Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

N S

Avlivning av skadad älgkalv

Recommended Posts

Galne

Skönt att kalven slipper lida mer, starkt jobbat som vanligt NS

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Mackan76

Bra jobbat som alltid !

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
HuggyBear

Ja man undrar ju vad som hänt med den stackaren. Gör bara ont i en å se sånt där lidande så de va ju verkligen bra att hundarna hitta den så du kunde avsluta... Lite samma som för mig för 3v sen då jag fann bloddroppar på vägen å 4h senare kunde skjuta den haltande oxen med det fula såret på bakbenet, söndervridet knä ovanför, sprickor i skallbenet, ett par trasiga revben... Den hade gått länge då hela öppna såret va täckt av ett "lock" av brosk... :(

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
N S

Ren skogsmark lite kuperat och lite stenskravel på sina ställen och nån berghäll i dager med vitmossa på.
Dock inga direkta höjder. Över 600m från väg.
Omöjligt att den tagits sig från vägen dit där den låg på enbart bakbenen..
En del tramp precis där den låg men ligger ett djur länge så brukar det bli ren jord runtomkring när de försökt ta sig upp
Sågs en liten kviga några hundra meter därifrån. 
Möjligt att det va en extremt liten ko... å kalven av den anledningen va svältfödd... 
Troligen blir väl även skelettet skört av svält.
Kalven va i princip bara en svälld buk och inget mer.
Mycket mager och gul i hinnorna och mjuk i köttet. 
Ryggen knivskarp och höftkulan syntes genom skinnet...
Gissar att slaktvikten knappt skulle hamna på 20 kilo...
Flådde av kring ben men ingen blodsutgjutelser/blåmärke under skinnet.
Bara i musklerna kring brottet. Kollade bara en sida iofs.
Vi kasserade den.... så asätarna fick ett skrovmål.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
N S

Bror har varit där idag oxå och flått av mer. Bägge frambenen av på samma ställe. inte längst ner på bogbladet som jag trodde utan under leden.. typ högt i mellanbenet eller va det heter. Det är ett grovt ben... å hur det kan gå av vet i fan.. benen i brottet är splittrat i flisor så den kan inte tagit sig någonstans egentligen utan att benskärvorna skurit ut igenom muskulatur och skinn. En kille i laget har kontakt med nån forskare från Blekinge som verkar intresserad å ska ev dit å kolla. Snackade om nån näringsbrist som kan bero på försurningen... typ sabba fotosyntesen hos växter som älgen äter och gör den mindre näringsrik. Men hur det har med grova ben som brutits av på slät mark å göra fattar jag inte... kom ju snö efter jag avlivade kalven och inga vuxna spår i närheten under natten som varit så ko kan inte varit med där under dagen.. de brukar ju gå tillbaka och leta efter kalv som tex blivit skjuten. Sjukt mysko är det iallafall... en typ kalv som får en kula igenom bägge benen på det sättet faller och tar sig ingenstans... En trafikolycka.. nä.. hur ska den då ta sig typ minst 619m enbart med att sparka sig fram med bakbenen utan att benflis skär igenom muskulatur, skinn eller att pälsen blir sliten på bringan. Sett en del påkörda älgar men aldrig att de haft brutna ben på det sättet... iallafall inte på bägge sidor så högt upp. Kräver ju att bilen kör på älgen på båda sidorna antar jag.. borde synts blodutgjutelser under skinnet oxå eller skador någon annan stans.

Hoppas forskaren kommer å kollar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
PAS

Hmmm..?....!

Min gissning blir åt hållet att den stackarn fått bena avsparkade av en artfrände.

Ex. modern kan av nån anledning fått spunk å stöt av kalven, bryskt eller olycka.

Kalv (blind ?) som kommit bort från mor men försökt ta rygg på någon annan som fan inte ville adoptera?

Naturen är inte alltid snäll och eller rättvis, den heller. /P

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.