Hoppa till innehåll

Hylsor dimensioner


Flintbüchse

Recommended Posts

Jag har med framgång laddat 10,1gram mega i normahylsor, gamla norma vulkan-hylsor, som jag köpte för länge sedan. Jag vet att hylsor skiljer sig mellan olika fabrikat, så nu undrar jag om hylsor skiljer sig inom samma fabrikat. Jag har ca 200 st norma jaktmatchhylsor och de gamla vulkanhylsorna börjar sjunga på sista versen.

Vore fint att kunna ta dessa hylsor utan att behöva göra en ny laddstege.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du har en digital krutvåg så är det enklast att bara väga dom. (Funkar väl med en analog våg också, men det är helt klart pyssligare.)

Diffar det några grains så är volymen nära nog densamma, alltför stor skillnad tyder på att du antingen har en annan legering (osannolikt, men ändå möjligt) eller att hylsan består av mer eller mindre mängd mässing, ergo mindre eller mer fri volym invändigt.

 

Jag köpte några hundra rws hylsor i 9,3x74r för ett tag sen, efter vägning o sortering så hade jag fem olika högar. Tittade man närmare så såg man att stämplarna stämde rätt bra med varandra inom högarna. Antagligen olika åldrar på dom och dom har väl bytt verktyg med åren.

 

 

Litet tillägg: 

En 308 har en hylsvolym motsvarande 56 grains vatten.

Mässing har en densitet som är ungefär 8,5 gånger högre än vatten.

Så en viktdifferens på ungefär 9grains på hylsorna innebär en förändring av den tillgängliga volymen i hylsan på ungefär 2% ( just för .308, du anger inte vilken kaliber du laddar för, du får kolla upp hylsvolymen och göra en beräkning själv.) 

Jag skulle säga att för en normalstor patron ( 308, 30-06, 6,5*55 etc ) så skulle jag ladda jaktammo om hylsornas vikt låg inom ett viktspann på 10 grains utan att tveka.

 

En bänkskytt lär ha andra krav...

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Ursäkta en newbee på området. 

Vad exakt har hylsans vikt för betydelse?

Om jag laddar med samma mängd krut, samma kulor och tändhattar så borde rimligtvis resultatet bli detsamma oavsett om jag har norma, laupa eller partizan hylsor.

Ni som har hållit på länge och kan detta får förklara för mig som är på väg in i denna djungel :blink::rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

30 minutes ago Erik Sundberg sa:

Ursäkta en newbee på området. 

Vad exakt har hylsans vikt för betydelse?

Om jag laddar med samma mängd krut, samma kulor och tändhattar så borde rimligtvis resultatet bli detsamma oavsett om jag har norma, laupa eller partizan hylsor.

Ni som har hållit på länge och kan detta får förklara för mig som är på väg in i denna djungel :blink::rolleyes:

Hylsorna kan ha olika volym invändigt vilket ändrar förutsättningarna något. Tänk dig följande extremfall: en hylsa i 30-06 som har så tjockt hylsmaterial att dess inre volym är samma som en hylsa i 308. Då blir du tvungen att minska laddvikten en del neråt till 308-nivå trots att du ju har en 30-06.

300 Win Mag i Normahylsor är ett extremfall där Norma gjort hylsor som skiljer mycket i vikt (tror det var 215 kontra 270 grains eller nåt sånt). Där har jag själv en gång laddat de tunga hylsorna med en laddning jag tagit fram för de lätta, med överladdning som resultat. Detta var innan jag visste att jag hade olika hylsvikt i mina Normahylsor.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Ken1 sa:

Varför skulle det inte vara det??

Hur förhåller det sig med S&B hylsor då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

28 minutes ago Christian N sa:

De är så oberäkneliga att de passar bäst i skrotbingen. C 

Ok.

Synd,  jag hade ett 1000-tal till försäljning (på sikt) annars. Men då skall jag sluta att spara på dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago MrT. sa:

Ok.

Synd,  jag hade ett 1000-tal till försäljning (på sikt) annars. Men då skall jag sluta att spara på dom.

Dom duger i krig. Annars kan du ju spara och när du har några 1000 hylsor så kan du sälja som mässingskrot. 

/Willy 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Bubs sa:

Annars kan du ju spara och när du har några 1000 hylsor så kan du sälja som mässingskrot. 

/Willy 

Frågan är om vinsten är värt besväret !?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago Ken1 sa:

I 223 har jag laddat om S&B hylsor. Har dom som engångs hylsor.

Förstår inte det här riktigt. Skjuter du dom en gång (fabriksladdade) och sedan laddar om dom en gång, innan kassering ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now MrT. sa:

Förstår inte det här riktigt. Skjuter du dom en gång (fabriksladdade) och sedan laddar om dom en gång, innan kassering ?

Typ. Perfekt då det kan vara svårt att hitta hylsorna i mörkret efter en rabbispyrch. Har testat att ladda om dom flera gånger också och det funkar men man måste hålla koll, vilket man måste göra på alla fabrikat!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago Ken1 sa:

Har testat att ladda om dom flera gånger också och det funkar men man måste hålla koll, vilket man måste göra på alla fabrikat!

Tolkar det som att dom hylsorna jag (kommer att ha) inte är helt värdelösa för omladdning !? Förefaller som att åsikterna om dessa (S&B) hylsornas duglighet för omladdning, spretar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago MrT. sa:

Tolkar det som att dom hylsorna jag (kommer att ha) inte är helt värdelösa för omladdning !? Förefaller som att åsikterna om dessa (S&B) hylsornas duglighet för omladdning, spretar...

Givetvis är det inte ett första hands val.... Men med brist på bröd får man äta limpa.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Ken1 sa:

Givetvis är det inte ett första hands val.... Men med brist på bröd får man äta limpa.....

Så sant...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Laddade om S&B i kaliber .30-06 ett tag, men dom var svårbearbetade och lite luriga tändhattshål på så jag slutade efter något hundratal och återgick till Norma och iaf den batchen S&B jag hade var betydligt sämre än plockhylsor från Norma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago exabit sa:

Hylsorna kan ha olika volym invändigt vilket ändrar förutsättningarna något. Tänk dig följande extremfall: en hylsa i 30-06 som har så tjockt hylsmaterial att dess inre volym är samma som en hylsa i 308. Då blir du tvungen att minska laddvikten en del neråt till 308-nivå trots att du ju har en 30-06.

300 Win Mag i Normahylsor är ett extremfall där Norma gjort hylsor som skiljer mycket i vikt (tror det var 215 kontra 270 grains eller nåt sånt). Där har jag själv en gång laddat de tunga hylsorna med en laddning jag tagit fram för de lätta, med överladdning som resultat. Detta var innan jag visste att jag hade olika hylsvikt i mina Normahylsor.

Ok nu blev jag ännu mer förvirrad.:wacko:

I min lilla värd så handlar det om volym och tryck. Om en hylsa har en volym av X antal grain. T.ex. en norma 30-06 hylsa ska enligt någon förståsigpåare ha 60 grain vattenvolym. En 308 är 12mm kortare. Det kan inte finnas på kartan att en 3006 hylsa är så tjock i godset att den hamnar på samma volym som en 308. Att det skijer lite är ju normalt men kan ju ha föga betydelse för trycket om man håller sig inom de gränser som t.ex. Norma har i sina tabeller? Då måste ju COL vara mycket viktigare så att man inte får för snäv friflykt??

:wacko::wacko:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago Silver sa:

Laddade om S&B i kaliber .30-06 ett tag, men dom var svårbearbetade och lite luriga tändhattshål på så jag slutade efter något hundratal och återgick till Norma och iaf den batchen S&B jag hade var betydligt sämre än plockhylsor från Norma.

Jaja, det blir till att sälja till skroten (om det nu är värt besväret), när den dagen kommer...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago Erik Sundberg sa:

Ok nu blev jag ännu mer förvirrad.:wacko:

I min lilla värd så handlar det om volym och tryck. Om en hylsa har en volym av X antal grain. T.ex. en norma 30-06 hylsa ska enligt någon förståsigpåare ha 60 grain vattenvolym. En 308 är 12mm kortare. Det kan inte finnas på kartan att en 3006 hylsa är så tjock i godset att den hamnar på samma volym som en 308. Att det skijer lite är ju normalt men kan ju ha föga betydelse för trycket om man håller sig inom de gränser som t.ex. Norma har i sina tabeller? Då måste ju COL vara mycket viktigare så att man inte får för snäv friflykt??

:wacko::wacko:

Jag skrev EXTREMFALL av en anledning ;)

Friflykt är också viktigt ja - åt båda håll, ffa hos raka hylsor utan bröst. Om du sätter kulan för djupt i en 458 Win Mag så får du i praktiken en 45-70 och då får du för höga tryck även då.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...