Hoppa till innehåll

Oetisk jakt eller jaktbrott?


Ekstams

Recommended Posts

Hej,

Är ny på forumet och hoppas att mitt inlägg faller under rätt ämne. (Mod får gärna flytta det).

 

Till saken hör att jag spekulerar i en mindre skogsfastighet för jakt, rekreation och friluftsaktiviteter. Vi utgår ifrån att jag redan äger den.

Ägaren till grannfastigheten har en större viltåker för att locka bort viltet från sina grödor, viltåkern leder upp till en åtel eller "utfodringsplats" som precis angränsar till min skog.
(Jakt får inte bedrivas vid utfodringsplatser om stödutfodring är syftet).

Jag kan se åteln som ligger ca 50 meter från fastigheten och tvärs över har grannen rest ett enormt jakttorn. Misstänker att den har värme och annan lyx för långlivad jakt.
Vidare är skjutriktningen direkt in mot min fastighet. Bisarrt med tanke på att avståndet mellan torn och min mark är 150 meter.


Det som gör mig mer bekymrad är att grannen satt upp ett stängsel som löper längst hela "min" fastighet, av taggtråd.

Alltså. Viltet lockas att äta vid en åtel, skjutning sker från tornet som har skjutriktning rakt in mot min fastighet. Det vilt som försöker fly åt mitt håll sätter sig garanterat i taggtråden.

Är detta ett solklart jaktbrott eller är det såhär oetiskt jakt får bedrivas i Sverige?

 

Ytterst tacksam för svar och tips. (Lär ju bli konfrontation)

Vänligen,
Herr Ekstam

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får jag fråga vad som är oetiskt?

Enda sakerna som det går att gnälla på är dels bruket av taggtråd och att åteln är lite för nära din gräns men iom att det inte finns några generella regler om avstånd mot grannens gräns så är det inte olagligt bara olämpligt precis som typ hälften av Skånes vildsvinsåtlar som det verkar i bland 

Helt ok att skjuta mot din gräns förutsatt som vanligt skottfång finns 

Att spärra av i mot gränsen mot ditt ser jag inte som en grej alls mer än bruket av taggtråd sen beror det på hur stängslet ser ut om ett djur kommer att fastna eller inte 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Åteln ska vara minst 200m från gränsen.

Taggtråd är ett elände och borde inte brukas överhuvudtaget... hör med grannen om han kan ta ner det om det inte fyller nåt syfte.. ofta sitter gammal taggtråd uppe som hägnat in boskap för många många år sedan.. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snacka med grannen och se om ni kan sköta åteln tillsammans och fimpa taggtråden. Om det inte går gör du en ännu hetare åtel på din sida gränsen. :P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur stora marker rör det sig om? Man får ju bara skjuta vad marken bär. Sen tror jag att taggtråden är kvar sen det har gått tamdjur där. Tyvärr så plockas nästan aldrig gammal taggtråd ner.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för alla fina tips och synpunkter.

Till saken hör att pålarna och stängslet ser nytt ut. Vill tro att grannen inte önskar att viltet faller in hos mig.

Ska försöka tala med grannen och se ifall vi kan bli goda grannar istället för att skapa osämja.

 

Tack!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Åtlar nära gräns är ett faktum i Södra Sverige, roligt nej,  oetiskt nja, brott nej. Att hängna för att styra/hindra vilt är helt ok, är det snyggt nej men relativt sätt bättre än att ha grannen inne på din mark när han letar rätt på sina grisar.

 

Jag skulle aldrig köpa en mark med de förutsättningarna men inför faktum skulle jag anlägga egen åtel intill, hängna min gräns och hoppas på att grisarna mer ofta än inte kommer från mitt håll.

 

Kan inte finna någon som helst ro/nöje eller ens rationalitet för ”jakt” på det beskrivna sättet. C

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Prata med han om att kanske ändra på det är han spydig så bygger du en liten trall med glasrutor i linje med hans åtel och jakttornet. Sen är det så att vad jag har förstått får man inte locka till sig vilt från andra fastigheter och om vi antar att det gäller 200m (som någon skrev) så kanske stängslet gör att det blir 200m till din fastighetsgräns. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vänd på det. Tack vare taggtråden så lockas inget vilt från din mark till åteln. 

Det är väl bra?

Känns lite svårt att spekulera utan att veta mer angående markernas storlekar och arrondering. Jag har dock väldigt svårt att tro att det är olagligt. Den kan vara oetiskt -- men långt ifrån säker på det. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Taggtråd har aldrig hindrat något vilt, den gör varken till eller från. Det vilt som vill kommer passera denna. De ända stängsel som stör jakten är fårstängsel och viltstängsel. När det gäller kulfånget, så är det en självklarhet att alltid uppföra åtelplatsen så att detta finnes.

Var glad så länge grannen är intresserad av grisjakten.

Har samma problem med min jaktgranne som har åteln 40 m från gränsen. Det skiter jag i, men även i detta saknas kulfång så att jag inte kan jaga på ca 8 ha av min jaktmark.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Prata snällt är alltid ett bra första steg, ni kan ju göra upp en överenskommelse också om att skjuter den ena vilt som faller på den andras mark så får skytten djuret det är kutym härikring iaf och brukar uppskattas som ett tecken på god vilja, byt nummer och skicka ett sms innan ni går in och hämtar bara.

Konflikter med jaktgrannar brukar sällan bli bra så försök att samverka med grannen så kommer ni båda ha det mycket trevligare, han kan ju ha haft en konflikt med den gamla markägaren och därför har sådana här saker kommit upp att komma springande med lagboken det första man gör brukar inte uppskattas ute i bygderna utan den tar man fram då vänliga samtal inte fungerar.

Jaktbrott blir nog svårt att få till, den etiska biten är väl lite grå i det hela skulle jag säga taggtråd är alltid ett otyg i min mening och då man anlägger åtlar så tycker jag nog att man ska hålla gott avstånd till gränsen om man inte samverkar med grannen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enligt jaktlagen är det ett jaktbrott att locka vilt från annans mark i syfte att fälla det. Den situation du beskriver är ett solklart sådant fall. Det finns ingen lag som säger att en åtel skall ligga 200 meter från gränsen. BARA ett förslag som inte gick igenom. Att sätta upp stängsel i syfte att hindra vilt att lämna marken är också ett jaktbrott om det står ett jakttorn där.

I Skåne med alla vildsvinsåtlar är nog hälften av dem på en plats som renderar ägaren en jaktbrottsdom om det skulle gå till åtal. Nu har ju polisen fullt upp med alla krominella i städerna som skjuter på människor.

Det är förvånande att så många av forumets skribenter inte känner till vad som står i jaktlagen!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

43 minutes ago Christer Thörn sa:

Enligt jaktlagen är det ett jaktbrott att locka vilt från annans mark i syfte att fälla det. Den situation du beskriver är ett solklart sådant fall. Det finns ingen lag som säger att en åtel skall ligga 200 meter från gränsen. BARA ett förslag som inte gick igenom. Att sätta upp stängsel i syfte att hindra vilt att lämna marken är också ett jaktbrott om det står ett jakttorn där.

I Skåne med alla vildsvinsåtlar är nog hälften av dem på en plats som renderar ägaren en jaktbrottsdom om det skulle gå till åtal. Nu har ju polisen fullt upp med alla krominella i städerna som skjuter på människor.

Det är förvånande att så många av forumets skribenter inte känner till vad som står i jaktlagen!!

Rätt intressant kommentar

Men vi börjar med det första vart står det att det är olagligt att hindra vilt att lämna marken ?  Jag har då inte hittat nån sån paragraf när jag tittar upp olika saker. 

Ärdå lapptyg förbjudet med ?

Två borde inte stängslet även hindra lock från annan mark ?? 

En åtel placerad säg 1km från närmsta gräns lockar ju vilt från grannens mark vart ska då gränsen dras ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...