall min första hund och familjen har inte haft någon hund innan). Jag jagar ungefär lika mycket småvilt (hare, fasan, and, gås, kanin, duva och rådjur) som klövvilt (rådjur, dovhjort, kronhjort och vildsvin). Jag tycker det är roligast att jaga småvilt, men klövviltsjakten har också sin charm och något jag gärna deltar i. Jag jagar i Skåne så viltstammarna är ganska rika och jaktmarkerna något mindre än i norr. Förutom jakt skall hunden även användas till dödsök och eftersök, givetvis blir det så klart en familjehund med. Jag vill ha en hund som inte är för svår som förstahund (min morbrors tyska jaktterrier kan ibland bli jobbig med sina ständiga utmaningar, även om hon ger med sig). Rasen skall vara lugn och trevlig hemma, men lösa uppgiften i skogen.  

Spontant tänker jag mig att en jaktlabrador, eller någon kontinental hund (har läst mycket om Vizsla och om Ohar) skulle fungera för min jakt, men tjejen vill ha en mindre hund och är ganska glad i tax (visst det är också en bra jakthund men vet inte om den passar till den jakt jag bedriver, vill helst inte ha någon grythund heller).

För min klövviltsjakt och för dödsök/eftersök kanske en BFDB vore något. För att blidka tjejen kan jag kanske sälja in den som en ”kungstax”, skämt åsido men de bilder jag har sett tycker jag att det finns en viss likhet med en strävhårig tax.

Det verkar vara en härlig hund både i hemmet och i skogen och på flera jaktforum finns det en del entusiaster av rasen.

Hur fungerar rasen på viltrika och något mindre marker (200-350 hektar), med möjlighet till eftersök på större marker. Tanken är att den skall driva rådjur, vildsvin, hjort och kanske hare. En hund som drar iväg på flera timmar och där det finns risk att den driver på grannens mark är inte så lyckat: å andra sidan ser förhållandena med vilt, olika ut i landet och det kanske  även påverkar rasen.

Hur driver den gris? Arbetar den för att få loss en flock? Hur väl passar den till gris?

Då jag vill att den framtida hund jag köper skall få det bra är jag intresserad av all typ av input om rasen utifrån de förhållanden jag kan erbjuda den.  Ett eventuellt köp av hund (oavsett ras) ligger en bit in i framtiden.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Urban

Inga problem att jaga med en fauve på 300 ha, men då bör du jaga hela marken som en såt!

Det går att jaga lite mindre såtar med, men då bör du vara en skaplig dressör, eller en god löpare. ...;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
xwing1976
21 hours ago Urban sa:

Inga problem att jaga med en fauve på 300 ha, men då bör du jaga hela marken som en såt!

Det går att jaga lite mindre såtar med, men då bör du vara en skaplig dressör, eller en god löpare. ...;)

Ok!  På den här marken går det att göra så, men oftast jagas fler såter.

Med tanke på att det är första hunden så får man väl se hur det går. Springa kan jag, men jagar hellre :o 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.