Hoppa till innehåll

Wachtel,spring spaniel eller munsterländer


Hildingsson101

Recommended Posts

Hej nu vill jag ha lite hjälp med att välja hund. Jag har rätt höga krav på min hund så därför vill jag ta hjälp. Jag bor i norr med stora marker mycket rådjur räv hare och älg och jag vill att min hund ska jaga så mycket olika som möjligt, jag vill ha bra lydnad och kontakt under jakten och hemma, jag vill ha drev tider på minst 30 min upp till 1 timme och det ska vara lite sök på den. Vilken ras ska man välja?

tacksam för seriösa svar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Av dom tre du listar så är det endast wachtel( bortsett ifrån extremfall) du kan få dom drevtiderna du vill ha. Kanske titta mer på de drivande raserna?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Din kravspec ser mer ut att handla om dels dina insatser, dels den individuella hundens egenskaper... Lydnad hänger ju BARA på ägaren, det man inte lärt hunden är inget man får gratis bara för att man valt en viss ras. Lite samma sak med kontakten. Söket... Ja, jagar man in hunden klokt och faktiskt låter den söka ut ordentligt i trygg vetskap om att husse/matte finns där vi sist hade kontakt så brukar ju det lösa sig. Münstern är ju en STÅENDE hund och spanieln är ju en apporterande och STÖTANDE hund, eller båda raserna i vart fall tänkta för att göra just så. Personligen hade jag blivit galen om mina spaniels haft entimmesdrev!

Kanske svaret på din rasfråga är... ADB? Finns väl lite ADB-frälsta forumister som säkert kan lägga ut texten lite om hur bra en ADB kan vara! Tänk bara på att OM svaret är ADB, var säker på att inte ens de har lydnaden medskickad från början! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det är wachtel så får du kolla upp föräldrarnas drevtider. Själv föredrar jag de med kortare drev, men så jagar vi i helt olika marker samt vilttillgång.  Här är två uppfödare som brukar få hundar med lite längre drev. Kärrmarkens och Björnfotens kennlar. Det finns säkert fler som satsar på långdrivare, men dessa två brukar vara säkra kort. Men sen beror det massor på indeviden, så man vet aldrig vad det blir i slutändan. Annars så brukar uppfödarna lite mer upp i landet oxå vilja ha de med längre tider Jag sköt en dovkalv igår för polarens Wachtel efter ca 30 minuters drev och den tiken kommer från Norge. Du kanske skall ta över min Mocca sista drevet på gris förra året var på  ca 2 mil och över 1,5 tim:angry:. En riktig Urban hund men jag är inte lika rask som honom i benen:wink:.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker nog att de drevtiderna på rå med långbenta hundar är lite sådär etiskt sett. Jag skulle satsat på en drever och prägla på de tre förstnämnda viltarterna. En ras med mycket jakt i. Om du har höga krav kommer du inte bli nöjd med någon av raserna du nämnt för dina ändamål. Sen får man jobba med dressyren så man kan bryta när man så önskar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har för tillfället en tax nu och lydnad och kontakt finns inte hur mycket jag än tränar därför är jag less och vill GA en ras som faktiskt går att få bra lydnad på :) drever har jag jagat mycket med. Känns som någon av dessa 3 skulle vara intressant för mig där det blir en fart fylld jakt och inte flera timmars jakt på samma djur :) samtidigt som 10 min drev blir lite väl lite på min mark :) 30-45 skulle va perfekt :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago Hildingsson101 sa:

Jag har för tillfället en tax nu och lydnad och kontakt finns inte hur mycket jag än tränar därför är jag less och vill GA en ras som faktiskt går att få bra lydnad på :) drever har jag jagat mycket med. Känns som någon av dessa 3 skulle vara intressant för mig där det blir en fart fylld jakt och inte flera timmars jakt på samma djur :) samtidigt som 10 min drev blir lite väl lite på min mark :) 30-45 skulle va perfekt :)

Inte för att vara den som är den, men tränar du hur mycket som helst utan att få resultat så gör du något fel och gör man fel spelar det ingen roll vilken hund man har. Så jag hade börjat i andra änden och kikat på vad du kan göra annorlunda i din träning om det är lydnad som är ditt mål.

Angående din kravspecifikation och de raser du tar upp instämmer jag med de ovan om att Wachteln är den enda drivande hunden av dem. Däremot kan det lätt gå ganska fort med högbenta hundar om inte injagningen blivit rätt gjord vilket gör att chanserna för hundföraren troligtvis blir både färre och svårare än med en långsamtdrivande. Kan vara värt att ha i åtanke...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago Hildingsson101 sa:

Kan man inte styra drevtiderna på nå vis under injagningen ? :)

Obetydligt, iaf jämfört med vad du kan styra genom att välja rätt valpkull. Du kan påverka kontakt och återgång så att ni nyttjar jaktdagen mer effektivt.

Vill du ha bra rådjur/räv drev med en wachtel skall du undvika hundar med hårda skall. Gärna en hund med "löst" skall som väcker på slag.

De wachtlar som driver rasotypiskt länge, +30min, gör det också långsammare än de korta hundarna. Inte ovanligt att det går i "dreverfart".  Rasotypiskt långa wachteldrev är vanligare på hjort och gris, eftersom hunden kan ligga närmare dessa. Möjligen släpper hjort/gris mer vittring?

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja jag menar som tax är mycket svår och kräver nog kunniga ägare för att få bra lydnad medans det finns 2 st gråhundar här hemma som jag har riktigt bra lydnad på det jag menar är såklart att jag är trött på att tax är så svår och en wachtel t.e.x är lättare klassad att få bra lydnad på som t.e.x gråhund :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska titta efter drever eller basset. Få hundraser är lika tjurig som en tax!! Har du bra dressyr på gråhundarna är det en barnlek med drever/basset. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Å glömma KLM. För dom ska vara runt 7-12 minuters hundar. Sen finns det längre och kortare versioner av dom.

ADB sätter jag plusett på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Holz sa:

Inte för att vara den som är den, men tränar du hur mycket som helst utan att få resultat så gör du något fel och gör man fel spelar det ingen roll vilken hund man har. Så jag hade börjat i andra änden och kikat på vad du kan göra annorlunda i din träning om det är lydnad som är ditt mål.

Angående din kravspecifikation och de raser du tar upp instämmer jag med de ovan om att Wachteln är den enda drivande hunden av dem. Däremot kan det lätt gå ganska fort med högbenta hundar om inte injagningen blivit rätt gjord vilket gör att chanserna för hundföraren troligtvis blir både färre och svårare än med en långsamtdrivande. Kan vara värt att ha i åtanke...

Håller med i mycket av Holz skriverier ovan. Taxen, liksom många av de tyska raserna, har generellt mycket egen vilja (tycker att det är det som ger många av dessa hundar dess personligheter). Tycker dock att de flesta individer går att få bra kontakt och pli på om man tar sig an dem från valpstadiet och försöker vara konsekvent i uppfostran (du kan ju ha haft otur och fått en osedvanligt svårhanterlig individ, men jag tycker inte att problemet är rastypiskt). Drevtidsmässigt så hade jag föreslagit tyskterrier, men om man tycker att taxen är för envis så är nog en terrier inte rätt väg att gå (min erfarenhet är att TJT ofta har taxens viljestyrka/envishet i kubik).

 

Som inbiten taxjägare brukar jag ju hetsa faxe för hans hundval (lite måste man ju gnabbas), men jag har fördelen att jaga med en bekant som har haft flertalet helt OK wachtlar. Han är mycket noga med val av valpkull när han ska ha tag i en ny valp och väljer, enligt egen utsago, att initialt jaga in dem på hare för att försöka tvinga dem att gå med nosen i backen och inte driva i vind.

 

MVH
Alias

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tacksam och tar in allt om att ni tycker jag ska skaffa en drever eller basset men Jag är lite bestämd nu känner jag för att skaffa någon av dom 3 nämnda raserna för har blivit riktigt intresserad av dom :) och nu vill jag ha riktiga svar av er som har någon av raserna vilken av dom 3 man ska välja eller är dom lika ? :) mest inne på wachtel eller munster :) och drev tiderna givet vis önskar jag 30-45 min drev men blir det 20-30 fine det löser sig isåfall ändå man får jaga efter det isåfall då bara :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt, Wachteln är den enda drivande hunden av de du tar upp och således den enda som kan uppfylla dina krav om drevtider. De andra stöter. Inte så mycket att fundera på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som nämnts ovan är det bara wachteln som kan förväntas driva 20 min eller längre. Men det gäller att välja linjer som har längre drevtider.

Det finns KLM som driver länge och gör det bra, men aveln i Sverige är främst inriktad på egenskaperna som stående fågelhund. De flesta KLM är kortare än du önskar och det finns risk att du får en hund som förföljer tyst 500m.

Oddsen är ännu sämre på ESS som enligt originalidén inte ens skall förfölja alls och dessutom vara tyst i alla lägen.

Låter onekligen intressant att du lyckats få bra lydnad på två gråhundar men inte kan kalla in taxen. Om du tycker taxen är trulig att kalla in skall du nog inte pröva någon av de franska hundarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska du ha wachtel vet jag att jaktkulans kennel brukar ha relativt långa förföljanden. Ofta mellan 30-60 min.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spaniel är en rakt av stötande hund, min har väl en "drevtid" på 10-20 sekunder om jag låter honom springa efter och han kan se djuret.. och han är tyst..

Så Spaniel är nog inte rasen till din spec..

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alles wachtel ligger rätt högt upp när det kommer till drevtider har jag för mig, kanske han hittar hit om vars den kommer ifrån.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-12-10 at 06:49 faxe sa:

Om det är wachtel så får du kolla upp föräldrarnas drevtider. Själv föredrar jag de med kortare drev, men så jagar vi i helt olika marker samt vilttillgång.  Här är två uppfödare som brukar få hundar med lite längre drev. Kärrmarkens och Björnfotens kennlar. Det finns säkert fler som satsar på långdrivare, men dessa två brukar vara säkra kort. Men sen beror det massor på indeviden, så man vet aldrig vad det blir i slutändan. Annars så brukar uppfödarna lite mer upp i landet oxå vilja ha de med längre tider Jag sköt en dovkalv igår för polarens Wachtel efter ca 30 minuters drev och den tiken kommer från Norge. Du kanske skall ta över min Mocca sista drevet på gris förra året var på  ca 2 mil och över 1,5 tim:angry:. En riktig Urban hund men jag är inte lika rask som honom i benen:wink:.

1,5 h! De gillar vi! 

S

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har fått svaret -- vill du ha en bra chans att nå 30-45 minuters drevtid så skaffa en Wachtel. 

Jag jagar med en KLM. Det fungerar bra på viltrika marker, men det är inte några långdrev. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago hs_merkel sa:

1,5 h! De gillar vi! 

S

Inte jag:angry:. Då jag inte har någon användning av sådana hundar, inte passkyttarna heller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago faxe sa:

Inte jag:angry:. Då jag inte har någon användning av sådana hundar, inte passkyttarna heller.

30 min till så brukar de komma tillbaka igen;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Om du nu specifikt snöat in dig på Wachtel eller Münster så säger jag som tidigare skribenter att Wachteln är den enda riktiga drivande hundrasen av de raser som du listat. 

När det kommer till dina önskemål om drevtider så rekommenderar jag dig dock att läsa på om rasbeskrivningen/riktlinjer hos wachtelhundsklubben och SKK. Rasen har som riktlinje att driva i 5-30 min och enligt min erfarenhet ligger de flesta någonstans i mitten av dessa mått (ca 10-20). I Tyskland även i vissa fall något lägre. Det jag försöker förmedla med detta är att det finns en risk i att införskaffa en hund med syfte att få den till att göra något som den enligt rasens standard inte är ämnad att göra. Självklart kan du undersöka ett flertal kennlar som uppvisar långa drevtider på föräldrar, men jag vågar näst intill lova att om du överskrider dessa riktlinjer så kommer du inte heller att få en Wachtel som arbetar i det syftet som en Wachtelhund ska. Snarare kommer du få en "jakttok" och det ger ofta oönskade påföljder.

Min rekommendation (som wachtelhundsägare) är att ta kontakt med någon kennel som du är intresserad av. Kan t.ex. rekommendera bl.a. Digeshult. Ta sedan ett samtal med dem över hur de anser att en hund av denna rasen ska arbeta och tänk noga över om detta faktiskt passar den typen av jakt som du vill bedriva.

Jag är mycket medveten om att detta kan tolkas som ett mycket tråkigt inlägg, men det finns dessvärre en historik inom Sverige med avel av mycket tveksamma individer inom rasen och jag tycker därför att man ska tänka till en extra gång innan man införskaffar något som inte ens ligger inom ens egna sökkriterier.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...