Hoppa till innehåll

Identifiera en Miroku - köpt och plockar isär


Löparn

Recommended Posts

Hej

Jag undrar om någon kan hjälpa mig att identifiera modell på denna Miruko.

0381552715.jpg

0386112371.jpg

 

Det jag vet om bössan är:
- märkt med miroku Firearms MFF co Kochi Japan
- kaliber 12
- Fasta choker om 1/4 och 3/4
- 71 cm lång pipa
- Ska enligt utsago klara stålhagel
- Har ejektorer

Hittade det här dokumentet på Mirokus hemsida men tror inte att alla modeller är med. Verkar finnas tidigare modeller också tror jag. 
http://www.browning-int.com/download.php?area=mirownermanuel&file=MirokuMK.pdf

Tacksam för hjälp med att reda ut vad det kan vara för modell och ungefärlig tillverkningsperiod. 

trevlig helg :-)

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Check the serial number to get the year of manufacture:

 

1 Z

2 Y

3 X

4 W

5 V

6 T

7 R

8 P

9 N

0 M

 

So a gun with MM in the serial no. would be a 2000 vintage, NZ would be '91, and so on. But the 70 is a great gun, no doubt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Quote

TS har kanske inte köpt bössan än så han kan titta under toplevern

Precis, så är det. Försöker utröna om det är en bössa värd att köpa eller inte. 
Jag har bett om serienumret men inte fått det än. 
Har fått för mig att Miroku tillverkat kvalitets-pangar men att de ligger lite billigare i pris än motsvarande från andra märken och är därför nyfiken. :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

43 minutes ago Löparn sa:

Precis, så är det. Försöker utröna om det är en bössa värd att köpa eller inte. 

Det styrs helt av skicket, ålder och modell (i synnerhet) är i sammanhanget oväsentligt.... 

Den är förmodligen såld som en 700, men kan lika hörs vara en 800. Det är liksom ingen skillnad.

44 minutes ago Löparn sa:

Har fått för mig att Miroku tillverkat kvalitets-pangar men att de ligger lite billigare i pris än motsvarande från andra märken och är därför nyfiken. :-)

Det beror på att svenskar är dumma i huvudet och predestinerade att gå under.

T - som är mer svartsynt än vanligt i dag.... 

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago pmt sa:

Det beror på att svenskar är dumma i huvudet och predestinerade att gå under.

T - som är mer svartsynt än vanligt i dag.... 

I nivå med Amerikaner? ;-)

Hoppas det känns bättre imorgon!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått reda på vad som står under toplevern. Det står M38nnnn samt NP. Enligt redtops inlägg ovan borde den vara från 1998. Kan 4000 kr för en sådan vara ett ok pris eller ger jag för mycket då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då har jag kommit lite längre i mina efterforskningar. 

Den hör nog till de tidigare tillverkade bössorna. Av den rundade bakstocken att döma är den nog tillverkad 1968 eller tidigare.

Scrolla ner till "ONE METHOD OF IDENTIFICATION"

SP/NP står nog inte för tillverkningsåret utan för att den är "Nitroproof". http://www.shotguns.se/html/japan.html (din sida PMT?)

MOD står för halv trångborrning men jag förstår inte vad det är för choke på andra pipan eller så är det mer jag inte förstår...

70 tror jag är hylslängden

vad M/M står för har jag ingen aning om än

Nedan är en bild från en bössa som ser ut vara vara identisk med den jag vill skaffa. Säljaren säger att bilden stämmer precis överens med hans bössa.

27233376919_2ac3db3be5_o_d.jpg

Bild lånad från: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=232814

Det är stor skillnad att köpa en bössa från 98 med en från 68... 

- eller så är jag ute och cyklar och har fått dateringen om bakfoten helt... :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Löparn sa:

Då har jag kommit lite längre i mina efterforskningar. 

Den hör nog till de tidigare tillverkade bössorna. Av den rundade bakstocken att döma är den nog tillverkad 1968 eller tidigare.

Nja - du kan inte dra den slutsatsen. Kolvdesign är en sak som man alltid kan ändra enkelt. Och den rundade designen har snudd på alltid varit ett alternativ på en Browning/Miroku.

2 hours ago Löparn sa:

Nej - det funkar INTE. USA är USA, resten av planeten är resten av planeten..... Och det är så med Browning/Miroku. Därtill är Daly en importör som liksom många andra hade sina egna idder om hur de ville ha sina modeller - typ en Julius Guldmann. Så det här dokumentet är liksom gilltigt i USA.

2 hours ago Löparn sa:

SP/NP står nog inte för tillverkningsåret utan för att den är "Nitroproof". http://www.shotguns.se/html/japan.html (din sida PMT?)

MOD står för halv trångborrning men jag förstår inte vad det är för choke på andra pipan eller så är det mer jag inte förstår...

70 tror jag är hylslängden

vad M/M står för har jag ingen aning om än

 

Bokstäver som datering på Miroku/Browning gäller bara om de står i serienumret..... SP/NP är med största sannolikhet nitroprovet, japanska provhuset är extremt hemlighetsfulla av sig.

Choken brukar stå på pipblockets sidor - inte under vattenplanet. Så MOD på bilden är nog inte choken.

70M/M är precis som du antar 70mm patronlägen, vilket iofs säger att den med största sannolikhet måste vara gjord före 1986. Eftersom man runt 1986 fick 3" på hjärnan liksom lösa choker, efter 1992 så är det 3" och stålgodkänd som räknas.

2 hours ago Löparn sa:

Det är stor skillnad att köpa en bössa från 98 med en från 68... 

 

Nej, egentligen inte. Om det är något så är till en fördel..... Det har liksom inte blivit bättre med åren.

/T

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som nybörjare är de oerhört värdefullt att kunna ställa frågor som ni mer erfarna tar er tid att besvara. 

Bestämde mig och slog till och köpte pangen. Håller på med licensansökan nu. 

Tack för hjälpen! :-)

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tack Redtop, spännande. Det skiljer sig en hel del.

Nu Har PMT förklarat att USA är USA och resten av världen är resten av värden men... Min mekanism ser i mina ögon mycket lik ut Charles Daly typ 3 tycker jag.

Det ser lite lortigt ut i min mekanism och det finns lite stelt fett/olja här och var även om avtryck och säkring har ett fint lager olja mellan de rörliga delarna. Är det någon som har en idé av vad som är lämpligt att ta isar, göra rent, olja in och inte? Har hittat utförliga beskrivningar hur man demonterar och vårdar mekanismen så om din redtop men inte hittat något för den som jag har, än. :-)

 

/mvhff

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...