Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Flintbüchse

Hylsor dimensioner

Recommended Posts

faxe

Jag laddade 5 st 308 S&B hylsor en gång bara för att prova. Träffläget flyttade sig ungefär 15 cm. Jag använder endast Normas hylsor förutom till 358W där använder jag Laupa. Om jag mot förmodan får med några andra hylsor från banan så åker de ovillkorligen i skrothinken. Tomhylsorna lämnas till Stena varje år och det brukar bli en 1,500,-  till nytt krut/kulor. Så lite ger det tillbaka:yes:

hs_merkel
4 hours ago Ken1 sa:

Varför skulle det inte vara det??

Väldigt ojämna i vikt när jag vägde igenom dem. Norma var betydligt jämnare.

Slänger alla hylsor som inte är Norma eller Lapua.

Dansken

Jag laddade med S&B hylsor i halvsjuan en gång för att testa. Det hände inte ett skvatt (annat än det samma som hände med Norma hylsorna) Träffade samma ställe.Jag tog ett gäng hylsor i tunnan på skjutbanan för att testa... Allt för att reta folk på grannkanalen...
Men då gick det så bra FÖR ATT JAG HADE SORTERAT DOM SÄMSTA BORT direkt... enligt expertisen ;)

Det är inte lätt här i världen :)

• Haha 2

Christian N

Det räcker med att om man från början ligger på max så kan en så enkel sak som en rest från fräsningen av utdragarspåret inne i hylsan skicka trycket över gränsen, om sådant händer, jo visst en gång på 10 miljoner, även hos Norma mfl. 

Jag är en enkel kille, således lirar jag inte med S&B som helt klart är rätt luriga att ladda om. C

ÅlandsFilip

Började kontrollväga hylsor för ett tag sen. Att det skiljer sig mellan fabrikat är givet, men det har också skilt sig mycket inom fabrikat. Det är delvis för att tillverkarna byter verktyg. Kan ju tänka sig att det blir fel i tillverkning också, klart att det finns en kvalitetskontroll, men där tillåts ju skillnader inom gränser.

Prånglar man ut så mycket hylsor som vissa gör finns det en felmarginal. Inget kan vara exakt på en sådan mängd... Tror det i flesta fallen gör mindre skillnad än om det trillat ner svarvdetaljer när man svarvat längd, skillnad i krut och krutavlagringar på insidan osv.

En hylsa som är skjuten flera gånger blir ju deformerad på insidan och det gör också skillnad, väldigt stor skillnad i vissa fall.

Att vissa märken är ojämna i dimensionerna från början tror jag spelar mindre roll än att hylskvaliten är dålig, om hylsorna är olika hårda och mjuka påverkar ju tryck och deformation mycket.

MrT.
2 hours ago faxe sa:

Tomhylsorna lämnas till Stena varje år och det brukar bli en 1,500,-  till nytt krut/kulor. Så lite ger det tillbaka:yes:

Hur många tusen tomhylsor behöver du lämna in för att få ihop 1 500 :- ? 

faxe
5 minutes ago MrT. sa:

Hur många tusen tomhylsor behöver du lämna in för att få ihop 1 500 :- ? 

3 st byggrullar ca 30 liter.

Dansken

Det beror på dagspriset ;)

MrT.
17 minutes ago Dansken sa:

Det beror på dagspriset ;)

Så sant.

MrT.
1 hour ago faxe sa:

3 st byggrullar ca 30 liter.

Nu vet jag inte vad byggrullar är för något, men 30 liter är inte ett obekant begrepp för mig, och för att komma upp i som volymerna så behöver jag tillika 30 år :tongue:.